به گزارش ایرنا، سید محمد علی افشانی، عصر دوشنبه درگردهمایی منتخبان دوره پنجم شورای اسلامی شهرهای فارس در شیراز، خطاب به منتخبان این دوره از شوراهای اسلامی فارس، اظهار داشت: بدانید که ما به لحاظ اعتقادی به دنبال تقویت شوراها هستیم و احساس می کنیم که اگر کسی غیر از حرکت در این مسیر گام بردارد به مردم خدمت نکرده است از این رو باید در مسیر تقویت شوراها حرکت کنید.
وی بیان کرد: تا زمانی که بودجه کشور به چاه های نفت وصل است و تا زمانی که نگاه مردم به بودجه دولت است کشور توسعه نمی یابد و لازم است که با تقویت نهادی مانند شورا، شهرهای ما در مسیر خودکفایی حرکت کرده و بدون اتکا به دولت ها امور خود را پیش ببرند.
وی، خطاب به اعضای شوراهای اسلامی بیان کرد: این شما هستید که شوراها را تقویت یا تضعیف می کنید و اگر به درستی رفتار کنید، قانون را مبنا قرار دهید و تبعض را کنار بگذارید، مردم به شما اعتماد می کنند و برای حل مشکلات با شما همکاری خواهند کرد.
افشانی اضافه کرد: اگر شما در کنار هم باشید، تنشی در میان نباشد و نفع عموم مردم را بر نفع شخصی و خانوادگی خود ترجیح دهید مردم هم به شما اعتماد خواهند کرد و با تحمل کمبودها و مشکلات، برای حل آنها با شما همراه خواهند شد.
وی افزود: در طول تاریخ هستند بسیاری از حاکمانی که هیچگاه از ذهن مردم پاک نمی شوند و همواره در خاطره مردم باقی خواهند ماند چرا که آنها حق مردم را بر حق خودشان ترجیح دادند.
استاندار فارس ادامه داد: اهمیت تقویت شوراها تا آنجاست که هر کجا بین شهرداران و شوراها اختلافی ایجاد شود بی شک جانب شوراها را خواهم گرفت مگر اینکه بحث مسائل مالی، اخلاقی یا اقدام خلاف قانونی در میان باشد.
افشانی اضافه کرد: تا زمانی که نهادهای عمومی غیر دولتی قدرتمند نشوند امکان ندارد که بتوانیم کشور را درست اداره کنیم.
وی ادامه داد: با وجود اینکه حدودا 18 سال از عمر شوراها در کشورمان سپری می شود اما انتخاب مردم درهر دوره نسبت به دوره قبل بهتر می شود، باید قدر این انتخاب ها را بدانیم و با خدمت خالصانه به آنها پاسخ دهیم.
افشانی، انتخاب شهردار را بعد از تقویت شوراها، مهمترین وظیفه اعضای شوراهای اسلامی دانست و اظهار داشت: البته برای گزینش شهردار، انجام مشورت کار خوبی است اما تصمیم نهایی را شما باید بگیرید نه دیگران.
وی تاکید کرد: سعی کنید که شهرداری را انتخاب کنید که تجربه و دانش لازم را در حد متعارف داشته باشد، قانون را بداند و بتواند با دیگر دستگاه ها و مجموعه ها هم افزایی خوبی برقرار کند چرا که انتخاب فردی که تعامل نداشته باشد در حقیقت زدن تیشه به ریشه شوراست.
وی، همچنین از اعضای شوراهای اسلامی خواست که ضمن بررسی و شناخت چالش های شهر، برای رفع آنها برنامه ریزی و اولویت گذاری کنند چرا که امکان حل همه مشکلات در یک مقطع زمانی ممکن نیست.
استاندار فارس، بر لزوم پرهیز شوراهای اسلامی از فروش ارزش های زیست محیطی شهر نیز تاکید کرد و گفت: بسیاری از شهرهای ما حقوق نسل های آینده را می فروشند، بخشی از مشکلات آب و هوایی امروز تهران ناشی از فروش ارزش های زیست محیطی آن شهر است که باید مراقب بود که این اتفاق در کلانشهر شیراز و دیگر شهرهای استان رخ ندهد.
افشانی، همچنین خواستار توجه ویژه و جدی اعضای شورای پنجم به مقوله مبارزه با فساد شد و گفت: متاسفانه فساد در اکثر بخش ها کم و بیش وجود دارد و شما باید برای کاهش و متوقف کردن آن تلاش کنید و این کار با شفافیت امکان پذیر است، یعنی هر کاری که قرار است در شورا و شهرداری انجام شود شفاف باشد و مردم بدانند چه کاری انجام شده و چه کاری قرار است انجام شود.
وی افزود: برای این کار ساختار تعریف و سعی کنید که از ابزارهای امروزی و به ویژه اینترنت و شبکه های الکترونیکی برای برقراری ارتباط با مردم استفاده کنید تا مردم به شما اطمینان کنند.
استاندار فارس، بر لزوم توجه شوراهای اسلامی به حاشیه نشینی نیز تاکید کرد و گفت: به دنبال افزایش حوزه های شهری نباشید چرا که یکی از فجایع شهرسازی در ایران این است که یک عده افراد سودجو با در اختیار گرفتن یک قطعه زمین در مجاورت شهر، با سپر قرار دادن تعاونی ها و اقشاری که در جامعه مقبولیت دارند اقدام به ساخت و ساز در یک منطقه می کنند و پس از آن خواستار دریافت خدمات شهری هستند.
افشانی افزود: باید ساخت و ساز را به جای سطح به سمت ارتفاع ببریم تا ساختمان در شهر اقتصادی شود نه اینکه با احداث ساختمان 20 طبقه در یک خیابان 12 متری برای مردم مشکل ایجاد کنیم.
استاندار فارس، همچنین از منتخابان شورای پنجم خواست که به مقوله دانش بنیان شدن شهر توجه ویژه داشته باشند.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.