به گزارش دریافتی دوشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عبدالخالق کشاورزی افزود: این آمار مبتنی بر آخرین آمار مربوط به بررسی های اداره سلامت کودکان و نوزادان معاونت درمان این دانشگاه است و بر اساس آن حدود یک چهارم از مرگ های کودکان زیر پنج سال، به علت سوانحی از قبیل حادثه رانندگی، غرق شدگی، خفگی، سوختگی، مسمومیت و سقوط رخ می دهد که با حواس پرتی ها و نظارت ناکافی بزرگترها، ارتباط مستقیم دارد.
او با بیان اینکه بیشترین حادثه منجر به مرگ در گروه سنی کودکان زیر پنج سال، حوادث رانندگی است، افزود: این موارد، به علت نشستن کودک در صندلی جلو خودرو اتفاق می افتد، چرا که کودکان با جثه کوچک در هنگام تصادف حتی وقتی که در آغوش بزرگترها در صندلی جلو هستند، از پنجره وسیله نقلیه به بیرون پرتاب و یا به داشبورد خودرو کوبیده می شوند.
کشاورزی ادامه داد: در چنین حوادثی، آسیب جدی به کودک وارد می شود بنابراین توصیه می شود کودکان را در صندلی مخصوص کودک در خودرو قرار دهیم و تمام کمربندهای آن را ببندیم.
او گفت: همچنین والدین و بزرگسالانی که در خیابان کودک به همراه دارند، هرگز دست او را رها نکنند.
کشاورزی، حصاربندی استخرها، تنها نگذاشتن کودک در وان حمام و همچنین مراقبت کامل از کودک در کنار آب برای پیشگیری از غرق شدگی را در تامین امنیت کودکان، موثر دانست.
وی، در مورد حوادث سوختگی در کودکان نیز اظهار داشت: این موارد بیشتر با آب داغ و مایعاتی نظیر شیر اتفاق می افتد، برای جلوگیری از سوختگی کودکان، لازم است از حمل مایعات داغ از بالای سر کودکان خودداری کنیم، ظرف حاوی مایعات داغ را دور از لبه میز قرار دهیم و هرگز آنها را روز زمین نگذاریم.
کشاورزی، در مورد پیشگیری از خفگی کودکان گفت: باید در تخت کودکان زیر یک سال از بالش های نرم استفاده نشود، در مورد پرده ها بند پرده را بالا گره بزنیم تا هیچ گره یا حلقه ای در دسترس کودک آویزان نماند، اشیاء ریز و کوچک را از دسترس کودک دور نگهداریم و خوراکی هایی که خیلی بزرگ هستند و یا شکل عجیب و غریب دارند به تکه های کوچک تر تقسیم کنیم.
وی، علت مسمومیت در کودکان را در بیشتر موارد، خوردن داروها، مواد مخدر و یا مواد شوینده بیان کرد و افزود: باید داروها را از دسترس کودکان دور نگهداشت، مواد شوینده را در مکان هایی که امکان قفل کردن در آنها وجود دارد قرار داد، از خوراندن مواد مخدر با هر عنوانی به کودک خودداری و آنها را دور از دسترس اطفال نگهداری کنیم.
دریافت: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.