به گزارش ایلنا، سیدابوالحسن عمرانی با اشاره به ضرورت گسترش شیوه‌های معرفی حضرت احمدبن موسی (شاهچراغ) علیه السلام به عنوان امانتدار ولایت الهی اهل بیت و محور معنوی شهر شیراز به عنوان سومین حرم، گفت: بسیاری از ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت شاهچراغ از جمله نوع دوستی آن حضرت و آزاد کردن برده‌ها در راه خدا با حق الکتابه قرآن کریم به عنوان یک کار مقدس هنری از او یک چهره جهانی ساخته، اما متأسفانه برای معرفی این ویژگی ایشان هیچگونه اقدامی در فضای بصری رسانه انجام نشده است.

وی افزود: «ازحجاز تاشیراز» با ساختار پژوهشی-روایی، ضمن معرفی حضرت احمدبن موسی براساس زاویه نگاه امامان معاصر وی و اقدامات ایشان در راه دفاع از حریم امامت و ولایت و نیز تبیین فضایل و ملکات اخلاقی آن حضرت ، برخی از چهره‌های شاخص همراه وی در سفر به ایران را معرفی می کند.

این پژوهشگر حوزه دین و رسانه خاطرنشان کرد: به دلیل عدم حمایت متولیان امر در شیراز از روند ثبت روز شهادت حضرت شاهچراغ در تقویم، شورای فرهنگ عمومی کشور نیز برای انجام این کار، الزامی ندیده و به هیچگونه اقدامی مبادرت نورزیده است. تعلل دراین امر یعنی فرصت سوزی نسبت به داشته‌های فرهنگی و مذهبی شیراز؛ آن هم در عصری که شیراز به شدت نیازمند بازیابی هویت دینی و معنوی خود بوده تا جایگاهش به عنوان سومین حرم تثبیت شود.

عمرانی ادامه داد: بدیهی است که نمی‌توان بیان همه ویژگی‌های حضرت شاهچراغ را به روز بزرگداشت آن حضرت یعنی روز ششم ذیقعده موکول کرد و باید از مناسبت سالروز شهادت آن حضرت برای تقویت و معاضدت روز بزرگداشت ، در راستای تبیین بیشتر ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت شاهچراغ استفاده کرد چه اینکه در مناسبت دهه کرامت، بیشتر نگاه‌ها معطوف به آغاز و پایان این دهه یعنی ولادت حضرت معصومه و حضرت امام رضا است. از همین روی بر اساس نگاه عامه مخاطبان و شهروندان، تاکنون بزرگداشت حضرت شاهچراغ در حد بزرگداشت حافظ و سعدی در شیراز برگزار نشده زیرا برای مراسم بزرگداشت این دوشاعر بزرگ ایران، پیوسته مقامات عالی‌کشور که حداقل آن، مقام وزارت باشد در شیراز حضور یافته‌اند لیکن برای بزرگداشت حضرت شاهچراغ هنوز این اتفاق نیفتاده است.

پیش از این، تولیدات رسانه‌ای متعددی از جمله مستندهای«درپرتوآفتاب»، «سرای آفتاب»، «ثنای آفتاب» و نیز اولین مستند بررسی تاریخچه معماری حرم مطهر حضرت شاهچراغ به زبان انگلیسی، با موضوع معرفی حضرت شاهچراغ، به کارگردانی این پژوهشگر حوزه دین و رسانه، تهیه و پخش شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.