معصومه فروتن، معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس می گوید که بخش دولتی باید به طیف های مختلفی از آسیب دیدگان و مددجویان اجتماعی رسیدگی کند و با این وضع آسیب های اجتماعی در جامعه، نمی توان تنها به کمک دولت بسنده کرد. منظور خانم فروتن این است که با این حجم مشکلات، نیاز به مشارکت مردم و خیران برای تامین خدمات مورد نیاز افراد تحت پوشش بهزیستی و نیازمند جامعه بسیار زیاد است. اینک، دکتر مرتضی موسوی، مدیرکل بهزیستی ،آماری از شمار مددجویان بهزیستی در فارس ارایه می کند که نشان می دهد باید برای پیشگیری از افزوده شدن شمار مددجویان و همچنین توانمندسازی اقتصادی مددجویان زیر پوشش برنامه جامعی در پیش گرفت؛ برنامه ای که البته بیش از همه باید متکی به آگاهی رسانی به خانواده ها باشد تا از تولد نوزادان معلول کاسته شود.

بیشترین معلولیت ها
این طور که مدیرکل بهزیستی فارس می گوید، هم اکنون 107 هزار مددجوی معلول در فارس شناسایی شده اند که بیشتر آنان با مشکلات جسمی - حرکتی دست و پنجه نرم می کنند و سپس از معلولیت های ذهنی رنج می برند؛ دکتر موسوی توضیح می دهد: «به ترتیب معلولان جسمی - حرکتی، معلولان ذهنی، نابینایان، ناشنوایان و دست آخر بیماران اعصاب و روان بیشترین شمار مددجویان زیر پوشش بهزیستی فارس را تشکیل می دهند».

اینها البته همه مددجویان زیر پوشش بهزیستی نیستند؛ افزون بر معلولان، بهزیستی خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست، برخی دانشآموزان و دانشجویان را هم زیر پوشش دارد. در عین حال به باور بسیاری از کارشناسان، از شمار معلولان زیرپوشش بهزیستی میتوان کاست ولی به این شرط که خانواده ها آگاهی کافی ژنتیکی داشته باشند.

در واقع یکی از مواردی که باعث شده شمار معلولان زیر پوشش بهزیستی بیشتر شود، تولد بیشتر نوزادان معلول است. به خاطر پیشرفت علم، نوزدان بیشتری زنده می مانند و برای همین نیاز به خدماترسانی به این مددجویان نسبت به گذشته بسیار بیشتر می شود. به همین خاطر مدیرکل بهزیستی فارس تاکید می کند که خانواده ها باید آموزش کافی ژنتیکی ببینند تا از عواملی که به تولد نوزاد معلول می شود آگاه باشند و از این رویداد پیشگیری کنند.

دکتر موسوی می گوید: «یکی از رویکردهای بهزیستی پیشگیری از بروز و شیوع معلولیت است و این تنها با آموزش خانواده ها و آگاه سازی آنها در زمان ازدواج و بارداری ممکن است؛ آنها چنانچه ناقل ژن معیوب و معلول زا باشند باید مشاوره ژنتیک دریافت کنند و این مشاوره در برنامه ششم توسعه برای بهزیستی پیش بینی شده است که این بسیار دارای اهمیت است».

مدیرکل بهزیستی فارس امیدوار است که با افزایش اعتبارات مالی نهادهایی چون بهزیستی، این امکان فراهم شود که بهزیستی بتواند خدمات بیشتری به مددجویان ارایه دهد. او توضیح می دهد: «اعتبارات اشتغالزایی ما 3 برابر شده است و امیدواریم به این شیوه بتوانیم در زمینه توانمندسازی مددجویان گام بیشتری برداریم. همچنین، با توجه به اقتصاد مقاومتی، باید توان اقتصادی همه مددجویان را به کار بگیریم».

دکتر موسوی در عین حال تاکید می کند که به خاطر بالا بودن شمار مددجویان بهزیستی، این امکان برای بهزیستی وجود ندارد که بتواند به همه آنان به اندازه کافی خدمات رسانی کند به همین خاطر، او تاکید می کند که حضور خیران در این زمینه دارای اهمیت بسیار زیادی است.

بهزیستی از این نظر که با آسیب پذیرترین اقشار جامعه در ارتباط است، عملا یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی کشور به شمار می رود ولی بسیاری می گویند که توانایی این سازمان از نظر منابع مالی و اعتباری و همچنین نیروی انسانی در مقایسه با وظیفه ای که به آن سپرده شده است، همخوانی ندارد.

خدمات بهزیستی به ویژه از این رو دارای اهمیت است که نه تنها باید در راستای ساماندهی به آسیب های اجتماعی مختلف گام بردارد بلکه با خدمات رسانی به آسیبپذیرترین گروه های جامعه از آسیب های اجتماعی بیشتر پیشگیری کند.
برای همین شاید نگاهی که به این سازمان می شود باید بسیار گسترده تر از آن چیزی باشد که اکنون هست.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 702966
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.