سید رضا ساداتی اظهار داشت: در کار گروه توسعه صادرات فارس هدفگذاری برای صادرات تولیدات استان صورت گرفت که این هدف گذاری برای سال 96 با رشد 25درصدی یک میلیارد و 347 میلیون دلار می باشد.
وی با بیان این که صادرات مذکور برای همه بخش ها شامل کشاورزی، صنعت و معدن و... است افزود: از رقم مذکور 365 میلیون دلار برای بخش کشاورزی، 23 میلیون دلار فرش دستباف و 959 میلیون دلار صنعت، معدن و صنایع پتروشیمی، برق و الکترونیک است.
ساداتی با بیان این که تحقق این امر در گرو الزاماتی است ادامه داد: این الزامات موارد مختلفی را شامل می شود که از جمله آن برقراری مشوق ها در قانون برنامه ششم و سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش برون گرایی اقتصاد جهت سود تسهیلات و همچنین پرداخت یارانه مستقیم به کالاهایی است که ارزش افزوده بالا دارند.
وی با بیان اینکه تحقق الزامات دیگری همچون تامین زیرساخت حمل هوایی، باعث رونق صادرات خواهد شد، افزود: همچنین ایجاد زمینه برای حضور تجار و فعالان اقتصادی در نمایشگاه های خارجی می تواند در افزایش صادرات موثر باشد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به رتبه هشتم فارس در میزان صادرات کالا گفت: فارس بعد از استان هایی همچون تهران، خوزستان، بوشهر و اصفهان رتبه هشتم کشور را دارد البته باید توجه داشت که استان تهران به دلیل تمرکز امور در آن استان، استان بوشهر به دلیل ظرفیت میعانات گازی، استان خوزستان به دلیل ظرفیت صنایع پتروشیمی و استان اصفهان به دلیل تعداد فراوان واحدهای تولیدی قبل از فارس در حوزه عملکرد صادرات قرار دارند.
وی با بیان این که بخشی از میعانات گازی فارس از طریق بوشهر و قیر تولیدی این استان نیز از طریق گمرکات بندری صادر می شود، اضافه کرد: به دنبال آوردن این آمار در آمار صادراتی فارس نیستیم چرا که قائل به بالا بردن آمار با کالاهای صادارتی نفتی نیستیم بلکه می خواهیم آماری واقعی از صادرات غیرنفتی تولیدات فارس داشته باشیم.
ساداتی در بخش دیگری از مصاحبه خود به تنظیم 33 فقره پرونده صادرکنندگان فارس برای دریافت یارانه تسهیلات بانکی که یکی از مشوق های صادراتی به شمار می رود اشاره کرد و افزود: مشوق های صادراتی براساس میزان صادرات، تسهیلات بانکی دریافتی و ارزش افزوده کالاهای صادراتی پرداخت میشود و براین اساس 33 متقاضی واجد شرایط برای بهره مندی از این مشوق ها، تقاضای خود را ارایه دادند که پرونده آنها تکمیل و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد 33 پرونده در مقایسه با تعداد صادرکنندگان فارس آمار پایینی نیست؟ اظهار داشت: این امر یک حسن برای اقتصاد فارس است چرا که مشوق صادراتی عمدتا به یارانه سود تسهیلات بانکی دریافت شده از سوی صادرکنندگان تعلق می گیرد بنابراین تقاضای فقط 33 صادر کننده حاکی از آن است که عمده صادرکنندگان از منابع مالی داخلی خود نقدینگی لازم را برای صادرات فراهم کرده و به تسهیلات بانکی اتکای چندانی نداشته اند.
ساداتی گفت: از سوی دیگر مشوق های صادراتی به آن دسته از صادرکنندگانی تعلق می گیرد که تسهیلات بانکی خود را تسویه کرده باشند و احتمال آن که برخی صادرکنندگان به دلیل تسویه نکردن تسهیلات بانکی خود شرایط برای دریافت مشوق صادراتی نداشته اند نیز وجود دارد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در ادامه به دیگر محورهای برگزاری کارگروه توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: در این جلسه 10 بازار هدف برای افزایش تعاملات تجاری فارس با کشورهای مختلف به تصویب رسید و مقرر شد اعزام و پذیرش هیات بین فارس و این کشورها افزایش یابد.
به گفته وی، کشورهایی همچون عراق، امارات، کنیا، آلمان، ترکمنستان، مجارستان، روسیه، عمان، پاکستان و تونس بازارهای هدفی هستند که برای افزایش مراودات بخش خصوصی مورد تاکید قرار دارند.
ساداتی در خصوص کشورهایی که بیشترین مراوده تجاری با فارس دارند، گفت: اولین شریک تجاری فارس امارات است که البته امارات به عنوان کشوری برای صادرات مجدد کالاهای تولیدی فارس به سایر کشورها به شمار می رود و پس از امارات کشورهای چین، عراق، افغانستان، هند، قطر، عمان و آلمان قرار دارند.وی بیان داشت: در حوزه فرش دستباف، خشکبار و کالاهای سنتی نیز آمریکا در زمره کشورهای نخست قرار دارد که بیشترین میزان از این نوع کالاها را از فارس می خرد.وی یادآور شد: این بازارها بر اساس نظرسنجی بخش خصوصی و شرکت های تعاونی احصاء شده اند.
ساداتی ادامه داد: موضوع بهره مالکانه برای گیاهان دارویی موضوع دیگری بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
این مسئول خاطر نشان کرد: با وجودی که عمده گیاهان دارویی از فارس صادر می شود اما صادرکنندگان فارس برای گرفتن مجوز مکلف به سفر به تهران هستند، برای رفع این معضل مقرر شد از طریق سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی پیگیری لازم برای تفویض اختیار به فارس صورت گیرد.
همچنین مقرر شد کمیته ای تشکیل و ساز و کاری فراهم شود که حق و حقوق دولت در استان پرداخت گردد و صادرکننده بتواند براساس سفارش دریافتی از کشورهای مختلف اقدام به صادرات کند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 663427
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.