ﺩکتر فرشاﺩ بهاری ﺩر حاشیه کارگاه کشوری «مشاوره پیشگیری از طلاق» که ﺩر شیراز ﺩر حال برگزاری است افزوﺩ: علاوه بر این وجوﺩ آسیبهای روانی، عاطفی، اختلالات افسرﺩگی و اضطرابی، وسواس و همچنین برخی آسیبهای اجتماعی ماننﺩ اعتیاﺩ و وجوﺩ انتظارات غیرواقع بینانه و نامتناسب با شرایط زنﺩگی زوج از ﺩیگر ﺩلایل عمﺩه طلاق است که بایﺩ به فکر رفع آن بوﺩ.
این متخصص مشاوره ازﺩواج و خانواﺩه عنوان کرﺩ: به تعﺩاﺩ آﺩم های روی زمین برای طلاق ﺩلیل وجوﺩ ﺩارﺩ و از آن جا که هر کس به نوعی میخواهﺩ حرف خوﺩ را منطقی جلوه ﺩهﺩ، پس هر فرﺩ ممکن است یک ﺩلیل برای طلاق ﺩاشته باشﺩ.
ﺩکتر بهاری گفت: ازﺩواج تنها میتوانﺩ ﺩو نفر را به هم نزﺩیک کنﺩ و آن چه که میتوانﺩ ﺩر بستر ازﺩواج زوجها را به سمت خواسته های معقول از هم هﺩایت کنﺩ کیفیت رابطه، اتکا و حمایت متقابل زوج از یکﺩیگر است.
وی اﺩامه ﺩاﺩ: معمولاً طلاق زمانی اتفاق می افتﺩ که یکی از زوجین و یا هر ﺩو اتکای یاﺩ شﺩه را کم کرﺩه و یا حمایتشان را از هم ﺩریغ می کننﺩ. ﺩکتر بهاری گفت: معمولا مرﺩان کمتر به مراکز مشاوره و روان ﺩرمانی مراجعه می کننﺩ و این یک بحث جنسیتی است اما هر ﺩو نیاز به آموزش ﺩارنﺩ آموزش مهارت های ارتباطی زوجین نیز ﺩوسویه است اما حتی اگر یک نفر از آن ها هم آموزش ببیننﺩ اگر چه کافی نبوﺩه اما می توانﺩ ﺩر بهبوﺩ اوضاع موثر باشﺩ.
وی عنوان کرﺩ: متاسفانه یکی از ﺩلایل آغاز مشکلات این است که هر کس فکر می کنﺩ عقل کل است و ﺩرست فکر و رفتار می نمایﺩ.
ﺩکتر بهاری گفت: طبق شنیﺩه ها نیمه ﺩوم سال قبل آمار طلاق افزایش یافته و به طور کلی بایﺩ بگوییم که جمع متقاضیان طلاق 3 تا 4 برابر بیشتر از آمارهای ارایه شﺩه است.
این متخصص مشاوره ازﺩواج و خانواﺩه افزوﺩ: به نظر میآیﺩ نرخ طلاق عاطفی بیشتر از طلاق قانونی باشﺩ و با توجه به آسیبزا بوﺩن بایﺩ به حال آن فکری کرﺩ.
ﺩکتر بهاری ﺩر پاسخ به سوالی ﺩر خصوص ازﺩواج سفیﺩ یاﺩآور شﺩ: البته نام این ازﺩواج را بایﺩ ازﺩواج سیاه گذاشت چرا که آینﺩه روشنی نﺩارﺩ اما به ﺩلیل این که شناسنامه ها سفیﺩ میمانﺩ و ثبت قانونی نمی شوﺩ آن را ازﺩواج سفیﺩ مینامنﺩ؛ این زنﺩگی نوعی انتخاب از روی اجبار است و آزاﺩانه نیست چون اگر آنها می توانستنﺩ و شرایط مهیا بوﺩ، به طور رسمی ازﺩواج میکرﺩنﺩ.
رییس اﺩاره آموزش و پایش سلامت روان وزارت بهﺩاشت ﺩر اﺩامه به اهمیت استفاﺩه از بسته های خوﺩ مراقبتی روانی اشاره کرﺩ و گفت: افراﺩ قبل از این که سیستم ﺩرمانی به ﺩاﺩ آن ها برسﺩ بایﺩ به خوﺩ کمک کننﺩ و این خوﺩ مراقبتی پیشگیری مقﺩماتی محسوب می شوﺩ و اهمیت بسیاری ﺩارﺩ.
ﺩکتر بهاری افزوﺩ: ﺩر حال حاضر قانون بیمه خﺩمات بهﺩاشت روانی وجوﺩ ﺩارﺩ اما هنوز اجرایی نشﺩه است.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس نیز گفت: طبق آخرین آمار از هر 6/5 ازﺩواج ﺩر استان یک مورﺩ به طلاق منجر می شوﺩ و البته طلاق همیشه هم نامطلوب نیست و تمامی زوج ها را نمی توان به سازش مجبور کرﺩ، چرا که ممکن است با سازش اجباری یک مشکل به چنﺩ آسیب تبﺩیل شوﺩ.
محموﺩ رضا عرب افزوﺩ: از 17 استان ﺩر کارگاه کشوری پیشگیری از طلاق که ﺩر شیراز ﺩر حال برگزاری است شرکت کرﺩه انﺩ و هﺩف ما تبﺩیل متقاضیان طلاق به مراجعه کننﺩگان برای ﺩرمان است.
وی یاﺩآور شﺩ: متاسفانه مﺩاخله ﺩر بحران طلاق زمانی انجام می گیرﺩ که زوج ها تصمیم گرفته انﺩ و بایﺩ بگوییم اکثرا به اجبار از سوی ﺩستگاه قضایی برای مشاوره معرفی می شونﺩ.
عرب عنوان کرﺩ: ﺩر بحث مشاوره اکثر مرﺩان خوﺩ را عقل کل می ﺩاننﺩ و کمتر به مراکز مشاوره مراجعه می کننﺩ و معتقﺩنﺩ که خوﺩشان روزانه به چنﺩ نفر مشاوره می ﺩهنﺩ.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس گفت: ﺩرصﺩ بالایی از زوج ها توان برقراری یک رابطه متعهﺩانه را نﺩارنﺩ زیرا زوجی که نظام آموزش ما تربیت کرﺩه بر اساس روش های سنتی و یافته های قﺩیمی رشﺩ کرﺩه انﺩ و این شیوه ها با تغییرات جهانی همسو نیست. عرب عنوان کرﺩ: بیشتر کلاس های آموزشی فعلی پیش از عقﺩ نیز نمایشی و ویترینی است و از محتوای اصلی فاصله گرفته که بایﺩ تجﺩیﺩ نظر شوﺩ.
این مسئول بهزیستی فارس اعتیاﺩ، خیانت، مﺩاخلات خانواﺩههای زوجین، بیکاری، مسایل اقتصاﺩی، اختلالات بهزیستی و تفاوت های فرهنگی را از ﺩلایل عمﺩه طلاق ﺩر فارس ﺩانست.
معاون هماهنگی مراکز، موسسات غیرﺩولتی، مشارکتهای مرﺩمی و اشتغال بهزیستی فارس نیز پر رنگ شﺩن نقش خیرین ﺩر رابطه با کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین طلاق را حایز اهمیت ﺩانست. هوشیار افزوﺩ: ﺩر حال حاضر با تنوع آسیبهای اجتماعی و پایین آمﺩن آسیبهای اجتماعی مواجه ایم و بایﺩ فکری به حال آن ها کرﺩ. کارشناس مسئول ﺩفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت پیشگیری بهزیستی فارس هم یاﺩآور شﺩ: اعتیاﺩ یکی از زوجین و یا هر ﺩو، بی وفایی و خیانت، عﺩم تناسب و نبوﺩ مهارتهای ارتباطی بین زوجین و خانواﺩه ها از جمله ﺩلایل طلاق است.
لیلا باقرپور افزوﺩ: اگر چه طلاق نامطلوب است اما زوجین به هر قیمتی نبایﺩ اﺩامه ﺩهنﺩ چرا که آسیب های جانبی آن بیشتر است. وی یاﺩآور شﺩ: شرط بخشیﺩن مهریه از سوی آقایان برای طلاق ﺩاﺩن همسر اهرمی ﺩر ﺩست آنها شﺩه و به این طلاق توافقی نمی گوینﺩ. باقرپور عنوان کرﺩ: متاسفانه ﺩرصﺩ بالایی از زوجین فن مکالمه و مذاکره با همﺩیگر را بلﺩ نیستنﺩ و مﺩام به سرزنش، تحقیر و کنایه زﺩن به یکﺩیگر اقﺩام می کننﺩ و ﺩر این خصوص یک مذاکره برﺩ- برﺩ وجوﺩ نﺩارﺩ متاسفانه بایﺩ بگوییم برخلاف تصور برخی زوج ها مذاکره با پر رویی و رفتارهای بی اﺩبانه تفاوت ﺩارﺩ.
وی گفت: به ﺩلیل شرایط رشﺩی و آسیب های اجتماعی موجوﺩ آمار طلاق ﺩر بین ﺩهه شصتی ها بیشتر بوﺩه و به نظر میرسﺩ ﺩر سال های آینده جدایی ها کاهش یابد.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 710019
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.