شاپور رستمی در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی در شیراز با اشاره به اینکه امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته در تمامی شهرستان های فارس بازارچه های فروش صنایع دستی راه اندازی می شود، گفت: این بازارچه ها تاثیر به سزایی در معرفی هنرهای سنتی هر شهرستان و فروش محصولات دست ساز هنرمندان دارد.
وی افزود: امید است امسال شاهد تغییر و تحول جدی در حوزه صنایع دستی و رونق اقتصادی آن باشیم. به گفته رستمی سهولت ایجاد مراکز تولید عدم نیاز به سرمایه گذاری کلان،اشتغالزایی، ارزش افزوده بالا،کاربردی و تزئینی بودن این محصولات، همچنین نقش مهم آن درتوسعه گردشگری از جمله مزایای صنایع دستی است که باید در استان رونق بیشتری بگیرد.
معاون استاندار فارس در ادامه افزود: طبق آمار ارایه شده ۲۰۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی فعال هستند که حدود ۷۰ درصد از آنها بانوان هستند، از این رو باید جوامع محلی روستاها و مناطق عشایری توسعه و رونق چشمگیری در حوزه صنایع دستی داشته باشند و با برنامه ریزی های مدون ،صنایع دستی متناسب با پتاسیل ها و ظرفیت ها به جایگاه اصلی خود برسد.وی به نقش سمن ها و انجمن های مردمی در این عرصه تاکید کرد و افزود: حلقه های ارتباطی بین تولیدات صنایع دستی و بازارهای فروش بایدنزدیک تر شود. رستمی در ادامه به راه اندازی دهکده صنایع دستی فارس در شیراز اشاره کرد و افزود: این دهکده با هدف توسعه و ترویج صنایع دستی ، فروش ، تولید و توسط بخش خصوصی امسال به
بهره برداری خواهد رسید. رستمی در ادامه گفت : طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ۳۰ روستای هدف گردشگری مشخص شدند که در بحث گردشگری و صنایع دستی باید رونق بیشتری بگیرند.
رستمی در ادامه افزود: ضروری است با برنامه ریزی های مدون و اصولی بتوانیم در حوزه اطلاعات و آمار موفقیت بیشتری داشته باشیم و به طور مثال در پایان سال میزان افزایش تولید ات صنایع دستی در رشته های مختلف مشخص گردد .
گردشگری نیازمند تابو شکنی است
در ادامه این مراسم ، مختاری مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز طی سخنانی به نقش موثر هنرمندان صنایع دستی در تولید و اشتغال اشاره کرد و افزود در حال حاضر اولویت اصلی استان ،گردشگری و صنایع دستی است .
وی ادامه داد:هم اکنون گردشگری نیازمند تابو شکنی است و باید فعالیت ها در حوزه صنایع دستی قوت بیشتری بگیرند.
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس ادامه داد: توسعه گردشگری در گرو تقویت صنایع دستی است از این رو باید کیفیت محصولات و تولیدات دست ساز هنرمندان استان ارتقا یابد.
مختاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور، اتحادیه مرکزی صنایع دستی نداریم، افزود: با توجه به ظرفیت های بالقوه ای که در فارس وجود دارد می طلبد که اتحادیه کشوری صنایع دستی در فارس تشکیل گردد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس نیز در این مراسم گفت :
به همت دستان معجزه گر و هنرآفرین هنرمندان صنایع دستی فارس، در سومین دوره داوری اعطای نشان ملی مرغوبیت و برتری آثار صنایع دستی با ارائه تعداد ۹۹ اثر به رتبه دوم کشوری دست یافته ایم .
وی در ادامه افزود: در سال 2016 میلادی در کشور کویت 2 اثر منتخب هنرمندان استان فارس از میان ۱۴ اثر راه یافته به داوری بین المللی توانستند با کسب 100 درصدی، دو نشان را از ۱۰ نشان بین المللی از آن خود کنند.معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس با تاکید به کسب رتبه سوم کشوری در بازرگانی داخلی در ایجاد بازارچه های نوروزی صنایع دستی سال ۹۶ نیز گفت : معاونت صنایع دستی از رتبه ۱۶ به رتبه ۵ کشوری ارتقا یافته است .
الحمدی در پایان از اقدامات معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در زمینه آموزش خبر داد و اضافه کرد: تدوین استانداردهای آموزش و رشته های صنایع دستی با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، برگزاری نخستین جشنواره نوآوری و خلاقیت در طراحی محصولات صنایع دستی ، برگزاری نخستین نشست علمی بررسی کارکردهای ارگونومی در صنایع دستی و تشکیل کارگروه احیا و توسعه صنعت گوهر سنگ ها از جمله اقداماتی است که توسط این معاونت در حوزه آموزش انجام شده است .
بنابر این گزارش، در این مراسم 8 تمبر صنایع دستی استان فارس رونمایی شد و حدود 50 نفر از فعالین حوزه صنایع دستی نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 670981
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.