فرج الله رجبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر مواضع مخالف طرح شده درباره قرارداد امضا شده با توتال با رویکرد سیاسی و جناحی صورت گرفته است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جناح رقیب دولت به خوبی می داند که اگر چند قرارداد مانند سازوکار همکاری با توتال امضا و اجرایی شود، فضای سیاسی را به طور کامل از دست می دهد.
رجبی با بیان این که تقویت سرمایه گذاری خارجی از مزایای برجام برای اقتصاد ایران است، گفت: دیپلماسی نفتی در پسابرجام پای شرکت های نفتی مانند توتال را به ایران باز کرده است تا در قراردادی منصفانه و با منفعت دوجانبه با کشورمان مشارکت کنند.
وی اظهار کرد: در پرتوی چنین قراردادهایی هم می توان وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشید و هم مناسبات بین المللی کشور را در یک بستر سالم تعریف کرد و شکل داد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود این که قرارداد با توتال در راستای منافع ملی ایران است، عده ای بدون توجه به محتوای قرارداد و منافع آن برای کشورمان، به اظهار مخالفت با آن می پردازند.
وی اظهار کرد: کشورهایی همچون آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تلاش همسویی را برای منزوی کردن ایران به کار بسته اند و حال آن که قرارداد با توتال به طور عملی، این تلاش ها را ناکام کرده است و علاوه بر آن، امنیت ملی و اقتدار کشورمان را فزونی بخشیده است.
رجبی گفت: از این منظر، مخالفان قرارداد با توتال از 2 جهت به منافع ملی ایران آسیب می زنند، از یک سو به درآمدهایی که می تواند از این قرارداد نصیب کشورمان شود و از سوی دیگر، عده ای با طرح این گونه مباحث، حرکت نادرستی در قبال فعالیت های ضد ایرانی در سطح منطقه و بین الملل انجام می دهند.
ارزش قرارداد با توتال در زمینه توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قرادادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها امضا شد.
بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.
این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه 2 میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود 56 میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می شود.
7379/ 2027
خبرنگار: سعید فانی** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.