مدیر عامل آب و فاضلاب استان فارس در یک نشست خبری با اعلام این خبر، اعتبارات هزینه شده برای این پروژه ها را افزون بر 37 میلیارد و 520 میلیون تومان ذکر کرد.
محمد علی قلندری گفت: این پروژه ها شامل حفر و تجهیز 8 حلقه چاه، بیش از 22 هزار متر خط انتقال آب، یک ایستگاه پمپاژ، 6 باب مخزن ذخیره، تعادلی و فشارشکن همچنین 15 کیلومتر خط انتقال برق، 52 هزار و 500 متر شبکه توزیع آب، 23 کیلومتر خطوط فاضلاب، یک کیلومتر خط انتقال فاضلاب و تصفیه خانه در قالب پکیج فاضلاب با ظرفیت یکهزار متر مکعب در شبانه روز برای دو هزار واحد در شهر لپویی است.
وی گفت: در بخش آبرسانی موفق شدیم 43 میلیارد تومان از محل مازاد بر اعتبارات تخصیصی از محل سایر منابع جذب کنیم. همچنین در بخش فاضلاب نیز از محل منابع غیر دولتی از جمله بانک توسعه اسلامی، مبلغ 143 میلیون یورو وام دریافت کردیم که در نتیجه عملیات اجرایی شبکه های فاضلاب در شهرهای آباده، فیروزآباد و نی ریز شروع شده و این مهم در شهرهای فسا و داراب نیز به زودی آغاز می شود. مناقصه 6 تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای سپیدان، آباده، نی ریز، فسا، داراب و فیروزآباد نیز از همین محل برگزار و برندگان مناقصه مشخص شده اند که به زودی شاهد اجرایی شدن پروژه های یاد شده خواهیم بود.
مدیر عامل آبفا استان فارس در ادامه این نشست به مشکلات ناشی از کمبود آب با توجه به مصارف بی رویه این ماده حیاتی از سوی مردم اشاره کرد و گفت: به منظور کاهش این مشکلات، درصددیم پساب فاضلاب را که باعث آلودگی منابع آب می شود با بازچرخانی به مصرف واحدهای صنعتی و کشاورزی برسانیم تا بخشی از کمبود آب در استان جبران شود.
قلندری با یادآوری این که 70 درصد آب حاصل از بارندگی ها در کشور تبخیر می شود گفت: میزان باقی مانده نیز با توجه به شرایط زمانی و مکانی ناهمگن است. در فارس نیز اگرچه سال قبل وضعیت بارندگی در بخشی از استان مطلوب بود ولی حجم قابل توجهی از بارش ها در یک بازه زمانی نازل شد که متاسفانه بخشی از آن به صورت سیلاب از دسترس خارج شد و همین مسایل باعث شده که در چندین سال گذشته 120 حلقه از چاه هایمان از مدار بهره برداری خارج و عمق آن ها در کشور رکورد دار شود زیرا حفاری های چاه ها به 450 تا 500 متر رسیده است. این در حالی است که متوسط عمق چاه ها در کشور حدود 250 متر است.
وی افزود: برداشت های بی رویه آب در استان بلای جان منابع آب زیر زمینی شده است و خطر بزرگی را ایجاد کرده که می توان این خطر را در فرونشست زمین در مواردی شاهد بود البته در این مورد نیز استان ما نه تنها در سطح کشور بلکه در جهان رکورد دار است.
مدیرعامل آبفا فارس بیان کرد: میزان آب های تجدید پذیر کشور که در چندسال اخیر به حدود 130 میلیارد متر مکعب می رسید هم اینک به 105 متر مکعب رسیده، در حالی که ما مجازیم تنها قسمتی از میزان آبی که هر ساله به سفره های زیر زمینی وارد می شود را به مصرف برسانیم. در صورتی که 20 درصد از این آب به مصرف برسد وضعیت مطلوبی را شاهد خواهیم بود و مصرف آب تا 40 درصد هم قابل قبول است اما در صورت 40 تا 60 درصد مصرف با تنش آبی رو به رو خواهیم شد و با بیش از این مقدار در وضعیت بحران قرار خواهیم گرفت.
قلندری افزود: با این شرایط هم اینک حدود 88 درصد آب تجدیدپذیر در کشورمان به مصرف می رسد که این جفایی است در حق آب های زیر زمینی.
وی گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، استاندارد مصرف آب در شرایط عادی 150 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است. در شرایط خشکسالی این رقم باید به 105 لیتر برسد و در شرایط بحرانی به 50 تا 75 لیتر در شبانه روز کاهش یابد اما متاسفانه مصرف ما در استان فارس در سال گذشته به 196 لیتر در شبانه روز رسید و امسال این رقم به 203 لیتر در هر شبانه روز افزایش یافته است.
مدیر عامل آبفا فارس در ادامه توضیحات خود گفت: از 81 شهر تحت پوشش این شرکت در صورت بی توجهی شهروندان به مصرف بهینه آب، 50 شهر دستخوش تنش آبی خواهد شد و 19 شهر با مشکل رو به رو می شود. بر همین اساس باید مردم کمک کنند تا بتوان 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد. در این صورت شاید بتوانیم به استاندارد مصرف آب دست یابیم.
وی با ارائه توصیه هایی برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب، یادآور شد: هر کولر آبی در شبانه روز بیش از 30 لیتر آب مصرف می کند که باید برای کاهش مصرف آب در این وسیله از سایبان و عایق بندی استفاده کرد. همچنین شست و شوی بی مورد حیاط و پیاده رو با آب شرب و دیگر موارد، عادت های ناپسندی است که مردم باید آن را کنار بگذارند.
وی در پایان، قیمت نازل آب را عامل موثری در افزایش مصرف این ماده حیاتی دانست و گفت: ایران در مقایسه با تمامی نقاط جهان یکی از ارزان ترین نرخ های آب را دارد و قیمت واقعی هر مترمکعب این ماده افزون بر 3500 تومان است در حالی که مردم بابت هر متر مکعب آب به طور میانگین حدود 400 تومان می پردازند. با این اوصاف ضروری است دولتمردان و نمایندگان مجلس در این مورد اقداماتی را انجام دهند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 720035
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.