فرونشست زمین در اکثر نقاط ایران و از جمله دشت مرودشت، عمدتا ناشی از وقوع خشکسالیهای پی در پی و استفاده بیرویه از سفرههای آب زیرزمینی است .برخی کارشناسان حوزه میراث فرهنگی نیز بر این باورند که وضعیت فرونشست در اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید بسیار نگران کننده است به گونه ای که این بنا را نیز تهدید میکند.
چرا که در حال حاضر کشاورزان در حریم درجه یک و دو تخت جمشید و نقش رستم و تنها به فاصله 500 متر از این یادمانهای هخامنشی انواع محصولات کشاورزی را می کارند که این اقدام نه تنها سفره های زیرزمینی را خالی می کند و منجر به فرونشست زمین می شود بلکه دود ناشی از آتش زدن زمین ها پس از درو آسیب جبران ناپذیری به این آثار جهانی وارد می کند.
در این رابطه مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به خبرنگار ما گفت:
متاسفانه کشاورزان به هشدارهای کارشناسان در این رابطه اهمیت نمیدهندو همچنان به کشت محصولات خود ادامه میدهند.
وی ادامه داد: نامه نگاری های متعددی به فرمانداری وسازمان جهاد کشاورزی مبنی بر توقف این نوع برخوردها(آتش زدن زمین ها پس از درو محصول) انجام شده اما هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است. رضایی با بیان اینکه دود ناشی از آتش زدن مزارع، تاثیر بسیار مخربی بر آثار تاریخی دارد، تاکید کرد : ضروری است مسئولان مربوطه هرچه سریع ترنسبت به رفع چنین مسایلی که میراث جهانی تخت جمشید را تهدید می کند، اقدامات لازم را انجام دهند. مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در خصوص پدیده درختکاری در حریم تخت جمشید نیز گفت: با توجه به اینکه در کنار تخت جمشید شهر پارسه وجود دارد که زیر خاک قرار دارد از این رو ریشههای درختانی که در این محدوده رشد خواهند کرد به آثار باقی مانده از این شهر لطمه وارد می کند.
رضایی منفرد ادامه داد: اگر از اکنون جلوی کاشت درخت در این محدوده را نگیریم بعدها به مشکل برمیخوریم.
گفتنی است نهالکاریهای غیرمجاز هم در حریم درجه یک میراث جهانی تخت جمشید که موجب برهم زدن حریم منظری این اثر تاریخی خواهد شد؛ همچنان این منطقه را تهدید میکند هرچند که بسیاری از این درختکاری ها قلع و قمع شدند و به صاحبانشان نیز اعلام شده احداث هرگونه ساختمان و تأسیسات، نصب دکل، درختکاری، دیوارکشی، حصارکشی، پیکنی، کندوکاو تسطیح اراضی، عملیات استخراج معدن سنگ، شنوماسه ، خاک رس ، دفن و رهاسازی زباله ممنوع است اما همچنان شاهد تخلف در این منطقه هستیم.
بنابراین گزارش پرونده ده ها کشاورز که اقدام به آتش زدن کاه و کلش کرده بودند در سال جاری از سوی سازمان جهاد کشاورزی به مراجع قضایی رفته و این سازمان نیز بارها به کشاورزان در خصوص ضررو زیان آتش زدن زمین های کشاورزی هشدار داده است.

46
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 713824
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.