سهراب مختاری با بیان این که طرح مذکور با هدف افزایش مهارت جویندگان کار اجرا میشود، اظهار داشت: در طرح کارورزی، حقوق و حق بیمه کارورز توسط دولت پرداخت می شود و هیچ هزینهای برای کارفرما به دنبال ندارد.
وی گفت: تمامی فارغ التحصیلانی که شرط سنی را داشته و شش ماه تا 3 سال از فارغ التحصیلی آنها میگذرد می توانند در این طرح شرکت کنند و ضمن دریافت حقوق و برخورداری از بیمه، نسبت به افزایش مهارت خود اقدام نمایند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس یادآور شد: در قالب این طرح حداکثر ۲۷ سال سن برای کارورزی در مقطع تحصیلی کاردانی، ۳۰ سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی، ۳۳ سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و ۳۷ سال برای مقطع تحصیلی دکتری می باشد.
مختاری گفت: در این طرح طول دوران سربازی به حداکثر شرط سنی اضافه می شود اما چنانچه متقاضی این طرح هنوز فراخوان خدمت نشده باشد و یا به دلایل مختلف از سربازی معاف باشد همان شرط سنی که در بالا اعلام شد در مورد این دسته از افراد نیز اجرایی می شود.
وی ادامه داد: به حداکثر سن ایثارگران و افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی هم ۵ سال اضافه میگردد.
وی در خصوص میزان حقوق پرداختی به کارورزان گفت: دستمزد کارورزان در مدت کارورزی به میزان یک سوم حداقل مزد مصوب شورای عالی کار که در سال 96 به میزان 310 هزار تومان می باشد از سوی دولت پرداخت می شود.
طبق اظهارات مختاری، حقوق کارورز بعد از اتمام دوره کارورزی و پس از تأیید کارفرما نسبت به حُسن انجام کار کارورز و صحت کارآموزی و مهارت آموزی کارورز به صورت یکجا به حساب کارورز واریز خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول، طول دوره کارآموزی حداقل 4ماه و حداکثر شش ماه برای هر کارورز متناسب با استانداردهای آموزشی می باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس تأکید کرد: خوشبختانه در طرح فعلی کارورزی نگرانیهای کارفرمایان از نظر شرایط کار و قرارداد کار، لحاظ شده و مشوق های خوبی هم برای کارفرمایان در نظر گرفته شده است.
مختاری در تشریح مشوقهای اعطایی به کارفرمایان در این طرح گفت: مشوق های بیمهای برای افزایش انگیزه کارفرمایان برای جذب کارورزان در نظر گرفته شده است، در این راستا برای افزایش احتمال جذب این افراد و ماندگاری آن ها در محیط کار در صورت جذب کارورزان در واحد و بنگاه اقتصادی مربوطه، دولت تا2سال100درصد حق بیمه کارفرما را پرداخت خواهد کرد. بدین ترتیب چنانچه کارفرما بعد از طی مدت کارورزی اقدام به جذب کارورز کند تا دو سال از پرداخت حق بیمه او معاف خواهد بود.
وی در خصوص شرایط کارفرمایان و صاحبان واحدهای تولیدی برای جذب کارورز گفت: هر کارفرما تنها یک دوره می تواند نسبت به جذب کارورز اقدام کند و به ازای هر سه نفر بیمه شده قادر خواهد بود یک کارورز را جذب نماید.
مختاری بیان داشت: همچنین کارفرما حق اخراج نیروی کار با هدف جذب کارورز ندارد و چنانچه در زمان منتهی به شروع طرح کارورزی اقدام به اخراج و یا تعدیل نیرو کند مشمول طرح کارورزی نخواهد شد.
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان این که این طرح با هدف جذب 150 هزار کارورز در کل کشور آغاز می شود، ادامه داد: ثبت نام از متقاضیان شرکت در طرح کارورزی از اول تیرماه آغاز و تا زمان ثبت نام 150 هزار فارغ التحصیل ادامه خواهد داشت که هنوز برش استانی آن اعلام نشده است.
وی مرجع حل اختلاف بین کارورز و کارفرما را ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد و ادامه داد: طول مدت کارورزی در صورت تأیید توسط کارفرما و وزارت کار، به دوره سنوات خدمتی افراد اضافه خواهد شد.
مختاری با بیان این که متقاضیان شرکت در کارورزی نباید سابقه شرکت در دوره های کارورزی قبلی داشته باشند، ادامه داد: هر متقاضی واجد شرایط تنها یک بار می تواند در این طرح که امسال برگزار می شود، شرکت کند اما کارورزانی که ظرف مدت سه ماه از شروع دوره، انصراف کتبی خود را اعلام نمایند، بر اساس بند ۴، ۳، ۲ و ۸ ماده ۱۳ دوره کارورزی آن ها قطع میگردد و یک بار از موضوع این بند مستثنی میباشند.
وی گفت: همچنین متقاضیان شرکت در طرح کارورزی نباید سابقه پرداخت هیچ گونه حق بیمه از سوی کارفرمایان داشته باشند و به عبارتی طرح کارورزی آنها باید نخستین محیط کاری باشد که این افراد در آن مشغول به کار می شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در حال حاضر تعداد بیکاران دارای مهارت، بسیار کم است و متأسفانه اکثر بیکاران دارای مدرک تحصیلی فاقد مهارت مدنظر کارفرمایان می باشند، ادامه داد: در همین راستا یکی از برنامه های شورای عالی اشتغال و کارگروه اشتغال استان در سال جاری، اجرای برنامه های اشتغال فراگیر و طرح کاج مشتمل بر طرح کارورزی در محیط کار واقعی با هدف افزایش مهارت و ایجاد اشتغال برای بیکاران و ایجاد تسهیلات برای کارفرمایان استان می باشد.
مختاری با اشاره به اجرای طرح کارورزی برای اشتغال فارغ التحصیلان بیکار در استان فارس بیان داشت: در قالب این طرح، تعدادی از فارغ التحصیلان بیکار استان در حین کار مهارت می بینند و پس از طی دوره آموزشی و در صورت تمایل طرفین در همان کارگاه مشغول به کار می شوند.
وی با بیان این که بیکاری دانش آموختگان یکی از مسایل مهم مورد توجه دولت تدبیر و امید در کشور و استان فارس می باشد، افزود: مهمترین هم و غم دولتمردان کمک به بخش خصوصی و تعاونیها در حفظ فرصت های شغلی موجود، افزایش اشتغال در سطح استان و افزایش بهره وری می باشد که طرح کارورزی یکی از طرح های در دست اقدام در این زمینه است.
مختاری با بیان این که انتظار میرود طرح کارورزی اثرگذاری مطلوبی به همراه داشته باشد، ادامه داد: در شرایط فعلی درجه انطباق میان آموزشهای دانشگاهی و نیازهای بازار کار پایین است و دانش فارغ التحصیلان جوابگوی نیاز کارفرمایان نمی باشد.
در این راستا اجرای این طرح با هدف ایجاد انگیزه کارآفرینی، ارتقای خلاقیت در بین فارغ التحصیلان، افزایش قابلیت جذب دانش آموختگان در محیط کسب و کار که خوشبختانه به عنوان یکی از اولویت های کارگروه اشتغال استان در دستور کار
قرار دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس تأکید کرد: با اجرای طرح کارورزی علاوه بر جذب مهارت و تجربه توسط دانش آموختگان و اشتغال، زمینه های انتقال این دانش توسط کارفرمایان به دانش آموختگان و از آن جا به دیگر بنگاه های اقتصادی در صورت اشتغال به کار در کارگاه های دیگری فراهم می گردد و در نتیجه زمینه ساز کاهش نرخ بیکاری این قشر در جامعه خواهد شد. هرچند تجربه گذشته و اجرای آزمایشی آن در سال گذشته نشان می دهد که اکثر آموزش دیدگان در همان کارگاه آموزشی، ادامه کار داده اند.
مختاری با بیان این که دانش آموختگان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت کارورزی یا سایتhttps://karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه کنند، اضافه کرد: در این طرح که با هدف افزایش اشتغال پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی از طریق آموزش مهارت در محیط کار تحت عنوان کارورزی آغاز شده است، هم کارجویان و هم بنگاههای متقاضی کارورز میتوانند
ثبت نام کنند.
وی در ادامه گفت: طرح کارورزی در سال های گذشته به ویژه سال1378در وزارت صنایع و معادن و وزارت راه و ترابری وقت و به صورت موردی در سال های 1386و1387نیز اجرا شد که البته سازوکارهای طرح پیشین و طرح جدید تا حدودی متفاوت است.
مختاری در پایان گفت: بهمن ماه 1395 ، اجرای این طرح برای سال1396در نشست شورای عالی اشتغال به تصویب رسید و مطابق ماده 71 قانون برنامه ششم باید از آغاز برنامه اجرای آن شروع شود که اکنون با تعاملات با دستگاه های اجرایی آماده اجرا است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 676498
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.