علی طیبی، مسئول دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فارس طی سخنانی گفت: در طرح اقتصاد مقاومتی فارس 119 پروژه معرفی شده و قرار بود دستگاه های اجرایی عملکرد خود در خصوص این پروژه ها را بر اساس فرمهای طراحی شده ارایه دهند، این در حالی است که با وجود چندین مکاتبه هنوز بسیاری از دستگاههای اجرایی یا پاسخی به مکاتبات نداده و یا پاسخ آنها قابل قبول نبوده است.
وی گفت: به عنوان مثال از این 119 پروژه 28 پروژه بر عهده دانشگاه شیراز و 4 پروژه بر عهده دانشگاه علوم پزشکی بوده که هنوز پاسخی نداده اند و ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت گاز، شرکت شهرکهای صنعتی استان و ... نیز پاسخ قابل قبولی نداده اند.
طیبی تصریح کرد: متاسفانه همکاری مورد نیاز از طرف دستگاه های اجرایی با ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای اجرای مصوبات در جلسه وجود ندارد و پیشنهاد می شود به دلیل اهمیت موضوع، هر دستگاه افراد توانمندی را مسئول ستاد اقتصاد مقاومتی کند.
هرسال در 296 روستای فارس طرحهای
اشتغال زایی اجرا می شود
اما ساسان تاجگردون، دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فارس گفت: دستگاه های اجرایی یبش از آن چه برعهده شان بود در حوزه اقتصاد مقاومتی ورود کرده و کارهای ارزشمندی انجام داده اند و عدم ارایه گزارش به معنای عدم انجام کار نیست.
وی در عین حال گفت: دستگاه های اجرایی باید شرح عملکرد خود در قبال هر پروژه را در فرم های مربوطه ارایه دهند تا نتیجه زحماتشان به صورت مستند مشخص شود.
تاجگردون در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح توسعه اشتغال در روستاهای فارس گفت: دولت بر اساس ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه مکلف است طرح های اشتغالزایی را در راستای برنامه ریزی منطقه ای و تقویت اقتصاد روستایی و توسعه اقتصاد صادرات محور هر سال در 5 هزار روستا اجرا نماید.
وی گفت: این طرحهای اقتصادی و اشتغالزایی باید با توجه به استعدادها و ظرفیتهای بومی و محیطی و قابلیتهای محلی- اقتصادی آن منطقه با مشارکت نیروهای محلی و با بهره گیری از تسهیلات بانکی، حمایت های دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر استان تهیه و به تصویب شورای توسعه و برنامه ریزی آن استان برساند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با بیان این که سهمیه هر استان از تعداد 25 هزار روستای تعریف شده در این ماده قانونی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در تیر ماه ابلاغ شده است، افزود: سهمیه فارس در طول برنامه ششم توسعه 1481 روستا و هر سال 296 روستا می باشد.
تاجگردون با اشاره به این که سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس در حال تعیین روستاهای هدف در این طرح است، اضافه کرد: پیشنهاد می شود برای افزایش دقت در تعریف روستاهای هدف مورد نظر این ماده قانونی و جلوگیری از تداخل برنامه ها و طرح های اجرایی در توسعه روستاهای فارس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و کارگروه اشتغال با هماهنگی یکدیگر و با استفاده از اطلاعات موجود برنامه اجرایی مرتبط با هر روستا را
تعریف نماید.
روستاهای متروکه فارس، طرح های اشتغال زایی میخواهند نه زیر ساخت
سخنران پایانی این جلسه استاندار فارس بود که با اشاره به این که برای جامعه روستایی و تولیدکنندگان باید برنامه وجود داشته باشد گفت: تمام امکانات و خدمات زیربنایی همچون آب، برق، گاز، تلفن، بهداشت، مدرسه و ... را به روستاها برده اما از آن جا که به اشتغال روستاها کم توجهی کرده ایم روستاها متروکه و مهاجر فرست شدند.
محمدعلی افشانی افزود: باید برای استفاده درست جامعه روستایی و تولید کنندگان از آب، زمین و انرژی برنامه داشته باشیم تا علاوه بر این که از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری شود، شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها نیز باشیم.
وی بیان داشت: در حوزه صنایع دستی و گردشگری نیز باید در روستاها کار گسترده ای صورت گیرد و در این مسیر لازم است که صنایع دستی از شکل سنتی هزار ساله خارج شود.
استاندار فارس ضمن تاکید بر لزوم تلاش برای تحقق شعار روستای بدون بیکار گفت: این کار را باید به مرور دنبال کنیم و انرژی و توان خود را روی یک روستا بگذاریم و وقتی در جایی این امر محقق شده به سراغ روستای دیگری برویم. وی با بیان این که یکی از فرصتهای ایجاد اشتغال در روستاها سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نو است افزود: هم اینک در استان حدود 2 هزار مگاوات ظرفیت در حوزه پنل های خورشیدی مطالعه شده که در بخش خانگی آن نیز این امر می تواند دنبال شود.
افشانی ادامه داد: در این راستا روستائیان می توانند با دریافت تسهیلات اقدام به نصب پنل های خورشیدی برای تولید انرژی کنند که وزارت نیرو آن را می خرد ضمن آن که شاهد ایجاد اشتغال در روستاها نیز خواهیم بود.
وی همچنین بردن اینترنت به روستاها را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: اینترنت با ایجاد امکان معرفی محصولات روستاییان به جهان میتواند تحولی عظیم در تولید و به تبع آن درآمد روستاییان ایجاد کند.
افشانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای ماندگاری نخبگان در کشور گفت: همه ما در مقابل جوانان با استعداد و نخبه کشور و استان که یکی از آنها مرحوم مریم میرزا خانی بود مسئول هستیم و باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا آن ها در کشور بمانند و خدمت کنند.
وی افزود: برای نگاه داشتن جوانان وظیفه دینی و ملی داریم و اگر نتوانیم آن ها را ترغیب به ماندن کنیم برای رسیدن به توسعه و پیشرفت فقط می توانیم ادعا داشته باشیم.
استاندار فارس همچنین در خصوص استقرار منطقه ویژه علم و فناوری در فارس گفت: پنج استان شامل تهران، فارس، خوزستان، سمنان، هرمزگان متقاضی استقرار منطقه ویژه علم و فناوری هستند که از 2 سهمیه در نظر گرفته شده یک منطقه قطعاً سهم تهران است و بدیهی است چهار استان دیگر پیگیر استقرار این منطقه هستند که فقط یک سهمیه وجود دارد.
وی خواستار جدیت مسئولان و متولیان امر در فارس برای استقرار منطقه ویژه علم و فناوری در این استان شد.
افشانی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار کوشش رسانه ها برای آگاه کردن مردم نسبت به حقوقشان شد و افزود: قوانینی وجود دارد که اگر مردم نسبت به آن ها اطلاع و آگاهی داشته باشند می توانند با استفاده از آن ها اقدام به سرمایه گذاری، فعالیت اقتصادی و ایجاد اشتغال کنند.
وی بیان داشت: گرچه رسانه ها در این زمینه اقداماتی انجام داده اند اما انتظار است که بیش از گذشته بر روی این موضوع کار شود.
گاهی ارزش صادراتی یک قطعه 100 گرمی برابر
یک کشتی صادراتی هندوانه فارس است
استاندار فارس همچنین به بیان توصیه هایی برای افزایش صادرات فارس پرداخت و گفت: امروز در حوزه صادرات باید با توجه به شرایط حاکم قدم برداریم که برای این کار نیز دانش و تلاش نیاز است.
وی با بیان این که در بازار امروز رقابت بسیار سنگین است و بحث بازاریابی و صادرات را باید با جدیت دنبال کنیم گفت: وضعیت صادرات استان در مقایسه با سال قبل بهتر است و از نظر ارزشی شاهد رشد صادرات بوده ایم. برای بررسی وضعیت صادرات فارس نباید رشد وزنی را در نظر گرفت چرا که گاهی صادرات یک کشتی پر از هندوانه از فارس ارزشی معادل یک قطعه کوچک صد گرمی باشد که در جیب جا شده و نیاز به هیچ وسیله حمل و نقل خاصی هم نداشته و مثل هندوانه، نه به شرط کارد فروخته می شود و نه کالایی
فاسد پذیر است.
چوب تادیب اقتصادی، سرمایه های مردم را یک سوم کرد
افشانی با تاکید بر این که در حوزه تجارت بین الملل نیازمند فضایی آرام هستیم گفت: بیان هر جمله ای در دنیای اقتصاد تاثیرگذار است؛ چوب اقتصاد چوب تادیب است و نمی شود در مورد مسائل اقتصادی اظهار نظر کرد و در جایی گریبانت را نگیرد.
وی ادامه داد: همان کسانی که روزی قطعنامه ها را کاغذ پاره می خواندند و با خنده مسائل را بیان می کردند دیدند که در آخر مسائل و مشکلاتی که به واسطه عملکرد آن ها ایجاد شده از افزایش نرخ ارز و تورم گرفته تا عدم حضور سرمایه گذار، چگونه دامن مردم را گرفت.
استاندار فارس گفت: با سه برابر شدن نرخ ارز ناگهان سرمایه مردم یک سوم شد و این همان چوب تادیب اقتصاد است.
وی در بخش پایانی سخنان خود برخی ادعاها مبنی بر زمانبری پاسخ به استعلام سرمایه گذاران در دستگاه های اجرایی فارس را رد کرد و ادامه داد: در فارس ظرف دو هفته پاسخ استعلام سرمایه گذاران داده می شود و نباید حرف آنهایی که بدون ارایه مستندات از زمانبری یک ساله در ارایه پاسخ به این استعلامات گلایه
می کنند را باور کرد.

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 714278
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.