سید محمد جعفر ناظم السادات سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : مهمترین راهکارهایی که باید به آن فکر کرد و برای آن برنامه ریزی کرد در باره مصرف بهینه آب است.
وی ادامه داد:‌ تنش در حوزه آب می تواند به بروز درگیری های محلی و منطقه ای تبدیل شود،هم اکنون نیز شاهد این موارد در برخی از مناطق و شهرستان ها درباره سهم استفاده از آب هستیم، دولت و برنامه ریزان و تصمیم گیران اجتماع باید دراین زمینه با دقت و هوشیاری و تشخیص بحران وارد شوندو از دامنه دار شدن اختلافات جلوگیری کنند.
این استاد دانشگاه شیراز گفت : از دیگر پدیده هایی که با گرم شدن هوا و کاهش منابع آب بروز می کند مهاجرت است ، مهاجرت هم در طیف نخبگان و هم در سایر طبقات اجتماع اتفاق می افتد ، برنامه ریزی برای جلوگیری از افزایش مهاجرت های روستاییان به شهرها لازم است ، دولت و تصمیم گیران جامعه باید مشاغل جایگزین برای روستاییان تعریف کنند تا با تداوم خشکسالی و کم آبی و گرم شدن هوا از مهاجرت ها کاسته شود ، همچنین باید از مهاجرت نخبگان با ایجاد انگیزه ای جدید برای ماندگاری آنان جلوگیری کرد .
رئیس مرکز پژوهش های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه بین نیم تا یک و نیم درجه تغییرات دما در منطقه خاورمیانه مشاهده می شود گفت : کشور ما نیز از این تغییرات تاثیر گرفته و ما امسال شاهد تیر و مرداد گرمتر از سال قبل هستیم و خواهیم بود، افزایش دما در شهرهای بزرگ و کانون های جمعیت اجتناب ناپذیر است، شیراز ، مشهد ، تهران و شهرهای جنوبی از این پدیده تاثیر می گیرند.
ناظم السادات بر لزوم فرهنگ سازی متناسب با تغییر اقلیم تاکید کرد و گفت : باید انس و الفت بیشتری بین مردم و طبیعت شکل گیرد ، درختکاری ، مصرف بهینه آب ، فشار کمتر به بخش کشاورزی ، احیای جنگل ها و موارد اینچنین باید در فرهنگ جامعه نهادینه شود و مردم بیاموزند که در شرایط بحرانی و حساس باید به گونه ای دیگر رفتار کنند و فرهنگ زیستن در چنین شرایطی باید به مردم آموزش داده شود.
رئیس مرکز پژوهش های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در یکصد سال اخیر حدود یک درجه به دمای هوا افزوده شده است گفت : در حالی که در سالهای اخیر این افزایش روندی شتابناک گرفته و در برخی از شهرها ما در دو سه سال اخیر حدود 2 درجه افزایش دما داشته ایم .
وی بیان کرد:‌استان فارس و بسیاری از مناطق کشورمان آب کافی برای توسعه کشاورزی ندارد ، باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که در شرایط تغییر اقلیم رفتارهای معیشتی جامعه هم تغییر کند .
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** تنتشار دهنده:‌ غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.