به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس مصیب امیری با اعلام این خبرگفت: از مهمترین ویژگی این بنا آجرکاری های زیبا که در آنها از آجرهای لعابدار مهر خورده استفاده شده و همچنین کتیبه های کاشی هفت رنگی در اطراف سه دری ها،هفت دری و اطراف شاه نشین است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار داشت: با توجه به ارزش های تاریخی فرهنگی خانه پاک نظر، این خانه قاجاری 24 اسفند 1384 با شماره ثبتی 15336 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و تحت صیانت و حفاظت این اداره کل قرار دارد.
این خانه در بافت قدیم شهر شیراز و نزدیک مدرسه خان در خیابان لطفعلی خان واقع شده است.
ورودی خانه در ضلع غربی قرار دارد. درورودی چوبی با سر در زیبایی است و در طرفین آن یک سکوی سنگی قرار دارد.
بعد از ورودی هشتی زیبا با طاق نماها و کاربندی های آجری بصورت پا باریک و شاپرک و با استفاده از آجرهای لعابدار مشکی و آبی طرح های هندسی زیبایی را در زمینه آجری بوجود آورده اند. پس از هشتی به حیاط مرکزی خانه وارد می شویم. در شمال حیاط شاه نشین با یک ارسی زیبای پنج دری است.
جرزهای اطراف شاه نشین با کتیبه های کاشی هفت رنگ زیبایی نماها را دو چندان کرده است. در طرفین شاه نشین دو اتاق بصورت قرینه قرار گرفته است. در جبهه جنوبی تالار بزرگ هفت دری است و در بالای درکهای چوبی با استفاده از آجرهای لعابدار مهر خورده طرحهای هندسی زیبا ایجاد کرده اند.
در ضلع شرقی حیاط دو اتاق سه دری و یک راهرو در وسط قرار دارد که از طریق راهرو و راه پله ای که در انتهای راهرو واقع شده به اتاقهای طبقه فوقانی راه می یابیم. علاوه بر این راه پله از طریق پلکان دیگری که در هشتی ورودی است راهیابی به اتاقهای طبقه فوقانی امکان پذیر است.
ضلع غربی که فاقد ساخت و ساز است دارای آجرکاری های زیبایی است که در آنها از آجرهای لعابدار مهر خورده استفاده شده است. بنا در بالای شاه نشین دارای شیرسر و در سایر قسمت ها به صورت آبچک آجری و ناودان فلزی است.
نمای بیرونی طبقه زیرین با ازارهای سنگی ساده و نمای بیرونی طبقه فوقانی آجرکاری با آجرهای مهردار لعاب خورده است. این خانه 20/22 متر طول، 5/17 متر عرض و 388 متر مربع مساحت دارد.
دریافت خبر:‌فاطمه هاشمی نیک ** انتشار دهنده:‌ غلامرضا مالک زاده
3002 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.