دومین نمایشگاه فارس در یک نگاه در حالی به کار خود پایان داد که طبق آمارهای ارایه شده (بلیت فروشی) بالغ بر 16 هزار نفر (طی 4 روز) از آن دیدن کردند. نمایشگاهی که در ارگ کریم خان از 16 شهریور ماه (پنج شنبه) تا دیروز (دوشنبه) برپا بود و توانمندی های استان فارس را در معرض دید عموم علاقه مندان و گردشگران قرار داد.
در دومین نمایشگاه «فارس در یک نگاه» توانمندی های استان در حوزه های گردشگری، اقامتگاه ها و صنایع دستی معرفی شد و بنابر اظهارنظر تنی چند از بازدیدکنندگان این نمایشگاه نمونه ای کامل از هنرمندی مردم فارس بود.
نمایشگاهی که غرفه های صنایع دستی اش کارگاه هنری هنرمندان و صنعتگران به شمار می رفت و طی بازدید از آنها سوغات و آداب و رسوم مناطق مختلف استان دیده می شود. این نمایشگاه طی 5 روز برگزاری آداب و رسوم و هنرهای سنتی شهرستان های استان را نیز در قالب 29 غرفه تخصصی به نمایش گذاشت.
حصیربافی دهمورد رو به فراموشی
یکی از هنرهای اصیل و سنتی شهرستان
نی ریز که این روزها رو به فراموشی است حصیربافی با شاخه های درخت (اس بس) است که به گفته تنها هنرمند این رشته دست ساز زمانی این هنر رونق بسیاری داشته، اما متاسفانه امروز رو به فراموشی است.
اسماعیل تنها در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: این هنر نسل به نسل در خانواده ام وجود داشته است و در حال حاضر انگشت شمارند افرادی که در این رشته فعالند و احتمال منسوخ شدن آن وجود دارد.
وی ادامه داد: این هنر بومی از شاخه های درختان کوه های روستای دهمورد تهیه می شود.
وی افزود: این درختان خاص روستا می باشد و در هیچ جای شهرستان وجود ندارد و حالت انعطاف پذیری آنها از ویژگی شاخه ها است. تنها اضافه کرد: حصیر، گیوه، نان دان، سبد ، لوده وقفس از جمله محصولاتی است که با این شاخه های درخت بافته می شود. این هنرمند حصیرباف گفت: به دلیل صاف و صیقلی بودن شاخه های درختان بافت آنها نیاز به هیچ روغنی و یا مواد افزودنی ندارد و بعد از به پایان رسیدن کار نیز به هیچ عنوان محصول تولیدی شکسته و یا تخریب نمی شود مگر اینکه آتش بگیرد.
وی در ادامه این گفت و گو با مثبت ارزیابی کردن برپایی نمایشگاه فارس در یک نگاه گفت: تاکنون در هیچ جشنواره و یا نمایشگاهی حضور نداشتم، اما در این نمایشگاه، محصول (حصیربافی) با استقبال چشمگیر مردمی مواجه شد و سفارش های بسیاری را هم دریافت کردم و بی تردید وجود چنین برنامه های فرهنگی در احیاء ، فروش و ترویج هنرهای سنتی استان بخصوص روستاها تاثیر بسزایی دارد.
نمدهایی که کیف و کفش شدند
در ادامه این گفت و گو امینی مسئول غرفه اتحادیه تعاونی های صنایع دستی فارس نیز به خبرنگار ما گفت: یکی از هنرهای سنتی شیراز نمدمالی است که در قدیم بیشتر کاربری زیرانداز داشته است، اما در طراحی های جدید پاپوش، کوسن، کیف و کفش از نمد و حتی به صورت ترکیبی با دیگر هنرهای سنتی تهیه و ساخته می شوند.
به گفته وی در این غرفه نمایشگاهی، 6 دستبافت سنتی استان نیز شامل پلاس بافی، زیلو، گلیم و گبه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
امینی اضافه کرد: قلم کاری روی پارچه با طرح گلیم فارس نیز از دیگر هنرهای جدید و فعال در شیراز است که در این غرفه عرضه می شود و خوشبختانه با استقبال گسترده بازدیدکنندگان همراه بوده است.
شیراز قدیم در ارگ کریم خان
در ادامه این گفت و گو شیردست کارشناس گردشگری و مسئول غرفه شهرداری شیراز نیز گفت: در غرفه شیراز بازدیدکنندگان با شیراز قدیم آشنا شدند و دراین غرفه عکس های قدیم شیراز که مربوط به اواخر دوره قاجار ، پهلوی اول و دوم بود به نمایش درآمد .
وی افزود: در این نمایشگاه عکس 22 تابلو از شیراز قدیم شامل دروازه قرآن، باغ های قدیمی شیراز، مساجد و بقاع متبرکه شیراز عرضه شد.
محراب چوبی مقرنس 18 میلیونی در ارگ
کریم خان مستقر شد
رضا جان علی پور یکی از پیشکسوتان و هنرمندان مقرنس کار شیرازی نیز به خبرنگار ما گفت: با اینکه در تمامی بناهای تاریخی شاهد تزئیناتی چون مقرنس هستیم، اما بسیاری از افراد با این هنر و حتی نام آن بیگانه اند.
به گفته وی این هنر یکی از هنرهای کهن فارس است که باید احیا شود و جا دارد که در بناهای جدید از این هنر تزئینی استفاده گردد.
جانعلی پور در ادامه با اشاره به اینکه مقرنس سنگ یکی از سخت ترین هنرهای تزئینی است،گفت: مقرنس در چوب، سنگ و آینه انجام می شود، اما سخت ترین آنها مقرنس سنگ است، چرا که هنرمند باید با ظرافت و دقت بیشتری کار کند. این هنرمند پیشکسوت هنرهای سنتی استان فارس در ادامه بااشاره به اینکه هنر مقرنس کاری در معرض خطر است، افزود: جا دارد مسئولین مربوطه نسبت به احیاء و حفاظت از این هنر اقدام نمایند، چرا که امکان فراموش شدن آن وجود دارد.
در این غرفه که در یکی از اتاق های ارگ کریم خان برپا است، محراب چوبی بزرگی به ارتفاع 3 متر دیده می شود که ساخته این هنرمند است. جانعلی پور در این رابطه نیز گفت: این محراب از 3 نوع چوب نارنج، چنار و قرمزو ساخته شده است و 5 ماه ساخت آن زمان برد.
وی افزود: این محراب چوبی مقرنس 3 تکه می باشد و ارزش ریالی آن به 18 میلیون تومان می رسد.
وی اضافه کرد: در این محراب مقرنس اسماء ائمه الهی بر روی چوب حکاکی شده است و بازدیدکنندگان می توانند از نزدیک با هنر اصیل شیرازی و چگونگی ساخت آن آشنا شوند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 738985
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.