به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دادگستری استان فارس، احمد رحمانیان به اجرای طرح پیشگیری و مقابله با هنجارشکنی و روزه خواری در این استان اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس و به عنوان پاسخگویی به یکی از مطالبات مردم ولایتمدار فارس و علمای این استان تهیه شده است.
وی افزود: این طرح با مشارکت 21 دستگاه دولتی، غیر دولتی، اجرایی، انتظامی و فرهنگی در اماکن عمومی فارس به ویژه شهر شیراز اجرا می شود.
رحمانیان، هدف از اجرای این طرح را انجام اقدامات پیشگیرانه و رعایت حرمت شرعی ماه مبارک رمضان بیان کرد و افزود: این طرح با محوریت اداره کل دادگستری فارس، همکاری و مشارکت فعال نهادها و دستگاه های متولی در میدان ها، خیابان های شلوغ و پر تردد و سایر اماکن عمومی اجرا می شود.
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس بیان کرد: همه واحدهای صنفی عرضه کننده مواد خوراکی و آشامیدنی باید محدودیت های صنفی مشخص شده از سوی اداره اماکن و نیروی انتظامی را رعایت کنند در غیر این صورت واحدهای صنفی متخلف تا پایان ماه رمضان تعطیل خواهند شد.
رحمانیان گفت: همچنین مسافران و کسانی که برای گرفتن روزه عذر شرعی دارند نیز باید از تظاهر به روزه خواری در اماکن و انظار عمومی اجتناب و فقط در مکان های خصوصی و پوشیده مبادرت به صرف غذا کنند.
وی، از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه روزه خواری و یا هنجارشکنی در ماه مبارک رمضان، با عمل به وظایف دینی خود و اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر از خدشه دار شدن قداست این ماه جلوگیری کنند و در صورت اصرار بر ارتکاب روزه خواری مراتب را به مراجع انتظامی گزارش دهند.
رحمانیان اضافه کرد: ضابطان قضایی و مراجع انتظامی به عنوان جرایم مشهود اقدام به جلب اینگونه افراد می کنند و آنها به محاکم ویژه برای تعقیب کیفری معرفی خواهند شد.
رحمانیان افزود: بر اساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی، کسانی که طور علنی در انظار، اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرام کنند تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند از این رو پرونده افرادی که تظاهر به روزه خواری در اماکن عمومی کنندخارج از نوبت در شعب ویژه دادسرا و محاکم کیفری 2 که به همین منظور پیش بینی شده است، رسیدگی خواهد شد.
این مقام قضایی ادامه داد: ایجاد پویش های مردمی برای حفظ ارزش های دینی و مذهبی یکی از عوامل بازدارنده شکسته شدن قداست ها در ماه مبارک رمضان است و دیده بانان پیشگیری به عنوان بزرگترین تشکل مردمی قوه قضاییه و با قابلیت نقش آفرینی در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نقش مهمی در این زمینه بر عهده دارند.
رحمانیان، همچنین بر ایجاد فضای معنوی، آمادگی روانی جامعه اسلامی و پاک و منزه ساختن محیط اجتماعی شهر توسط دستگاه های فرهنگی تاکید کرد و از همه دستگاه ها خواست با عمل به وظایف قانونی و شرعی خود، فضایی بهتر برای تکریم افراد روزه دار و پاسداشت ارزش های ماه مبارک رمضان ایجاد کنند.
2027 /6118
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.