به گزارش ایرنا ، نبی الله مرادی سه شنبه همزمان با هفته محیط زیست در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا ابرازداشت : این توافقات در سال های قبل شکل گرفته و محیط زیست پیگیر اجرای آن بوده است ، اما تا کنون جنبه عملیاتی آن نهایی نشده است .
وی اضافه کرد: انتقال کارخانه روغن نباتی شیراز به خارج از شهر را شهرداری دنبال می کند که از سال 89 این برنامه پیگیری و دنبال شده اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده و کارخانه روغن نباتی هنوز در شیراز در حال فعالیت است، امسال آخرین فرصت برای انتقال این طرح صنعتی آلاینده به خارج از شیراز است .
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در ادامه به اجرای طرح انتقال دو طرح تولید پشم شیشه و کارخانه تولید عصاره شیرین بیان موسوم به ریشمک به خارج از شیراز اشاره کرد و گفت : امسال آخرین سال انجام این انتقال است و دستگاه قضایی نیز این انتقال را پیگیری می کند .
مرادی همچنین به برنامه انتقال کارخانه سیمان از شیراز به خارج از شهر اشاره کرد و گفت : این طرح نیز متاسفانه پیشرفت زیادی نداشته است و ما همچنان این خروج را پیگیری می کنیم ، بر اساس توافقات انجام شده کارخانه سیمان فارس می بایست از شیراز به منطقه خرامه (شرق شیراز)منتقل شود و در این زمینه زمین و زیر ساخت های لازم اختصاص یافته است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر احداث یا عدم احداث سد تنگ سرخ در شیراز گفت: این سد همچنان فاقد ارزیابی زیست محیطی است و ما با احداث آن مخالفیم، محیط زیست بر اساس قانون تا اخذ ارزیابی زیست محیطی با احداث این سد مخالفت می کند ، سد تنگ سرخ تهدیدی جدی برای دریاچه مهارلو است و می بایست نظر کارشناسی دقیق و ارزیابی دقیق داشته باشد .
وی اضافه کرد: توجیهاتی که برای احداث این سد شده است مورد قبول کارشناسان محیط زیست قرار نگرفته است، این سد با حجم دریاچه 18 میلیون متر مکعب قابلیت رها سازی 12 میلیون متر مکعب آب را دارد ، این جحم آب نه می تواند حیات مهارلو را تضمین کند و نه تضمینی برای مهار سیلاب به شمار می آید ، ضمن آنکه اکوسیستم رودخانه خشک شیراز را نیز تغییر می دهد ، تغییر اکوسیستم رودخانه خشک شیراز که همیشه خشک بوده است نیز به زیان محیط زیست است .
هفته محیط زیست از 16 خرداد ماه آغاز شده است و با برگزاری مراسم نمادین ادامه می یابد .
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.