فرار از ازدواج و مسئولیت زندگی مشترک میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. به وجود آمدن شرایطی که تغییرات شخصیتی در پی دارد را می توان در رده های اول این علت ها جست و جو کرد.
متخصص تعلیم و تربیت و مدیر اجتماعی دانشگاه شیراز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: مسئله تجردگرایی و کاهش ازدواج پدیده ای چندبعدی در کشور ما است که یک عامل را نمیتوان در این مورد برشمرد.
دکتر محبوبه البرزی افزود: بالا رفتن سن ازدواج و یا کاهش تمایل برخی از دختر و پسرها به قرار گرفتن در یک زندگی مشترک مسئولیت هایی را به دنبال دارد. علت های بسیاری وجود دارد و بررسی آن از یک بعد امکان پذیر نیست. این استاد دانشگاه شیراز گفت: تغییرات شخصیتی که در پسران و دختران ما بوجود آمده مفهوم زندگی مشترک و فرزندآوری را به طور کلی در آنها تغییر داده و در این خصوص اوضاع مطلوب نیست.
دکتر البرزی ادامه داد: این جریان مانند موجی است که وارد جامعه ما شده و در همان مرحله اول در حال گرفتن قربانی های خود است که البته این شرایط پس از دوره ای به ثبات می رسد.
مدیر اجتماعی دانشگاه شیراز یادآور شد: اقتصاد و مسایل مالی پس از ویژگی های شخصیتی در فرار مجردها از ازدواج تاثیرگذار بوده و عدم ثبات اقتصادی و تامین نشدن شرایط موردنیاز برای تشکیل خانواده در این خصوص بسیار تاثیر گذاشته است.
دکتر البرزی در ادامه بااشاره به تاثیر مسایل فرهنگی بر کاهش ازدواج گفت: در جامعه ما از نظر فرهنگی برای تقویت با هم بودن، حفظ نشاط و شاد بودن، برنامه ای برای نوجوانان و جوانان نداریم و این مسئله جزو سه عامل مهم در کاهش ازدواج است که البته در این زمینه مشکلات در شیراز به دلیل کلانشهر بودن و مهاجرپذیری چندین برابر است.
این متخصص تعلیم و تربیت در مورد راهکارهای بهبود وضعیت یادشده، افزود: جایگاه از دست رفته خانواده باید با یک سری بازسازی هایی در تفکرات نوجوان ها، به جامعه برگردانده شود و به این منظور انجام یک حرکت جهادی در سطح شهر ضروری است.
دکتر البرزی گفت: به موضوع خانواده باید از همان سال های آغازین و در مقاطع پیش دبستانی و دبستان پرداخت، به طوری که به کودکانمان اهمیت نهاد خانواده را یاد بدهیم. موضوعی که در حال حاضر خلاء آن در آموزش های پیش دبستانی و دبستان احساس می شود.
مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری فارس نیز گفت: ایجاد زمینه هایی برای تشکیل، حفظ و نگهداری نهاد خانواده ضروری است و علاوه بر مسئولین، سازمان های مردم نهاد نیز باید در این زمینه بیشتر از وضعیت موجود تلاش کنند.
معصومه دستغیب ادامه داد: ایجاد یک نگرش کلی مطلوب نسبت به جایگاه خانواده در عصر فناوری اهمیت بسیاری دارد و مسئولین باید در این حوزه برای جوانان امکانات لازم مادی و معنوی را ایجاد کنند.
وی یادآور شد: آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز به عنوان دو سازمان تاثیرگذار به منظور ایجاد باورها و ارزش هایی که جایگاه خانواده را تقویت میکند باید برنامه های جدیدی را طراحی و اجرا کنند.
دستغیب گفت: در نظام درسی فعلی آموزش و پرورش به صورت کم رنگ به بحث تشکیل خانواده و اهمیت آن و تاثیر ازدواج در سلامت جسم و روان پرداخته شده و نهادینه کردن اهمیت تشکیل خانواده از سنین کودکی باید بیش از گذشته مدنظر متخصصان تعلیم و تربیت قرار گیرد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس ادامه داد: در حال حاضر هیچگونه سرمایه گذاری علمی، دانشی و نگرشی در حوزه ازدواج و تحکیم بنیاد خانواده در نظام آموزش و پرورش صورت نگرفته و در آموزش عالی نیز از دیدگاه علمی کمتر در خصوص خانواده، ازدواج، شرایط مورد لزوم آن و اهمیت انتخاب مناسبت صحبت می شود.
دستغیب گفت: عدم آشنایی درصد بالایی از افراد با مقوله انتخاب صحیح همسر ضایعه بزرگی است که اثرات آن را به طور واضح در نسل جوان و حتی تحصیلکرده ها می بینیم. مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس افزود: این عدم آشنایی به مسایل خانواده در بین برخی جوانان به حدی است که آنها مهارت های لازم برای ارتباط با همسر و فرزندان و حتی خانواده همسر را ندارند و نتیجه آن عدم استحکام خانواده است.
دستغیب یادآور شد: نتیجه این عدم آگاهی ها مجرد ماندن برخی به دلیل ترس از مشکلاتی که پس از ازدواج پیش می آید، تاخیر در ازدواج و یا ازدواجهای ناموفق است. این مقام مسئول استانداری فارس گفت: البته در حال حاضر با هماهنگی های صورت گرفته دوره های آموزشی قابل توجهی برای زوجین قبل از ازدواج در حال اجرا است و صرفا ارائه آموزش های اجباری چند ساعته پیش از دوران عقد نمی تواند ما را به اهداف موردنظر در زمینه استحکام بنیاد خانواده برساند و این دوره ها باید ادامه یابد.
دستغیب یادآور شد: نکته قابل تامل این است که خانواده زوج ها هنگام ازدواج هزینههای بسیاری را متقبل می شوند، اما صرف هزینه ای برای مشاوره و آموزش های یادشده در این بین جایی ندارد که فرهنگ سازی در این خصوص ضروری است.
مدیرکل ثبت احوال فارس هم با ارائه آماری در مورد میزان ازدواج های امسال در استان گفت: از آغاز امسال تا پایان تیرماه 13 هزار و 887 مورد ازدواج در فارس صورت گرفته که میزان آن نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/2 درصد کاهش یافته است.
علیرضا انصاری ادامه داد: یکی از دلایل کاهش این آمار تغییر ساختار سنی جمعیت و کم شدن تعداد افرادی است که در سن ازدواج قرار دارند.
وی گفت: براساس این آمارها میانگین سن مردان در اولین ازدواج 28 سالگی و میانگین سن زنان در اولین ازدواج در استان 23 سالگی است. همچنین میانگین اختلاف سن زوجین 5 و نیم سال گزارش شده است.
انصاری افزود: بیشترین ترکیب سنی ازدواج نیز امسال مربوط به مردان 25 تا 29 ساله با زنان 20 تا 24 ساله بوده و براساس آن بیشترین تعداد ازدواج ثبت شده از آغاز امسال تا پایان تیرماه در بین مردان 25 تا 29 ساله با زنان 20 تا 24 ساله بوده که با میزان 2 هزار و هفت ازدواج 14 و نیم درصد کل ازدواج ها را در این مدت به خود اختصاص داده است.
مدیرکل ثبت احوال استان فارس یادآور شد: در 4/78 درصد ازدواج ها در مدت یادشده در استان مرد بزرگتر از زن و در 10درصد زن بزرگتر از مرد بوده و در 5/11 درصد ازدواج ها، زوجین کمتر از یک سال تفاوت سنی دارند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 722807
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.