دکتر رضا رحیمی، شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: افرادی که از لنزهای چشمی به ویژه لنزهای رنگی استفاده می کنند باید به محض مشاهده کوچکترین نشانه ای از حساسیت، درد، خارش، تاری دید و قرمزی چشم، این موارد را جدی بگیرند و در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کنند.
وی، با اینکه لنزها یکی از عوامل ایجاد عفونت قرنیه هستند، اظهارداشت: استفاده طولانی مدت از لنز خطرناک است و استفاده از آن در طول شب و در زمان خواب، شخص را در معرض عفونت چشمی قرار می دهد.
این متخصص چشم ادامه داد: در صورت استفاده از لنز نکاتی وجود دارد که توجه به آنها بسیار ضروری است و عدم رعایت آن عواقب خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.
رحیمی گفت: لنزها را نباید به صورت مشترک استفاده کرد، قبل از استفاده از لنز باید به تاریخ مصرف آن دقت شود و از طریق برچسب اصالت کالای سلامت نصب شده بر روی لنز از سلامت لنز مورد نظر اطمینان حاصل کرد.
وی ادامه داد: لنزها را باید از اماکن معتبری مانند داروخانه یا از مطب پزشک متخصص خریداری کرد و هنگام استفاده از فرآورده های مراقبت از لنز باید از همخوانی فرآورده با نوع لنز مورد استفاده مطمئن شوید.
رحیمی اضافه کرد: رعایت بهداشت محلول نگهدارنده لنز، جالنزی، تعویض مرتب و به موقع آنها و انتخاب محلول های نگهدارنده ای که با نوع لنز و چشم مصرف کننده سازگاری کامل داشته باشد، بسیار مهم و الزامی است.
این جراح و متخصص بیماری های چشم گفت: شست و شوی لنز با آب معمولی می تواند سبب بروز آلودگی و ایجاد صدمات جبران ناپذیر به چشم شود از این رو هیچ گاه نباید لنزها را با صابون های روغنی و با کف شست بلکه باید برای شست و شوی لنز از محلول مخصوص این کار استفاده کرد.
رحیمی، با اشاره به اینکه برای شست و شوی لنز، فرآورده های متفاوتی وجود دارد، بیان کرد: محلول های چند کاره، محلول های نمکی، محلول های شست و شوی روزانه و محلول های ضد عفونی کننده از جمله این فرآورده ها هستند.
به گفته وی، محلول های چند کاره برای ضد عفونی، شست و شو، آبکشی، و نگهداری لنز مورد استفاده قرار می گیرد و محلول های نمکی برای آبکشی لنز پس از شست و شو به کار می رود.
این متخصص چشم افزود: هنگامی که از محلول های ضد عفونی کننده لنز استفاده می شود پس از آن باید لنز را با محلول آبکشی، شست و شو داد تا باقی مانده محلول ضد عفونی کننده بر روی لنز از بین برود.
7375/ 6118
خبرنگار: سهیلا شیبانی نژاد ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.