پیگیری خبرنگار ما حاکی است این هواپیما که چندی پس از باز شدن بی قید و شرط درب بازارهای قطر بر روی کالاهای ایرانی برای حمل بار خریداری شد، چند روز است در فرودگاه آن کشور خاک می خورد.
هواپیمای شیک و تر و تمیزی که میگویند مدرن ترین هواپیمای باری ایران است. دمای درون آن مثل دمای یخچال است و بهترین شرایط را برای حمل کالاهای فساد پذیر همچون لبنیات، گوشت، مرغ، میوه، تره بار و ... دارد اما همان گونه که اشاره شد این هواپیما فعلاً قصد پریدن ندارد و ظاهراً مهم ترین مانع بر سر راه پرواز این هواپیما، بی اعتنایی برخی مسئولین به مشکلاتی است که اجاره کننده آن دارد. این مشکلات به حدی است که سرمایه گذاران به جای پارک هواپیما در فرودگاه شیراز، از ترس هزینههای گزاف آن را در فرودگاه قطر پارک کرده اند.
عبدالحسین موذن، مدیر بازرگانی شرکت هواپیمایی کارگو آروند زرین هما که آن شرکت اجاره کننده این هواپیمای باری است به «خبرجنوب» گفت: 10 روز است ترجیح دادهایم به دلیل مشکلات ریز و درشت بر سر راهمان و تا زمان حل مشکلات این هواپیما پروازی نداشته باشد. وی با بیان این که مشکلات به حدی است که حتی برای پارک هواپیما هم کسی حاضر به همکاری با ما نشد افزود: طبق تعرفه سازمان هواپیمای کشوری بابت هر روز پارک هواپیمای باری در فرودگاه شیراز 4 هزار دلار باید پرداخت میکردیم و پارک آن در 6-5 روز در این فرودگاه پای ما 72 میلیون تومان آب خورد. این هزینه غیر از هزینههایی بود که بابت تیک آف، سوخت، حمل و بارگیری و ... پرداخت کردیم این در حالی است که هزینه روزانه پارک هواپیما در فرودگاه قطر کمتر از یک سوم فرودگاه شیراز و رقمی معادل 1300 دلار بود.
وی گفت: در این شرایط شیراز نه برای پرواز هواپیمای باری مقرون به صرفه است و نه برای پارک آن. مسلم است که هیچ فرمول اقتصادی پارک هواپیما را در فرودگاه شیراز مقرون به صرفه نمی داند.
موذن در خصوص دلایل عدم پرواز هواپیمای باری برای جا به جایی بار صادرکنندگان به قطر گفت: مهم ترین دلیل آن، کاربلد نبودن مسئولان و عدم همراهی آن ها با بازرگانان است. این هواپیمای چند میلیاردی، مدرن ترین هواپیمای باری ایران است. دمای داخلی هواپیما بین 2- تا 6 درجه سانتیگراد است و حجم آن 450 متر مکعب می باشد.
وی با اشاره به این که درون هواپیما شرایط کاملاً استانداردی برای حمل مواد غذایی اعم از شیر، مرغ، تخم مرغ، میوه، تره بار و ... دارد اضافه کرد: کار خودمان را خوب انجام دادیم اما مسئولان هیچ حمایتی از ما نکردند، به گونه ای که با وجود سرمایه گذاری هنگفت و هزینه های بالای پرواز هواپیما و نگهداری آن، حتی نتوانستیم هزار تومان وام از بانک های استان بگیریم.
مدیر بازرگانی شرکت هواپیمایی کارگو آروند زرین هما اضافه کرد: این هواپیما مخارج روزانه دارد و برای تامین آن نیازمند سرمایه در گردش 500 میلیون تومانی هستیم اما هیچ بانکی حاضر به پرداخت این میزان تسهیلات در قالب سرمایه در گردش نیست.
وی بیان داشت: بانک ها می گویند تسهیلات سرمایه در گردش به این هواپیما تعلق نمی گیرد. می گویند اگر کارخانه و یا کارگاهی وجود داشته باشد می توانند این تسهیلات را پرداخت کنند اما چون ما چنین واحدی نداریم باید وام شرکت های خدماتی بگیریم و مشمول سرمایه در گردش با شرایط خاص نمی شویم.
موذن یادآور شد: شرایط تسهیلات سرمایه در گردش شرایط بسیار مناسب تری است و سایر تسهیلات نمی تواند دردی از ما دوا کند.
وی بیان داشت: در این شرایط تنها کاری که مسئولان دولتی مرتبط برای ما انجام داده اند آن است که یک تلفن به بانک می زنند و ما را برای وام معرفی می کنند، مدیر بانک هم که از حرف مسئولان حساب نمی برد، پرداخت این وام را فقط در قالب وام بخش خدمات امکانپذیر میداند البته آن هم به شرط آن که ما در شیراز تشکیل پرونده بدهیم. پرونده به تهران برود، کمیتههای پرداخت تسهیلات تشکیل شدند. پرداخت تسهیلات تصویب گردد و پرونده به شیراز بازگردانده شود، در آن صورت امکان پرداخت وام وجود دارد!
موذن گفت: استانهای دیگر به اصرار خواستار انتقال هواپیما به آن استانها هستند اما از آن جا که ما شیرازی هستیم حاضر نیستیم این هواپیما به هیچ استان دیگری برود. امیدوارم مسئولین استان بیشتر پیگیر این قضیه باشند تا هواپیمای باری فارس بتواند پرواز خود را از سر بگیرد.
خدمات ارایه شده به تجار، رقابت پذیر نیست
سید رضا ساداتی، مدیر بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در این خصوص با تایید عدم پرواز تنها هواپیمای باری فارس به سرویس اقتصادی «خبرجنوب» گفت: به صراحت باید بگویم توسعه صادرات به عنوان اولویت برخی دستگاه های اجرایی فارس، تعریف نشده است؛ این در حالی است که برون گرایی اقتصادی از برنامه های اصلی و کلان اقتصادی کشور است.
وی افزود: متاسفانه خدمات ارایه شده از سوی برخی دستگاههای اجرایی نسبت به همان خدمات در سایر کشورها گرانتر است و این خدمات به هیچ وجه رقابت پذیر نیستند. معضلی که در نهایت باعث افزایش قیمت تمام شده کالای صادراتی گردیده و تولیدات ایرانی را از گردونه رقابت با نمونه های خارجی آن در بارهای جهانی خارج می کند.
ساداتی با تاکید بر این که حل مشکلات موجود بر سر راه تنها هواپیمای باری فارس نیازمند توجه چند دستگاه اجرایی است افزود: خوشبختانه در فارس ظرفیت بالای صادراتی وجود دارد اما تا زمانی که زیرساختهای لازم تامین نشود، نمی توان از این ظرفیت ها استفاده کرد. وی تاکید کرد: اختیارات مدیران ارشد فارس برای برخورد با دستگاه هایی که حاضر به همکاری با فعالان اقتصادی نیستند باید افزایش پیدا کند.
مدیر بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس بیان داشت: این سازمان نه تنها برابر مقررات بلکه خارج از وظایف و حیطه اختیار خود برای حل مشکلات مذکور تلاش کرده اما چه کنیم که دیگر کاری از دست ما برنمیآید و بقیه هم باید وارد گود شوند.
ساداتی در خصوص سرانجام پرداخت یارانه حمل و نقل بار هوایی که مورد انتقاد تجار فارس قرار گرفته نیز اظهار داشت: به زودی پرداخت این یارانه که 10درصد هزینه حمل و نقل بار است آغاز خواهد شد.
وی گفت: هر فردی که از طریق کارگو بار صادراتی خود را به کشورهای هدف ارسال و مستندات آن را برای ما ارسال کرده است مشمول این یارانه خواهد شد.
اصلیترین زیرساخت صادرات مواد غذایی به فارس برمی گردد؟
به گزارش سرویس اقتصادی «خبر جنوب» برخورداری فارس، استانی بدون آزادراه و بدون مرزهای دریایی و زمینی، از یک هواپیمای باری مدرن آرزوی دیرینه صادرکنندگان استان فارس بود. زیرساختی که با استفاده از آن بتوان محصولات کشاورزی و فرآوردههای آن را در عرض یکی دوساعت به کشور مقصد صادر کرد، نه آنکه ساعتها بار صادراتی در کانتینر، مسیر جاده های نه چندان استاندارد فارس را بپیماید وپس از آن در لنجهای فرسوده زیر تیغ آفتاب به قطر و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شود.
این آرزو چندی قبل برآورده شد اما هنوز چند هفته از رسیدن این هواپیما به فارس نگذشته، اسیر دست مشکلات شد و در فرودگاه قطر زمینگیر گردید.
حال صادرکنندگان فارس منتظرند گره این مشکل با تدبیر مسئولین حل شود و بدیهیترین امکانات برای صادرات محصولات کشاورزی به فارس برگردد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 738056
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.