حسین عباسی مهر با بیان اینکه مستندنگاری 10 هزار بنا در بافت تاریخی شیراز انجام شد، افزود:مستندنگاری 12 هزار پلاک در بافت تاریخی شیراز پیش بینی شده بود که هم اکنون 10 هزار پلاک مستندنگاری شده و قرار شده بخش کوچکی از این بافت به عنوان پایلوت و نمونه دارای طرح مرمتی شود.
به گفته وی، گروه ایتالیایی در مرحله اول به صورت پایلوت برای 27 خانه تاریخی در شیراز طرح مرمتی تهیهمی نماید که این بناها در گذر حاج زینل محله سنگ سیاه قرار دارد.
عباسی مهر ادامه داد: این خانه های تاریخی در تملک میراث فرهنگی است و به زودی احیا و مرمت میشود و کاربری مناسبی هم برای این آثار تاریخی تعریف خواهد شد.مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز با اشاره به لغو تفاهم نامه شهرداری با میراث فرهنگی مبنی بر احیا و مرمت 27 خانه تاریخی گفت: چندی قبل در قالب تفاهم نامه ای، مرمت و تغییر کاربری 27 خانه تاریخی به شهرداری شیراز واگذار شد که این تفاهم نامه در حال حاضر لغو شده و طبق برنامه ریزی ها مقرر شده هیات ایتالیایی طرح جامعی برای این آثار تهیه نماید.
عباسی مهر ادامه داد: با تهیه این طرح که در واقع طرح نمونه ای برای احیای بافت تاریخی است، نقاط ضعف و قوت مشخص می شود و امیدواریم بتوانیم هرچه سریع تر سروسامانی به محدوده بافت تاریخی شیراز بدهیم.
وی بر لزوم احیای این بافت تاریخی تاکید کرد و افزود: بافت تاریخی شیراز یکی از مهمترین و ارزشمندترین بافت های تاریخی کشور است و باید احیا گردد.وی با بیان اینکه یکی از شرایط ثبت جهانی آثار و محورهای تاریخی، تعیین پلان مدیریتی بناها و بافت هاست، افزود: در واقع طرح جامع حفاظت شهری شیراز بخشی از پلان مدیریتی است که تاثیر بسزایی در تهیه پرونده ثبت ملی و جهانی این بافت تاریخی دارد و امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک این محدوده 357 هکتاری را در فهرست یونسکو قرار دهیم.
عباسی مهر در بخش دیگری از این گفت وگو از ثبت گذرهای تاریخی و مرکز محلات در این بافت خبر داد و گفت: متاسفانه گذرهای تاریخی و مراکز محلات این شهر مغفول مانده و در حال حاضر با برنامه ریزی های صورت گرفته، قرارداد مطالعاتی دو گذر نصیرنظام که منسوب به دوره زندیه است و گذر بصیرالسلطنه مربوط به دوره قاجار بسته شده است.
بنابر این گزارش طرح جامع حفاظت شهری برای اولین بار در کشور در بافت تاریخی شیراز با حمایت وزارت راه و شهرسازی کشور، شرکت عمران و بهسازی، سازمان میراث فرهنگی کشور و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری گروه ایتالیایی به سرپرستی پروفسور یوکا یوکیلتو، دکتر آذر سهیل و دکتر کارلو چزاری در پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی شیراز در حال انجام است.
در مرحله اول این طرح، که شامل مستند نگاری و برداشت میدانی می شود، بیش از ده هزار بنا از مجموع حدود ۱۲ هزار بنای بافت ۳۵۷ هکتاری شهر تاریخی شیراز مستند نگاری شده است.
گفتنی است برداشت اطلاعات از تک تک بناها در زمینه های مختلف از قبیل خصوصیات معماری، وضعیت حفاظتی و کالبدی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانوار و ... آغاز شده است. هم اکنون در بافت تاریخی شیراز حدود 12 هزار بنا ، عمارت تاریخی و دارای ارزش شناسایی شده است که از این تعداد بیش از 300 اثر در فهرست ملی به ثبت رسیده اند و بالغ بر 500 اثر نیز دارای ارزش تاریخی و فرهنگی می باشد که در این میان محور زندیه از ویژگی های منحصر به فردی چون جایگیری در یک منطقه و سبک معماری درونگرا برخوردار است و هم اینکه این محور به اصلی ترین محورهای گردشگری شیراز تبدیل شده و در بسته سفر گردشگران به خصوص گردشگران ورودی(تورهای خارجی) قرار دارد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 736839
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.