به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، محمد هادی ایمانیه به مناسبت بیست و هفتم اردیبهشت، روز جهانی فشارخون بالا با اشاره به انتخاب شعار 'از مقدار فشارخون خود مطلع شوید' بر ضرورت تشخیص زودهنگام و درمان مناسب و به موقع این بیماری تاکید کرد.
وی با بیان اینکه فشارخون بالا قاتلی بی سر و صداست که به ندرت در قربانیان خود نشانه بالینی ایجاد می کند، گفت: این بیماری زمانی خود را بروز می دهد که عوارض جبران ناپذیر خود را بر روی عروق قلب، مغز، کلیه و چشم گذاشته است.
او ادامه داد: از طرفی مردم هم باید از چرایی خطرناک بودن افزایش فشارخون و هم از چگونگی خودکنترلی آن آگاهی یابند و بدانند که افزایش فشارخون و دیگر عوامل خطرساز مانند دیابت ممکن است توامان روی دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه حدود 40 درصد جمعیت بالای 25سال دنیا به فشارخون بالا مبتلا هستند، بر تاثیر تشخیص زودهنگام، درمان مناسب و به موقع فشارخون بالا به دلیل منافع اقتصادی و بهداشتی درمانی متعددی که در پی دارد، تاکید کرد.
وی ادامه داد: درمان عوارض فشارخون بالا از طریق جراحی شریان های کرونر قلبی، بای پس عروق کرونر صورت می گیرد و زمانی که فرد مبتلا به فشار خون بالا به بیماری مزمن کلیه و به دنبال آن نیازمند دیالیز شد، همه این موارد موجب صرف منابع مالی نظام بهداشت و درمان می شود.
ایمانیه گفت: برای تشخیص زود هنگام فشار خون بالا در افراد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نظام بهداشت و درمانی خود را به گونه ای سامان داده است که پوشش همگانی و یکسان خدمات شناسایی و مراقبت در قالب برنامه پزشک خانواده برای عموم مردم فراهم شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: همچنین در مورد اصلاح شیوه زندگی از جمله کاهش مصرف نمک، رژیم غذایی سالم، پرهیز از دخانیات و الکل و افزایش تحرک بدنی، تیم سلامت این دانشگاه پزشک، مراقب سلامت و بهورز را به آموزش های جامع و هماهنگ ترغیب کرده است.
او ادامه داد: علاوه بر این و در همین چارچوب، سند استانی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر در2 بخش درون بخشی دانشگاه علوم پزشکی و برون بخشی شامل اداره ها، نهادها و سازمان های مختلف استان فارس تدوین شده و از سوی دیگر این دانشگاه برای دسترسی به داروها و اقدام های درمانی با کیفیتی که هزینه سنگینی نداشته باشد نیز اقدام کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هفته مقابله با فشار خون بالا را فرصتی مغتنم دانست که هم استانی ها به میزان فشار خون خود و راه های پیشگیری و کنترل آن بیندیشند و با ارزیابی خطر 10 ساله حوادث قلبی عروقی، از عوارض این بیماری پیشگیری کنند.
وی تاکید کرد: این مهم میسر نمی شود، مگر اینکه برای تشخیص زودرس این بیماری و نیز ارزیابی خطر 10 ساله حوادث قلبی، مردم به پزشک خانواده و تیم سلامت خود مراجعه و از آسیب های ناشی از این بیماری مهلک از جمله نارسایی کلیوی، سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی پیشگیری کنند.
دریافت: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.