علل گرایش زنان به مصرف سیگار و قلیان دیگر تفاوت چندانی با مردان ندارد و به نوعی ژست استقلال طلبی نیز در این زمینه تاثیر گذار بوده و شیب رشد استعمال دخانیات را در بین آن ها هر سال تندتر کرده است!
موج تکان دهنده سوء مصرف سیگار و قلیان در گروه سنی جوانان به حدی راه افتاده که مشاهده دختران جوانی که تنها برای کشیدن قلیان و سیگار روزانه به کافی شاپ ها سر می زنند، مو را به تن سیخ می کند!
آمار گرایش به سیگار نشان می دهد گرچه میل به استفاده از سیگار در سنین بالاتر توسط مردان کاهش یافته اما گرایش به سیگار در زنان و نوجوانان بالا رفته است. به گزارش «خبرجنوب»، در این خصوص به نظر می رسد برخی تبلیغات و به کارگیری طرح های جذاب، بسته بندی های فریبنده و تصاویری که استقلال، زیبایی و لاغری را در تبلیغات این مواد دخانی به نمایش می گذارند، به جلب توجه دختران به سیگار بیانجامد. اگرچه در کشور ما از نظر فرهنگی، زنان کمتر به استعمال سیگار می پردازند اما مصرف قلیان بسیار رایج شده و قبح مصرف شکسته شده تا جایی که استفاده از سیگار و قلیان در بین دختران نوجوان و جوان به سرعت رو به افزایش است همچنین اختلاف وضعیت مصرف در پسران و دختران کاهش یافته و درصدی از دختران دانش آموز هم تجربه استعمال دخانیات را دارند. در این خصوص طبق نتایج بررسی جهانی، استعمال دخانیات در بین دختران 13 تا 15 سال در دنیا در حال افزایش است.
در این میان، اگرچه قانون مبارزه با دخانیات وجود دارد اما ضمانت اجرایی برای آن نیست، چرا که اجرای آن تنها وابسته به وزارت بهداشت نیست و سازمان ها و مردم نیز باید در این زمینه مشارکت کنند.
عوارض سوء مصرف سیگار بر جنین
در این خصوص تاثیر سیگار بر جنین نیز قابل بحث است و آمار نشان می دهد که میزان مرگ و میر جنین در زنان بارداری که سیگار می کشند، بیشتر است. مصرف سیگار و حتی استنشاق دود غیر مستقیم آن توسط زنان باردار یکی از علتهای مهم سقط جنین، تولد زودرس، مرده زایی، جدایی ناگهانی جفت از جنین، افزایش خطر مرگ ناگهانی نوزاد و دوره بارداری کوتاه تر است.
این وضعیت به نحوی است که حتی استنشاق دود سیگار توسط زنان باردار سطح سرب خون آنها را افزایش داده و احتمال نقص در جنین مانند کمبود وزن هنگام تولد را ایجاد می کند و احتمال تولد نوزاد نارس را افزایش می دهد.
رئیس مرکز خود معرف بهزیستی فارس در این خصوص می گوید: بالا رفتن آگاهی و اطلاعات جامعه از برخی بعدها مطلوب است اما به طور مثال قرار گرفتن در فضای مجازی بی اختیار تبلیغاتی را جلوی چشمان یک دختر جوان قرار می دهد که با جذابیت های ظاهری ممکن است فرد را به سمت استفاده از سیگار بکشاند. دکتر شهراد عدالتی در گفت و گو با خبرنگار ما می افزاید: بسته بندی های شکیل سیگار و سیگارهای کوچک و ظریف دختران نوجوان و جوان فارس را به سمت استعمال آن می کشاند و برخی تبلیغات سوء در این خصوص بسیار تاثیر گذار است.
وی می گوید: فضاهای تاریک کافی شاپ ها به ویژه در کلان شهرهایی مانند شیراز، به نوعی تبلیغ کننده برای کشیدن سیگار و یا قلیان است و برخی دختران جوان در آغاز برای کنجکاوی به این مکان ها می روند و پس از آن وابسته به این فضاها و سیگار می شوند.
دکتر عدالتی می افزاید: برخی دختران این ماده سمی خطرناک را به خاطر تجربه حس استقلال طلبی و برخی زنان نیز به دلیل تنهایی می کشند در حالی که سیگار دروازه اعتیاد است. این مسئول بهزیستی فارس عنوان می کند: متاسفانه قبح مصرف سیگار در بین زنان مانند قبل نیست و همین مساله سیگار کشیدن در بین دختران را افزایش داده است. دکتر عدالتی می گوید: شاید افزایش سن ازدواج در دختران را نیز بتوان از دلایل دیگر بالا رفتن مصرف سیگار دانست، برخی از دختران نوجوان هم مصرف سیگار را نشانه بزرگ تر شدن و یا کم نیاوردن در بین همسالان می دانند که وجود دوستان ناباب هم در این خصوص بسیار تاثیرگذار است.
رئیس مرکز خود معرف بهزیستی فارس
می افزاید: برخی دختران جوان هم با مصرف سیگار می خواهند به اصطلاح کلاس بگذارند و این کار را به نوعی کم نیاوردن در برابر دوستان می دانند. این افراد تحت تاثیر محیط و فضا قرار گرفته و به نوعی جو زده می شوند و برای بار اول سیگار
می کشند که اگر این اتفاق برایشان خوشایند باشد به این کار ادامه می دهند.
دکتر عدالتی می گوید: سن شروع و درگیری مصرف دخانیات حدفاصل نوجوانی و جوانی است که باید توسط والدین با روش های موثر کنترل شود.
وی می افزاید: جو خانواده نیز در این خصوص اهمیت بسیاری دارد و حتی مصرف سیگار توسط افراد درجه 2 خانواده و آشنایانی که بر روی نوجوان و یا جوان تاثیرگذار هستند می تواند آنها را به سمت سیگار کشیدن سوق دهد.
دکتر عدالتی عنوان می کند: برخی از این دختران ظاهر خود را شبیه پسران می کنند که گاهی تشخیص این مساله سخت است و اینها به دلیل الگوهای نا سالمی که دارند، ممکن است در آینده نیز دچار مشکلات جبران ناپذیری شوند.
رئیس مرکز خود معرف بهزیستی فارس
می گوید: بسیاری از این افراد در مراحل بعدی از سیگارهای حاوی ماری جوانا استفاده می کنند و با این روند فرد دچار اعتیاد و وابستگی شدید شده و یک عضو فعال جامعه به بیماری که خود نیاز به حمایت دارد، تبدیل می شود. یک متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی نیز در خصوص مصرف سیگار و عوارض آن می گوید: کشیدن سیگار ناباروری در زنان و مردان را افزایش می دهد و در دوران بارداری نیز احتمال سقط و یا بارداری خارج از رحم را بیشتر می کند.
دکتر صدیقه عمویی می افزاید: در زمان بارداری نیز احتمال دارد جنین زنانی که سیگار میکشند دچار تاخیر رشد و مشکلات ناشی از آن شود و جدی گرفتن این عوارض ضروری است. وی یادآور می شود: نوزاد مادری که سیگار می کشد علاوه بر کمبود وزن دچار نارسی و مسایلی از این قبیل هم می شود و مادران با توجه به مسئولیتی که نسبت به سلامت جنین خود دارند باید بیش از پیش در این خصوص حساس باشند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 663503
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.