به گزارش دریافتی جمعه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس مصیب امیری اعلام کرد: این خانه در اصل از خانه های بزرگ و با ارزش دوره قاجاریه بوده است که متاسفانه در حال حاضر قسمت اعظم خانه از بین رفته و تجدید بنا شده است.
وی ادامه داد:اینک تنها قسمتی از ضلع غربی خانه شامل شاه نشین و اتاق های جانبی و اتاقک های کوچک زیرین شاه نشین باقی مانده است.
امیری اظهار کرد: علیرغم اینکه قسمت های زیادی از خانه مذکور از بین رفته است ولی به دلیل وجود شاه نشین بسیار زیبا و منحصر به فرد بنا باعث شده است که پیشنهاد ثبت این خانه در فهرست آثار ملی مطرح شود که این اثر شانزدهم دی 1387 در با شماره 24475 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: با توجه به فرم معماری این بنا همچنین مصالح به کار رفته در احداث بنا و تزئینات موجود، شامل نقاشی ها ، آیینه کاری و ... می توان چنین استنباط کرد که نفوذ وتاثیر گذاری فرهنگ و سبکهای غربی از طریق کارگزاران و حکام قاجاریه به این مرز و بوم آورده شده و شاهان قاجار یکی از راههای زنده نگهداشتن خاطره ها و سفرها و هر آنچه را در فرنگ دیده بودند از طریق همین نقاشی ها که در برخی منازل دوره قاجاریه مشاهده می کنیم زنده نگه داشته اند.
امیری گفت: مرمت این خانه تاریخی از اعتبارات ملی با هزینه مرمت بالغ بر 370 میلیون ریال صورت خواهد گرفت.
دریافت خبر:فاطمه هاشمی نیک ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
3002/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.