منتخبان شورای پنجم کلان شهر شیراز که با شعار «شهر امید» پیروز این انتخابات شده بودند، عبدالحمید معافیان را با سیزده رای قاطع به عنوان شهردار انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از فارس، عبدالحمید معافیان به عنوان اولین نفر در نوبت دوم جلسه بررسی برنامه‌های نهایی شهرداری کلانشهر شیراز، به ارائه برنامه‌های خود پرداخت.

وی نخست طی مقدمه‌ای به تدوین برنامه توسعه جامع شهر شیراز با دیدگاه جهانی اشاره کرد و گفت: در چارچوب برنامه ششم توسعه کشور و مطالعات آینده‌نگر و سیاست‌های جاری کشور برنامه محوری و بهبود و ارتقای عملکرد مدیریت شهری، تغییر نقش جایگاه شهرداری‌ها از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی الزامی است.

معافیان افزود: جهت تحقق سیاست‌های اشاره شده و دستیابی به اهداف اسناد توسعه، داشتن راهبردهایی برای ارتقای شهر شیراز به عنوان یکی از قطب‌های فرهنگی تاریخی کشور،  ارتقای خدمات برتر در شهر شیراز به منظور ایفای نقش فرهنگی تاریخی کشور، تمرکز زدایی از مرکز استان و واگذاری بخشی از خدمات شیراز به شهرهای سطوح پایین‌تر استان، ارتقای زیرساخت های خدماتی و تقویت عملکردهای تخصصی شهر شیراز به عنوان مادرشهر جنوب کشور، تامین حقوق شهروندی شهروندان در دستورکار شهرداری قرار خواهد گرفت.

معافیان توسعه انسانی، افزایش سرمایه اجتماعی و تربیت شهروند فرهنگی را از اقدامات مدیریت شهری خواند که بهانه‌ای برای ارتقای کیفیت زندگی شهری است.

در یک شهر زنده شهروندان رعیت شهردار و شورا نیستند

این کاندیدای تصدی مقام شهرداری شیراز بیان داشت: مدیریت شهری به تنهایی برای مردم تصمیم نمی‌گیرد و در یک شهر زنده شهروندان رعیت شهردار و شورا نیستند.

معافیان بر ضرورت تغییر نگاه مدیریت شهری تاکید کرد و عنوان داشت: در راستای تعالی شهر، تصمیم‌گیری‌ها  باید از تصمیم‌گیری برای مردم به تصمیم‌گیری با مردم تغییر کند تا  شکاف میان مدیران و مردم کاهش یابد و شرایط برقراری حاکمیت شهروندان فراهم آید.

وی همچنین توسعه پایدار را وظیفه همه دستگاه‌های عمومی و دولت و سرمایه‌گذاری خصوصی دانست و افزود: کلیه پروژه‌های شهری به ارزش بیش از پنجاه میلیارد تومان باید زیرنظر معاونت مالی شهرداری و کلیه شرایط اخذ مجوز آنها باید خارج از اولویت انجام شود.

معافیان در ادامه توجه به سود زیست‌محیطی و فرهنگی و اجتماعی را ارجح بر سود مالی دانست و عنوان کرد:  شهرداری باید به سمت قراردادهای برنده-برنده حرکت کند و در پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاران عادی کمتر به آن وارد می‌شوند، وارد نشود تا به مثابه رقیب سرمایه‌گذاران به شمار نرود.

وی در موضوع مشارکت، تبعیض را ناروا خواند و تاکید کرد: باید در این زمینه از ایجاد انحصار پیشگیری کرد.

کاندیدای شهرداری شیراز همچنین توضیحاتی مبنی بر ارتقای توان جذب گردشگر، اصلاح ساختار عوارض صنفی توسط شورا، استفاده از مشاور مجرب در زمینه مدیریت تبلیغات، استاندارد سازی المانهای تبلیغات شهری، پیگیری تغییر ساختار عوارض نوسازی و تحقق شهرداری‌ شیشه‌ای ارایه کرد.

آبروی شورا در گرو انتخاب شهردار است

معافیان در پایان با اشاره به اینکه در این دوره، آبروی شورا در گرو انتخاب شهردار است، در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر رد صلاحیت گفت: مطلقاً هیچ فعالیت ضدامنیتی خلاف شئونات نظام در هیچ دوره‌ای انجام نداده ام و هیچگونه محکومیت سیاسی نداشته‌ام و با تمام توان از حیثیت و آرمان‌های شورا دفاع خواهم کرد.

سیداحمد موسوی، آخرین کاندیدای شهرداری شیراز نیز به ارائه جزئیات برنامه‌های مدیریتی خود برای کلانشهر شیراز پرداخت. موسوی با استناد به اصول کلی حاکم بر برنامه خود که در مرحله پیش به آنها اشاره کرده بود، تبدیل شهرداری از دستگاهی خدماتی به نهادی اجتماعی را مهمترین رکن این برنامه دانست و گفت: در برنامه ارائه شده شهروند مداری و محله محوری مورد تأکید قرار دارد.

وی همچنین با بیان اینکه استقرار برنامه‌ پنج ساله برای اداره شهر شیراز گریز ناپذیر است، افزود: اولین اقدام این برنامه باید ایجاد توسعه پایدار در مدیریت شهری باشد.

موسوی افزود: شهروند مداری و محله محوری در دستورکار قرار دارد و مدیریت مردم باید در شهر حاکم گردد.

اعضای شورای شهر پس از دوازده ساعت بحث و بررسی، در جلسه ای غیر علنی به رای گیری پرداختند و  عبدالحمید معافیان را با سیزده رای قاطعبه به عنوان شهردار جدید شیراز معرفی کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.