تریبون نمازجمعه به عنوان آیینی عبادی سیاسی برای جامعه اسلامی از اهمیت خاصی برخوردار است و هر ساله به مناسبت هفته دولت و یا دیگر مناسبت ها، فرصتی برای تبیین عملکردها و خدمات نظام اسلامی در حوزه های مختلف از این تریبون فراهم می شود.
بدین ترتیب، این فرصت برای هم افزایی ارکان نظام اسلامی فراهم می شود تا خدمتگزاران مردم بدون واسطه و در ارتباطی مستقیم به تبیین فعالیت ها و برنامه های آتی خود بپردازند.
و اما ظهر جمعه سوم شهریورماه، زمانی که استاندار فارس به عنوان خدمتگزار مردم و مقام ارشد دولت در استان در حال ارائه گزارشی به مردم شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی بود، حاشیه هایی رخ داد که خارج از روال متعارف و دور از انتظار بود.
در حالی که بیشتر نمازگزاران حاضر در صحن امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) به سخنان استاندار فارس گوش فرا داده بودند، برخی افراد با فرستادن صلوات پی در پی موجب وقفه چند لحظه‌ای در سخنرانی استاندار شدند.
یکی از این افراد حتی بدون توجه به اخلاق و حرمت نماز جمعه که در مکانی مقدس و در جوار حرم مطهر برگزار می شود، استاندار فارس را به پشت کردن به راه شهدا متهم کرد.
سید محمد علی افشانی نیز در پاسخ گفت: بنده از همه شما به شهدا نزدیک‌ترم و اگر عملکردهایمان را بررسی کنید آنگاه مردم خواهند فهمید چه کسی به شهدا نزدیک‌ تر است.
استاندار فارس افزود: مسئولان ستاد نماز جمعه که ما را به این مکان دعوت کرده اند تا سخنرانی کنیم، باید فکری به حال پامنبری ها می کردند.
ادعای فاصله گرفتن مدیریت ارشد استان فارس از راه شهدا در حالی مطرح شد که تنها مروری بر رویدادهای یک هفته استان فارس، خلاف این ادعا را اثبات می کند.
از آن جمله، ویژه برنامه های هفته دولت در استان فارس امسال نیز با پاسداشت مقام والای شهدای انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم آغاز شد.
استاندار فارس به همراه جمعی از مسئولان نظامی و انتظامی و دیگر مدیران استان روز پنجشنبه دوم شهریورماه در نخستین برنامه ویژه بزرگداشت این هفته در گلزار شهدای شهر شیراز حضور یافت و به ادای احترام به مقام والای شهدا پرداخت و بر ادامه راه و مسیر آنها در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تاکید کرد.
سید محمد علی افشانی در سخنانی در حاشیه این آیین گفت: امنیت و آرامش و آسایش امروز کشور ما حاصل خون پاک شهیدان است.
استاندار فارس گفت: شهدا از هستی خود گذشتند و به هم نسلان خود و نسل آینده آموختند که برای دفاع از تمامیت ارضی و برای سربلندی و آزادگی کشور بایستی همواره افرادی باشند که از جان خویش بگذرند و دیگران هم در طول تاریخ وامدار آنها خواهند بود.
افشانی ادامه داد: ما برای این که میثاقی با آنها ببندیم و بگوییم که پاسدار خون شما هستیم، نخستین روز هفته دولت را به اتفاق فرماندهان نظامی، انتظامی و مدیران دستگاه های اجرایی را با حضور در گلزار شهدا آغاز کردیم.
بدین ترتیب ویژه برنامه های گرامیداشت هفته دولت در استان فارس آغاز شد و حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین آغاز عملیات اجرایی واحد تولید تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در شهرستان سپیدان در کنار بهره برداری از طرح های صنعتی و گردشگری از رویدادهای ویژه نخستین روز هفته دولت در این استان بود.
روز جمعه سوم شهریورماه جاری و در دومین روز هفته دولت، حضور استاندار فارس در جمع نمازگزاران جمعه شیراز پیش بینی شده بود.
کلیدواژه سخنان آغازین سید محمد علی افشانی در جمع نمازگزاران جمعه شیراز، پاسداشت مقام شهید و شهادت بود.
استاندار فارس در این باره گفت: شهیدان رجایی وباهنر الگوی تلاش، اخلاص و پاک زیستن بودند که هم دغدغه دین و هم درد مردم داشتند و جان خود را در این راه فدا کردند؛ به همین دلیل این دو شهید بهترین الگوی مدیران و کارکنان در همه دوران ها خواهند بود.
فرازهای دیگر سخنان 'افشانی' که پس از خطبه های نماز جمعه و بین نماز جمعه و نماز جماعت عصر بیان شد، به تبیین گزارش مختصری از عملکرد دولت در استان فارس معطوف بود.
استاندار فارس در جمع نمازگزاران جمعه شهر شیراز گفت: در فاصله دهه فجر و هفته دولت، بیش از شش هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسیده است؛ در این فاصله به ازای هر ماه هزار میلیارد تومان طرح در زمینه های مختلف مانند فرهنگی، آب، بهداشت و درمان، ورزشی، حمل و نقل و آموزشی در سراسر استان فارس افتتاح شده است.
در میانه ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد دولت به نمازگزاران جمعه شیراز بود که برخی افراد تلاش کردند با فرستادن صلوات، مانع از ادامه سخنرانی استاندار فارس شوند.
این حواشی ثانیه ها و دقیقه های بعد به شبکه های اجتماعی راه یافت و در این میان، رسانه های منتقد دولت با بزرگنمایی این اقدام غیرصحیح، حاشیه را پررنگ تر از متن جلوه دهند.
از منظر ناظران بیرونی، رسانه هایی که خود را ملزم به فعالیت در چارچوب ارزش ها و حفظ تقدس تریبون نمازجمعه معرفی می کنند، این بار به خطا رفتند و به جای پوشش خبری اخبار نوید بخش اعلام شده از سوی استاندار فارس از تریبون نمازجمعه، فرصتی برای هم افزایی و تقویت روح امید و اعتماد در جامعه را نادیده گرفتند.
آنها همچنین از این واقعیت چشم پوشی کردند که در دوران مسئولیت استاندار کنونی فارس، سخنرانی های سیاسی بدون دغدغه امنیتی برگزار می شود و گواه آن، حضور شمار زیادی از سخنرانان طیف منتقد دولت در ماه های منتهی به برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 در مناطق مختلف استان فارس بود که با وجود هجمه های ناروای آنها به دولت، امنیت آنها به نیکی حفظ شد.
از منظری دیگر، نماز جمعه به عنوان مکانی برای تعالی ارزش ها و فضیلت های اخلاقی در کنار دیگر ابعاد عبادی و سیاسی آن در باور همگان تعریف شده است و در چنین فضایی، دلسوزان انقلاب اسلامی انتظار دارند که حرمت این تریبون مقدس و احترام سخنرانانی که از این تریبون در چارچوب اخلاق به بیان مطالب می پردازند حفظ شود و بدین شکل، نقشه دشمنان برای اختلاف افکنی در میان جامعه اسلامی باری دیگر ناکام بماند.
2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.