به گزارش ایرنا اسدالله حاجی زمانی، یکشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران رسانه های فارس از خط یک مترو شیراز بیان داشت: 50 درصد از منابع اعتباری مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه‌های باقی مانده نیز تامین شده است.
وی افزود: امیدواریم که در مدت پنج ماه یا یک تا 2 ماه آینده، یک یا 2 ایستگاه آماده بهره برداری شود و تا دهه فجر 96 ایستگاه امام حسین (ع) راه اندازی شود.
مدیرعامل قطار شهری شیراز بیان کرد: با توجه به اینکه ایستگاه وکیل احداث آن دیرتر آغاز شده است امیدواریم در بهار سال 97 آماده بهره‌برداری شود.
به گفته حاجی زمانی، فاز دوم خط یک مترو شیراز 24.5 کیلومتر است و بعد از تهران طولانی‌ترین خط متروی کشور به شمار می آید.
زمانی، محدودیت منابع مالی را یکی از مشکلات فرا روی مترو شیراز بیان کرد و گفت: ظرف چند سال اخیر یکی از راه های تامین این منابع استفاده از طرح تملک دارایی بود و افزون بر این از محل تسهیلات و تهاتر، صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت برای پیش برد طرح مترو بهره گرفتیم.
این مقام مسئول اظهار داشت: برای اجرای خط یک مترو شیراز تا کنون 100 میلیارد تومان از محل تسهیلات، 30 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی و 700 میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت تامین شده است.
حاجی زمانی بیان کرد: بازگشت اصل و فرع اوراق مشارکت به صورت مساوی بین دولت و شهرداری تقسیم شده است.
وی، با اشاره به اینکه عملیات اجرایی خط یک مترو شیراز از سال 81 آغاز شد و فاز یک این خط در سال 93 به بهره برداری رسید گفت: به سبب محدودیت منابع مالی این خط با حدود پنج سال تاخیر افتتاح شد.
وی ادامه داد: بهره برداری کامل از قطار شهری شیراز در صورت مهیا بودن منابع مورد نیاز، بین 6 تا هشت سال به طول می انجامد.
حاجی زمانی، در مورد احداث خط دوم قطار شهری شیراز گفت: در سفر هیات دولت به فارس (اردیبهشت 94) تامین 771 میلیون دلار از محل تسهیلات خارجی میان مدت (فاینانس) برای این خط مصوب شد که شورای اقتصاد در سال 95 آن را تصویب کرد و پس از اعلام موافقت بانک مرکزی این اعتبار برای اجرای خط دوم قطار شهری شیراز هزینه می شود.
او اظهار داشت: برای اجرای خط دوم این طرح از زمین های مجاور ایستگاه ها نیز استفاده شده و با موافقت کمیسیون ماده پنج تاکنون 2 قطعه زمین به فروش رسیده است.
حاجی زمانی، وجود معارضان را یکی دیگر از مشکلات برای اجرای طرح هایی مانند قطاری شهری دانست و بیان کرد:
در برخی مواقع، معارضانی نظیر شرکت برق، فاضلاب، گاز و آب، اجرای یک طرح را برای ماه ها به تعویق می اندازند.

** ضرورت افزایش شمار واگن های قطار شهری شیراز
شهردار شیراز هم در این بازدید گفت: فاز دوم خط یک به طول 10.5 کیلومتر و با برخورداری از چهار ایستگاه فضیلت، شهید دوران، دستغیب و ولی عصر به صورت همزمان به بهره‌برداری می رسد و سایر ایستگاه‌ها به غیر از ایستگاه وکیل، به ‌تدریج و تا پایان سال 96 آماده بهره برداری خواهد شد.
علیرضا پاک فطرت افزود: اگر طالب این هستیم که قطار شهری در هر 15 دقیقه به شهروندان خدمات رسانی کند این امر مستلزم افزایش شمار واگن‌ هاست و در این زمینه دولت باید اقدام کند.
او گفت: با وجودی که تامین واگن در حیطه اختیارات شهرداری نیست لیکن با وجود مشکلات موجود، این شهرداری اقدام به خرید چهار رم یعنی 20 واگن کرده که به زودی وارد چرخه کار خواهد شد.
مقرر شده بود فاز دوم خط یک قطار شهری شیراز، سی و یکم تیرماه 96 افتتاح شود که این کار به زمان دیگری در مرداد ماه جاری موکول شده است.
6118
خبرنگار: رضا قادری ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.