ارتقای ظرفیت پذیرش مسافر در هتل ها و مراکز اقامتی فارس، احداث اقامتگاه های بوم گردی، مرمت آثار تاریخی، ارتقای فروش محصولات صنایع دستی و ... از جمله عناوین این فعالیت ها است.
** شمار هتل های استان در دولت یازدهم 25 درصد فزونی یافت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس روز شنبه در گفت و گو با ایرنا از رشد 25 درصدی ظرفیت هتل ها، متل ها و هتل آپارتمان ها در این استان به عنوان بخشی از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه گردشگری این استان یاد کرد.
مصیب امیری افزود: در آغاز فعالیت دولت یازدهم در سال 92 ، استان فارس از 60 واحد هتل، متل و هتل آپارتمان برخوردار بود که شمار این مراکز اقامتی هم اینک به 75 واحد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: شمار اتاق های هتل ها، متل ها و هتل آپارتمان های استان فارس در سال 92 ، پنج هزار و 420 اتاق بود که با رشد 20 درصدی به 6 هزار و 486 اتاق رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: این مراکز 13 هزار و 535 تخت برای اقامت گردشگران داخلی و خارجی داشتند که هم اینک این آمار به افزون بر 15 هزار و 580 درصد افزایش یافته و رشد 15 درصدی را تجربه کرده است.
وی بیان کرد: پارسال برای نخستین بار در استان فارس طرح ایجاد خانه مسافر آغاز شد که در پایان همین سال، شمار خانه مسافرهای استان با افزایش یکصد درصدی به 20 واحد رسیده است.
امیری از ساخت اقامتگاه های بوم گردی برای نخستین بار در استان فارس به عنوان یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته در حوزه گردشگری استان نام برد و گفت: تا پایان سال 95 از 21 اقامتگاه بوم گردی بهره برداری شده است که این تعداد تا پایان نیمه اول سال 96 با احتساب 21 واحد آماده بهره برداری به 42 واحد افزایش می یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین گفت: تعداد سفره خانه های سنتی استان فارس با افزایش50 درصدی در سال های 92 تا 95 از 12 واحد به 18 افزایش یافت.
امیری به توسعه مجتمع های گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان فارس نیز اشاره کرد و گفت: تعداد مجتمع ها با 17درصد افزایش در طول چهار سال فعالیت دولت یازدهم، از 18 مورد به 21 مورد افزایش و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی با 49 درصد افزایش از 122 واحد به 182 واحد رسیده است.
** اشتغالزایی برای یک هزار و 349 نفر در بخش گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اشتغال ایجاد شده در حوزه گردشگری استان در سال های 92 تا 95 را یک هزار و 349 نفر اعلام کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم اینک 10 واحد آموزشگاه گردشگری در استان فارس فعال هستند که شمار آنها نسبت به ابتدای دولت یازدهم، 25 درصد فزونی یافته است.
امیری بیان کرد: این آموزشگاه ها در زمینه آموزش های عمومی و تخصصی گردشگری شامل دوره های آموزشی راهنمایان گردشگری، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و سایر دوره های مرتبط با حوزه گردشگری در سطح استان فعالیت دارند.
این مقام مسئول گفت: تعداد راهنمایان گردشگری استان فارس در سال 92 حدود 765 نفر بود که در دولت یازدهم شاهد رشد 69 درصدی شمار آنها بودیم و هم اینک یک هزار و 293 نفر با این عنوان مشغول فعالیت هستند.
** مرمت 69 بنای تاریخی فرهنگی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در بخش دیگری از گفت و گو با ایرنا گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون افزون بر 69 بنای تاریخی فرهنگی مرمت شده اند یا در حال مرمت هستند و در این زمینه اعتبار 78 میلیارد و 96 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
وی گفت: میزان پیشرفت مرمت این آثار تاریخی با هزینه اعتبار 77 میلیارد و 611 میلیون ریالی هم اینک افزون بر 95 درصد است.
امیری درباره ساماندهی و مرمت اشیاء تاریخی نیز اظهار کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون افزون بر 6 هزار و 238 شیء منقول تاریخی- فرهنگی موزه های فارس ساماندهی، مرمت و مستند نگاری شده است.
وی همچنین گفت: 31 بنای تاریخی فرهنگی فارس با اعتبار مصوب و هزینه کرد سه میلیارد و230 میلیون ریال در سال های 92 تا 95 مستندسازی شده است.
** فارس پیشتاز شمار آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: در طول سه سال گذشته نیز تعداد آثار ثبتی استان فارس باثبت 122 اثر تاریخی- طبیعی- معنوی به حدود سه هزار اثر ثبتی در فهرست آثار ملی کشور رسید و همچنان این استان پیشتاز دارا بودن آثار ثبتی تاریخی در کشور است.
امیری همچنین اظهار کرد: طرح های در حال ساخت تاسیسات گردشگری استان فارس از 43 مورد در سال 92 به 91 مورد در پایان سال 95 افزایش یافت.
وی گفت: از این طرح ها، پارسال 9 طرح گردشگری با مجموع سرمایه گذاری یک میلیون و 278 هزار و 588 میلیون ریالی به بهره برداری رسید.
این مقام مسئول میزان اشتغال ایجاد شده در حوزه سرمایه گذاری استان فارس در چهار سال گذشته را 2 هزار و 680 نفر عنوان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین گفت: تعداد بسته های سرمایه گذاری تهیه شده در طول سه سال گذشته با 40 درصد افزایش از 30 بسته به 42 بسته افزایش یافته است.
** توسعه 72 درصدی انجمن ها و سمن ها
امیری در بخش دیگری ازاین گفت و گو از انجمن ها و سازمان های مردم نهاد (سمن ها) به عنوان بازوهای حمایتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در انجام رسالت سازمانی یاد کرد.
وی گفت: در ابتدای دولت یازدهم 18 سمن در استان فارس فعال بود که در سه سال بعد، رشد 72 درصدی داشت و به 31 سمن رسید.
این مقام مسئول بیان کرد: این آمار نشان دهنده اهتمام این اداره کل از بهره گیری ظرفیت نیروهای کارآمد و علاقه مند به حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری است.
** ارتقای فروش صنایع دستی استان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به نقش صنایع دستی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال گفت: میزان فروش صنایع دستی استان در سال 92 افزون بر 37 میلیارد و 987 میلیون ریال بود که این رقم در سال 95 به بیش از 47 میلیارد و 72 میلیون ریال ارتقا یافت.
وی ادامه داد: صادرات محصولات صنایع دستی استان فارس در سال 92 نیز هشت میلیون و 156 هزار و 947 دلار بود که در سال 95 به رقم 9 میلیون و 491 هزار و 705 دلار رسید.
امیری گفت: شمار مجوزهای مشاغل خانگی صادرشده در سال 92 ، چهار هزار و 200 مورد بود که در سال 95 با 65 درصد افزایش به 6 هزار و 932 مورد ارتقا یافت.
وی بیان کرد: تعداد کارگاه های تولیدی صنایع دستی فعال در سال 92 از 670 کارگاه با 18 درصد افزایش به 787 کارگاه در سال 95 رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: میزان اشتغال در حوزه صنایع دستی استان در سال 92 ، حدود 2 هزار نفر بوده که با در سال 95 با 65 درصد افزایش به سه هزار و 300 نفر ارتقا یافته است.
3002/ 2027
خبرنگار: فاطمه هاشمی نیک ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.