یدالله رحمانی دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت تدبیر و امید به منظور حمایت از واحدهای تولیدی مشکل دار مبلغ 16 هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص داد که استان فارس تاکنون با پرداخت 613 میلیارد تومان تسهیلات به 456 واحد رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
او بیان کرد: علاوه بر این پرداخت ها، بیش از 369 میلیارد تومان تسهیلات نیز تا پایان سال 95 به طور مستقیم توسط بانک ها به 431 طرح ارائه شده از سوی واحدهای کوچک و متوسط که از طریق سامانه بهین یاب صنعت ثبت نام کرده اند پرداخت شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس ادامه داد: بر این اساس، تاکنون 133 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شد که در نتیجه این جلسات مشکلات 856 واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفته و یک هزار و 330 تصمیم نیز برای رفع مشکلات این واحدها اتخاذ شده است.
او اظهار کرد: نتیجه پیگیری ها و اتخاذ این تصمیمات نیز به تاکنون به رفع مشکلات 55 درصد این واحدها یعنی 473 واحد تولیدی استان منتهی شده است و رفع مشکلات سایر واحدها نیز در دست پیگیری است.
رحمانی گفت: از مجموع 113 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، 32 جلسه در شهرستان های استان تشکیل شده که در آخرین جلسه این کارگروه که در شهرستان پاسارگاد تشکیل شد مشکلات حداقل 15 واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت.
معاون استاندار فارس با اشاره به برگزاری 55 جلسه کمیته جذب و حمایت از سرمایه گذاری در استان بیان کرد: در این جلسات که با هدف تسهیل در روند احداث واحدهای تولیدی بزرگ و مهم برگزار شد، مشکلات 152 واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت و 251 تصمیم نیز در همین زمینه اتخاذ شد.
او ادامه داد: اتخاذ این تصمیمات به رفع مشکلات 96 واحد تولیدی منتهی شد که از جمله می توان به تامین آب مورد نیاز دوران بهره برداری واحدهای پتروشیمی خط اتیلن غرب و مرکز، تامین آب و گاز مورد نیاز کارخانه سیمان خاکستری نی ریز، خولاد نی ریز و کربنات سدیم کاوه فیروزآباد اشاره کرد.
وی بیان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در جهت ارتقای توان تولید در فارس می توان به برنامه ریزی در جهت ایجاد حداقل 29 شهرک کشاورزی با محوریت فعالیت های کشت گلخانه ای در تمام شهرستان های این استان که مطالعات چهار شهرک و فراخوان مشارکت سرمایه گذار آن نیز انجام شده اشاره کرد.
رحمانی افزود: توسعه کشت های گلخانه ای از 140 هکتار در پایان سال 93 به 220 هکتار در سال 95، توسعه کشت گیاهان دارویی دست کاشت از یک هزار هکتار در سال 93 به چهار هزار و 625 هکتار در سال 95، توسعه کشت دانه های روغنی از 2 هزار و 800 هکتار در سال 93 به 11 هزار و 500 هکتار در سال 95 و ایجاد 2 زنجیره تولید گوشت مرغ و یک زنجیره گوشت شترمرغ از دیگر اقدامات انجام شده در جهت ارتقاء توان تولید در فارس است.
وی، با اشاره به بهره برداری از بیش از 33 هزار هکتار آبیاری تحت فشار با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید در فارس گفت: 25 هزار و 400 هکتار از این طرح طی سال های 94 و 95 مورد بهره برداری قرار گرفته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس اظهار کرد: با توجه به زمینه سازی و ارائه آموزش های لازم به کشاورزان، بیش از 2 برابر این رقم نیز توسط کشاورزان و بدون اتکا به منابع دولتی ایجاد شده است.
رحمانی افزود: بر اساس برنامه و برای پنج سال آتی نیز پیش بینی شدکه که سالانه به طور متوسط 70 هزار هکتار آبیاری نوین و تحت فشار در استان اجرا شود.
او گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در جهت ارتقاء توان تولید، انعقاد قرارداد راه اندازی شهرک بین المللی سلامت و گردشگری فارس با الگوبرداری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا در زمینی به وسعت 830 هکتار و سرمایه گذاری بالغ بر 250 هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی است که عملیات اجرایی آن در سفر 31 فروردین ماه رئیس جمهوری به فارس آغاز شد و هم اینک در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارد.
وی بیان کرد: پیگیری مستمر برای تامین تسهیلات ارزی مورد نیاز واحدهای صنعتی استان نیز از دیگر اقدامات انجام شده در جهت ارتقای توان تولید است به گونه ای که تاکنون مبلغ یک هزار و 21 میلیون دلار تسهیلات ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی به 13 طرح تولیدی متقاضی تسهیلات در استان اختصاص یافته که از جمله می توان به پرداخت 661 میلیون دلار به شرکت پالایش پارسیان سپهر و پرداخت 280 میلیون دلار به مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد اشاره کرد.
رحمانی، شناسایی ظرفیت ها و قابلیت های فارس و تهیه 162 بسته سرمایه گذاری به زبان های فارسی و انگلیسی جهت ارائه به متقاضیان سرمایه گذاری داخلی و خارجی به ارزش حدود 614 هزار میلیارد ریال را از دیگر اقدامات انجام شده در جهت ارتقاء توان تولید در این استان برشمرد.
وی، ارزش طرح های فاینانس گشایش اعتبار شده در استان در دولت تدبیر و امید یک هزار و 844 میلیون دلار دانست و گفت: این طرح ها شامل طرح تولید شمش آلومینیم جنوب به میزان یک هزار و 123 و نیم میلیون دلار، طرح فولاد نی ریز به میزان 327 میلیون دلار، طرح سیمان خاکستری نی ریز به میزان 160 و نیم میلیون دلار، طرح های توزیع و انتقال برق به میزان 43 میلیون دلار و طرح جمع آوری فاضلاب 6 شهر استان به میزان 190 میلیون دلار اشاره کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس در خصوص برنامه های ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان در فارس هم گفت: انعقاد قرارداد شرکت های تحت پوشش پردیس شرکت های دانش بنیان با واحدهای صنعتی به مبلغ 530 میلیارد ریال و پرداخت تسهیلات به مبلغ 114 میلیارد ریال به شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری اشار کرد.
او افزود: همچنین سهم استان در شرکت های مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از یک شرکت در سال 92 به 36 شرکت در سه ماهه اول سال 94 و 97 شرکت در پایان سال 95 افزایش یافت.
رحمانی گفت: موفقیت های فارس در این زمینه سبب شد که سال گذشته این استان در جشنواره هفته پژوهش کشور از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان استان برتر در زمینه علم و فناوری، رشد کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان، قراردادهای بخش صنعت و دانشگاه و توانمندسازی نیروی انسانی معرفی شود.
وی ادامه داد: برنامه ریزی برای تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری در شیراز که در مرحله عقد قرارداد با شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کشور قرار دارد و انعقاد تفاهم نامه ایجاد منطقه ویژه فناوری صنایع نفت و گاز استان با ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دیگر اقداماتی است که در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان در فارس انجام شده است.
6122/ 2027
مصاحبه: سارنگ عبدالهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.