ساسان تاجگردون، دوشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: بر همین اساس در گام نخست تهیه یک سند چشم انداز مبتنی بر ظرفیت های توسعه اقتصادی در بخش های مختلف در دستور کار قرار گرفت که این سند با استفاده از ظرفیت نخبگان علمی بخش غیر دولتی و با انجام نشست های متعدد مصوب شد.
وی ادامه داد: تصویب این سند چشم انداز به عنوان یک چشم انداز بلند مدت شرایط خاصی را برای استان فارس رقم زد.
تاجگردون اظهار کرد:به موازات این برنامه، مطالعه برنامه آمایش سرزمینی نیزکه در حقیقت شناسایی ظرفیت ها، پتانسیل ها و نقاط قوت و ضعف بخش های مختلف استان را نشان می دهد بر یک شرح خدمات مشخص استوار شد که استان فارس با انجام بیش از 90 درصد مطالعه جزو استان های پیشرو در انجام این کار است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس افزود: در انجام این مطالعه آمایش که حداکثر تا 2 ماه آینده به صحن شورای برنامه ریزی استان می رود از ظرفیت بیش از 100 نخبه دانشگاهی و استانی در قالب بیش از 40 پنل تخصصی استفاده شد.
وی گفت:در این مطالعه گفته خواهد شد که چه ظرفیت هایی در جای جای استان فارس وجود دارد و اینکه سرمایه گذاری در چه بخش اقتصادی و چه نقطه جغرافیایی مقرون به صرفه خواهد بود.
تاجگردون افزود:آمایش سرزمین سیاست گذاری برای سرمایه گذاری بخش های غیر دولتی است و انتظار داریم که سرمایه گذاران بخش خصوصی با نگاه آمایش سرزمین سرمایه های خود را با اطمینان بیشتری به حوزه اقتصاد وارد کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس درباره استفاده دولت از بازارهای نوین مالی هم گفت: طی چهار سال گذشته به دلیل تحریم ها مهمترین بخش درآمدهای دولت که مبتنی بر درآمد نفت و گاز بود دچار افت شدید شده بود و دولت نیز به دلیل نبود منابع نقدی، طی سال های 94 و 95 از ظرفیت بازارهای نوین مالی استفاده کرد، بازاری که هم اینک در تمام کشورها به عنوان یک ابزار موفق مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اظهارکرد: دولت تدبیر و امید به رغم محدودیت منابع مالی سال گذشته توانست با استفاده از این ابزارو ظرفیتی که نمایندگان مجلس ایجاد کردند سهم بالایی از اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت را در اختیار مجریان پروژه های مهم عمرانی قرار دهد.
تاجگردون، تعداد طرح های مصوب ملی استان در سال 95 را 151 طرح با یک هزار و 56 میلیارد تومان اعتبار دانست و افزود: در سال های گذشته در یک حالت بسیار خوشبینانه 65 تا 70 درصد این اعداد تخصیص می یافت و جذب می شد اما با این سیاست دولت، در استان فارس توانستیم با استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی بالغ بر 112 و نیم درصد اعتبار مصوب استان را تخصیص یافته تلقی کنیم.
وی گفت: این اعتبارات به سرعت گرفتن روند اجرای پروژه های مهمی همچون آزادراه شیراز – اصفهان که هم اینک 62 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، پروژه آبرسانی به شهر شیراز که در حال اتمام است، پروژه ورزشگاه پارس (میانرود) که به اتمام رسید و پروژه قطار شهری شیراز که خط یک آن به طور کامل به بهره برداری رسید، کمک کرد.
تاجگردون اظهار کرد: در زمینه افزایش اعتبار بودجه استانی نیز، در سال 96 نسبت به سال 95 حدود 99 درصد رشد مثبت داشته است.
وی درباره واگذاری طرح های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی گفت: دولت تمام دستگاه های اجرایی را مکلف کرد که پروژه های نیمه تمام خود را برای تکمیل شدن در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.
او اظهار کرد: در استان فارس توانستیم بالغ بر 800 میلیارد تومان از سرمایه گذاری دولت در برخی پروژه ها را به عهده بخش خصوصی بگذاریم که از جمله می توان به پروژه آزادراه لامرد – پارسیان با 380 میلیارد تومان سرمایه گذاری اشاره کرد.
وی ادامه داد: قطعا این واگذاری ها و تکمیل سرمایه گذاری ها توسط بخش خصوصی هم به نفع دولت و هم به نفع بخش خصوصی است چرا که یک سرمایه گذاری مطمئن را انجام می دهد.
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6122 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.