به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری افزود: یک گروه باستان شناس به سرپرستی دکتر علی موسوی، فصل دوم کاوش را از پانزدهم تیرماه جاری در این یادمان جهانی آغاز کرده اند که تا بیست و نهم مرداد 96 ادامه خواهد داشت.
وی، با اشاره به اینکه نخستین مرحله کاوش در محوطه تاریخی پاسارگاد تیرماه سال 95 به مدت 2 هفته انجام شد اظهار داشت: اعتبار پیش بینی شده برای هر 2 مرحله کاوش از طریق پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تامین شده است.
دشت پاسارگاد در قسمت شمالی استان فارس، میان رشته کوه های زاگرس و در فاصله 130 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است. پیشینه منطقه پاسارگاد بر اساس پژوهش های باستان شناسی به دوره میانی پارینه سنگی می رسد اما شاخص ترین دوره فرهنگی دشت پاسارگاد، دوره هخامنشیان است. بر اساس مدارک و شواهد موجود نام پاسارگاد برای نخستین بار در این دوره تاریخی مطرح شد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان هایی چون آرامگاه کوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
نام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شبیه 'پَسَرگَد' بوده و نام پاسارگاد از اسم قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله 'پاسارگاد' گرفته شده که به معنای 'آنان که گُرز گران می کشند'، است.
سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود و خاندان پارس به رهبری کوروش دوم از سال 529 تا 559 پیش از میلاد بر ایران حکومت می کردند.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، در شانزدهم تیرماه سال 83 خورشیدی به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی
سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در 110 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
2027 /6118
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.