با اینکه همواره برخی از کارشناسان حوزه گردشگری بر این باورند که باید اماکن تاریخی، گردشگری و خدماتی مناسب سازی شود تا گردشگران مشکلی دراین اماکن نداشته باشند و به سهولت از دیدن جاذبه ها لذت ببرند اما به گفته معاون میراث فرهنگی فارس تمامی اماکن تاریخی قابلیت مناسب سازی ندارند.
شکی نیست گردشگران برای بازدید ازتمامی اماکن تاریخی،طبیعی ،مذهبی و گردشگری باید دارای شرایط خاصی باشند به طورمثال طبیعت گردها برای رفتن به جاذبههای طبیعی از وسایل خاص کوهنوردی بهره می برند و یا اغلب گردشگران فرهنگی که قصد بازدید از اماکن تاریخی و سایت ها و محوطه های باستانی دارند باید لباسها و کفش های راحتی بپوشند تا هنگام پیاده روی با مشکل مواجه نشوند اما در این میان گردشگرانی هم هستند که به دلایلی چون معلولیت نمی توانند از برخی اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری دیدن کنند چرا که مناسب سازی در این اماکن صورت نگرفته است .
در این رابطه عبدالرضا نصیری معاون میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه تمامی اماکن تاریخی قابلیت مناسبسازی را ندارند، گفت: با اجرای این چنین طرح هایی، ماهیت آثار تاریخی تغییر خواهد کرد چرا که با دخل و تصرف فیزیکی در بنا، اصالت آن از بین می رود.
وی با ذکر مثالی به تکمیل سخنانش پرداخت و افزود: به طور مثال مناسب سازی در ارگ کریم خانی شیراز امکانپذیر نیست زیرا که منجر به حذف تزئینات و یا بخشی از معماری بنا خواهد شد.
نصیری ادامه داد: اتاق های این ارگ تاریخی دارای آستانه 30 سانتی متری است که برای مناسب سازی و عبور ویلچر باید این سازه ها از درگاه ها حذف شود و یا مسیرهای جدیدی در قالب بالابر در حیاط این بنای ملی نصب شود که بی شک ماهیت اثر را مخدوش می کند، از این رو امکان چنین تغییراتی در بنا وجود ندارد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه اضافه کرد: چنانچه این اتفاق رخ دهد و مناسب سازی ها برای قشر خاصی از گردشگران صورت گیرد، به طور حتم اعتراض شدیدی بر آن وارد میشود و اقدامات انجام شده زیر سوال می رود.
نصیری با بیان اینکه باید بپذیریم همه اماکن تاریخی و فرهنگی را نمی توان مناسب سازی کرد، افزود: در حال حاضر در مجموعه ای چون تخت جمشید این امکان فراهم شده است به طوری که افراد کم توان و دارای ویلچر میتوانند از ورودی دوم و حتی با خودرو وارد محوطه شوند و سپس با ویلچر و از طریق مسیر چوبی طراحی شده از سایت بازدید کنند.
معاون میراث فرهنگی فارس در ادامه به مسیر چوبی موجود در مجموعه جهانی تخت جمشید اشاره کرد و گفت: مسیر چوبی این مجموعه از درب ورودی اصلی تا اواسط سایت کشیده شده است و چنانچه این مسیر تکمیل گردد، مشکل مناسب سازی مرتفع
خواهد شد.
وی در ادامه افزود: مسیر چوبی مجموعه جهانی تخت جمشید هم اکنون تکمیل نیست و امیدواریم هرچه سریع تر وضعیت موجود ساماندهی گردد.
در ادامه این گفت وگو، محمدرضا امین کارشناس فنی موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز به خبرنگار ما گفت: طرح مناسب سازی اماکن تاریخی فارس از دهه 70 و طی ابلاغیه اداره کل موزه های کشور آغاز شد به طوری که دو مکان تاریخی و گردشگری شاخص شیراز تا حدودی ساماندهی و مناسب سازی شد.
وی ادامه داد: طی این سال ها مجموعه های فرهنگی حافظ و سعدی مناسب سازی شد به طوری که می توان به ایجاد رمپ برای عبور و مرور ویلچر و سرویس های بهداشتی خاص افراد ناتوان اشاره کرد.
امین در ادامه به تشکیل کارگروه مناسب سازی اماکن اشاره کرد و افزود: سال گذشته از سوی اداره کل بهزیستی، کارگروهی تشکیل شد و مقرر گردید تمامی اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مناسب سازی شود که با هماهنگیهای صورت گرفته باید سرویس های بهداشتی و رمپ های عبور و مرور اصلاح و با تغییراتی
همراه شود.
کارشناس فنی موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به اولویتبندی اماکن اشاره کرد و افزود: اصلاحات و مناسب سازی ها در مرحله نخست در مجموعه های فرهنگی حافظ و سعدی صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: وضعیت موجود در آرامگاه سعدی از نظر راه های دسترسی به مقبره و عبور و مرور بهتر از مجموعه فرهنگی حافظ است.
امین اضافه کرد: طبق برنامه ریزی ها، مناسب سازی باید در تمامی اماکن تاریخی و گردشگری فارس اجرا گردد، اما نباید این اماکن ماهیت تاریخی خود را از دست بدهند، از این رو ضروری است تمهیدات لازم در این خصوص
اندیشیده شود.وی با بیان اینکه در همه اماکن تاریخی، امکان تغییر و اصلاحات وجود ندارد، گفت: یکی از طرح های ارائه شده برای برخی از مکان های تاریخی مانند حمام وکیل و یا ارگ کریم خانی، حضور نیروهای متخصص برای کمک به افراد ناتوان و دارای ویلچر است.
این کارشناس میراث فرهنگی فارس در ادامه از تهیه طرح اجرای مناسب سازی در اماکن تاریخی فارس خبر داد و افزود: درخواست اعتبارات لازم برای اجرای این طرح در اعتبارات سال 96 صورت گرفته که امیدواریم محقق گردد.
امین همچنین تاکید کرد: با توجه به حساسیت های موجود و ارزشمندی آثار تاریخی باید برای هریک از اماکن تاریخی موجود، طرحی تهیه گردد تا خدشه ای بر آثار وارد نشود.
گفتنی است چندی قبل رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: بهزودی از سامانه اماکن مناسبسازیشده برای معلولانی که قصد سفر و استفاده از تأسیسات گردشگری دارند، رونمایی میشود.احمدیپور اضافه کرد: با توجه به شعار سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۷، یعنی "گردشگری برای همه" و تأکید این سازمان برای توجه به گردشگری معلولان، مناسبسازی اماکن فرهنگیتاریخی و گردشگری برای معلولان در دستورکار ما قرار گرفته است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 663501
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.