به گزارش خبرنگار ایرنا ، مهندس خلیل رضاییان چهارشنبه در نشست مجمع عمومی انجمن خیرین مسکن ساز فارس بر لزوم تدبیر بیشتر برای رعایت تناسب اسکان طبقات مختلف جامعه در مناطق مختلف شهری تاکید کرد.
وی افزود: انجمن خیرین مسکن ساز فارس متقاضی احداث یک هزار واحد مسکونی برای محرومین در شهر صدرای شیراز است اما آیا همه الزامات و مسایل جانبی برای اسکان محرومین در یک شهر 150 هزاری نفری صدرا دیده شده است ؟
این مقام ادامه داد:آیا اسکان محرومین و طبقات با درآمد پایین جامعه در چند بلوک ساختمانی در یک شهر کوچک مسایل مختلف و پیامدهای اجتماعی دیگر را به دنبال ندارد ؟ آیا این کار به نوعی دامن زدن به حاشیه نشینی نیست؟ آیا محلات و اماکنی که تراکم جمعیت با درآمد پایین در آن به وجود می آوریم معضلات شهری خاصی به دنبال ندارد ؟ این ها پرسش هایی است که تصمیم گیران درباره احداث چنین واحد هایی باید به آن پاسخ دهند .
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت:‌حاشیه نشینی در مرکز شهر شیراز از معضلات این کلان شهر فرهنگی است، اگرما اولویت ساخت خانه و سرپناه برای نیازمندان را به یکی دو محله از این شهر بدهیم و اصرار داشته باشیم که همه نیازمندان و افراد با سطح درآمدی متوسط به پایین را در یکی دو محله از شیراز اسکان دهیم در واقع به حاشیه نشینی دامن زده ایم، چرا نباید چتر حمایتی خیرین به سایر مناطق استان فارس هم گسترده شود؟ چرا باید همه چشم ها به شیراز و به مرکز استان دوخته شود؟ ترکیب جمعیتی شهر صدرا و ترکیب جمعیتی شیراز را نباید با این اقدامات تغییر داد .
رضاییان همچنین گفت:کمک به نیازمندان و طبقات با سطوح درآمدی پایین باید شامل همه استان شود و همه شهرستان ها را در برگیرد، این معضل در احداث مسکن مهر هم بروز کرد و اکنون می بینیم که بسیاری از مناطق محل احداث مسکن مهر در شیراز و در شهرستان ها با مشکلات خاص روبرو شده است ، 50 درصد از مسکن مهر در کشور در شهرهای جدید ساخته شده در حالی که ما فقط 12 شهر جدید در کشور داریم.
وی گفت:به عبارت دیگر نیمی از مسکن مهر کشور در 12 استان ساخته شده است پس نمی توانیم ادعا کنیم که مسکن مهرمتعلق به همه کشور است ، 60 درصد از کل مسکن مهر در تهران ساخته شده و 40 درصد مابقی اغلب به همین 12 شهر جدید تعلق دارد، این چگونه توزیع ثروت است که باید به شهرهای خاصی تعلق گیرد در حالی که نیازمندان و جمعیت با درآمد پایین در همه جای کشور پراکنده اند؟
رضاییان اضافه کرد: وقتی ما 300 خانوار با سطح درآمدی پایین را در یک محله جا می دهیم باید منتظر عواقب اجتماعی آن نیز باشیم ، در حالی که اگر این طبقات اجتماعی را در همه جای جامعه پراکنده کنیم اثرات روانی و اجتماعی کمتری به دنبال خواهد داشت ، شایسته نیست که یک بلوک ساختمانی به خانوارهای دارای دو معلول معروف شود و همچنین در شان مردم نیست که انگشت نما شوند و همه آنها را به خانوارهای دو معلول یا خانوارهای محروم و نیازمند بشناسند.
این مقام گفت: باید مراقب شان و منزلت مردم در حین انجام امور خیر باشیم و آن را مخدوش نسازیم، همه افراد و انسان ها مناعت طبع دارند که باید آن مناعت طبع لحاظ شود، نباید جیغ بزنیم و جار بشکیم که فلان خانواده نیازمند است یا فلان خانواده مستضعف است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در بخش دیگری از سخنانش برلزوم استقلال کامل انجمن خیرین مسکن ساز از فعالیت های دولتی تاکید کرد و گفت : این انجمن باید خود را از دولت مستقل کند و وابستگی خاصی به دولت یا کمک های دولتی نداشته باشد ، اگرانجمن به دولت وابسته باشد و چشم به این داشته باشد که زمین رایگان از دولت بگیرد با ندادن زمین یا با ایجاد وقفه در حمایت های دولت کار انجمن تعطیل می شود ، انجمن یک نهاد غیر دولتی و متشکل از خیرین و نیک اندیشان است و باید مستقل و بدون چشمداشت به کمک های دولتی کار کند و سرپا بماند .
رضاییان ادامه داد: ترکیب اعضای انجمن های خیریه هم باید مستقل از افراد دولتی باشد ، منعی نیست که دولت بخواهد کمک هایی به انجمن های خیریه داشته باشد اما اینکه انجمن ها وابسته به این کمک ها باشد چندان شایسته نیست.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.