شهردار شیراز در مراسم افتتاح فاز دوم و تکمیل تقاطع معلم با اعلام این مطلب گفت: هدف از اجرای این تقاطع تکمیل رینگ غرب به شرق و شمال به جنوب شهر است که از این تقاطع عبور می کند و با اجرای آن سرعت تردد در این محور بیشتر می شود. از سویی فاصله شمال غرب شهر به مرکز و حرم مطهر شاهچراغ (ع) از طرف بولوار حسینی الهاشمی کمتر می شود.
علیرضا پاک فطرت ادامه داد: اجرای این پروژه تنها موجب باز شدن گره ترافیکی محل نشد بلکه با افتتاح آن 7 هکتار زمین در زیرپل را آزاد کردیم که این زمین ها می تواند تبدیل به فضای سبز عمومی و باعث زیبایی شهر شود که 2 هکتار از آن به پارک حاشیه این میدان افزوده می شود.
وی افزود: اگر برای ساخت این پروژه 70 میلیارد تومان هزینه شده 10 برابر ‌آن با این زمین به شهر بازگشته است،‌ علاوه بر این در حال حاضر مطالعه برای ایجاد یک زیرگذر عابر پیاده از محل پارک حاشیه این تقاطع تا میدان زیرپل در حال انجام است تا با اتصال پارک به میدان مردم بتوانند از فضای سبزی که در میدان نیز احداث می شود بهتر استفاده کنند.
پاک فطرت با انتقاد از عبور بخش اعظمی از تاسیسات اصلی شهر از تقاطع هایی مانند میدان معلم گفت: چرا وقتی در طرح تفصیلی شهر مشخص شده که یک تقاطع از این محل می گذرد باز هم به عنوان مثال 10 تا 15 سال قبل خط فاضلاب از این محل عبور داده شده و یک سال وقت ما در این پروژه برای جا به جایی تاسیسات تلف شد در حالی که طبق شهرسازی هوشمند شهردار و مسئولین شهر باید به گونه ای برنامه ریزی و کار کنند که در شهر دوباره کاری و چند باره کاری اتفاق نیفتد.
وی با اشاره به این که یک سوم مدت زمان ساخت این پروژه صرف جا به جایی تاسیسات شده است، گفت: این در حالی است که ما امروز در هیچ کدام از تقاطع ها اجازه نمی دهیم هیچ گونه تاسیساتی عبور کند تا بعد از چند سال بخواهیم هزینه زیادی را برای جا به جایی آن تاسیسات پرداخت کنیم.
شهردار شیراز در پاسخ به بهانه گیری برخی افراد در زمینه ساخت پروژه های عمرانی شهری در شیراز گفت: متاسفانه در جامعه برخی افراد وجود دارند که پشت یک میز نشسته و یک موبایل در دست دارند و نان مفتی هم از بخش های مختلف در ادارات به دستشان می رسد و کارشان این شده که از صبح تا شب در شهر دنبال این باشند که در کجا یک پوست پیاز افتاده تا همان را بهانه کنند در حالی که من شاهد بودم فرزندان ما 3 سال در پروژه تقاطع معلم در سرما و گرما کار کرده اند و این ها هستند که اقتصاد شهر و استان را می گردانند و به اقتصاد مقاومتی عمل می کنند.
وی تصریح کرد: وقتی که می گوییم شهرداری را سیاسی نکنید برای این است که آقای شهردار وقتی سیاسی شود برای دیده نشدن کم کاری های قبل پشت سیاست پنهان می شود.
شهردار شیراز گفت: البته این تقاطع تنها یک پروژه پل سازی نیست و در زیر آن پروژه های زیادی نظیر پل میدان احسان اجرا می شود که چندین زمین ورزشی و پارکینگ در آن جا ایجاد شده است و جوانان آن منطقه اوقات فراغت خود را در این پروژه ها سپری می کنند.
وی تصریح کرد: در بحث مدیریت شهری ما باید با دید بازتری نگاه کنیم و نباید دائم بگوییم به پل نیاز نداریم. به جای آن که شهرسازی مصرف گرا داشته باشیم باید شهرداری تولیدگرا داشته باشیم به ‌آن معنا که به عنوان مثال با اجرای تقاطعی مانند میدان معلم 7 هکتار زمین به شهر افزوده شود.
پاک فطرت با اشاره به برخی ابعاد این پروژه گفت: در ساخت این پروژه 7 هزار تن میلگرد و 700 تن کابل پیش تنیده مصرف شده و 300 شمع به عمق 40 متر در آن اجرا شده که از نظر بزرگی کار 5/2 برابر پل بصیرت است.
معاون عمرانی استاندار فارس نیز گفت: واقعیت این است که اگر امروز بخواهیم قضاوت کنیم باید گفت شورا و شهرداری فعلی شیراز در اجرای پروژه های بزرگ عمرانی کارنامه ای قابل قبول دارند و کارهای بزرگی به ویژه در حوزه حمل و نقل و نگهداری و توسعه فضای سبز شهری انجام داده اند.
رضاییان افزود: اقدامات شهرداری به ویژه در حوزه فضای سبز اطراف شهر و ارتفاعات باعث شده تا جلوی دست اندازی به برخی زمین های پیرامون شهر گرفته شود و به طور قطع در آینده نیز باید با برنامه ریزی و کیفیت مناسب تری این امور ادامه پیدا کند البته شاید انتقاداتی هم در اجرای برخی پروژه ها مطرح شده باشد که اگر این انتقادها با نیت خیر باشد ما نباید ناراحت شویم و باید برای رفع آن تلاش کنیم.
وی اضافه کرد: پروژه تقاطع غیر هم سطح معلم هنوز نیازمند تکمیل است و باید از سویی به تقاطع شهید رودکی و بولوار امیرکبیر و از سوی دیگر به میدان قصردشت و بزرگراه کوهسار مهدی (عج) بپیوندد.
رضاییان ادامه داد: زمانی که بخشی از بزرگراه کوهسار مهدی (عج) حد فاصل میدان قصردشت تا بولوار جام جم افتتاح شد شهردار شیراز قول داد ظرف مدت یک سال فاز سوم این پروژه تا جوادیه نیز به اتمام برسد که آیندگان هم باید در فکر تکمیل این پروژه باشند.
وی در خصوص پروژه مشترک دولت و شهرداری شیراز در مترو نیز گفت: خط یک مترو شیراز پس از تهران طولانی ترین خط مترو کشور است و متاسفم از برخی مطالب و طعنه هایی که در قالب طنز در خصوص توانایی شیرازی ها و فارسی ها گفته می شود این در حالی است که فارسی ها و شیرازی ها در طول تاریخ کارهای بزرگی را انجام داده اند که نمونه آن کارهایی است که در مترو شیراز انجام شده است.
معاون عمرانی استاندار فارس گفت: خط یک مترو شیراز با اعتباری بالغ بر 2500 میلیارد تومان اجرا شد که 50 درصد آن سهم شهرداری شیراز و 50 درصد سهم دولت بوده و دولت تا کنون 1280 میلیارد تومان بودجه آن را تامین کرده که تنها 725 میلیارد تومان از بودجه سهم دولت در طول 4سال اخیر دولت تدبیر و امید هزینه شده است.
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: این پروژه با مدیریت مهندسین جوان شیرازی و در کمترین زمان ممکن اجرا شد البته مشکلات مربوط به جا به جایی تاسیسات مدت زمان زیادی از وقت پروژه را گرفت.
محمدیان در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر افزایش ترافیک در محور پاسداران و رجایی به دلیل اجرای این پروژه و بالا رفتن سرعت تردد خودروها با افتتاح این تقاطع اظهار داشت: علت این مشکلات در اجرای این پروژه نیست بلکه به دلیل اماکن تجاری و مجتمع های آموزشی است که در این محورها قرار دارد همچنین بی قانونی هایی که با پارک دوبل در جلوی این اماکن انجام می شود.
محمدیان افزود: یکی از مواردی که سیاستگذاران کلان کشور باید به آن توجه کنند تناسب میان تولید و ورود خودرو با ظرفیت خیابان های شهرها است.
وی ادامه داد: در افتتاح پروژه های شهرداری طی روزهای اخیر نکاتی مطرح شده که یکی از آن ها در خصوص برخی نقایص فنی از جمله درزهای انقطاع است که معمولاً چند ماه پس از بهره برداری این درزهای انقطاع درست می شود. متاسفانه زحمات مدیران شهرداری گاه با برخی انتقادات غیر فنی و جوسازی های سیاسی زیر سوال می رود که دور از انصاف است. مردم شیراز آگاه و قدردان خدمت گذاران خود در شهرداری هستند.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 712876
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.