به گزارش ایرنا،مهندس حمیدرضا سهرابی شنبه در شهرستان مرودشت فارس افزود:‌مقاوم سازی بافت های فرسوده روستایی نشان داد در زمیان وقوع زمین لرزه های ویرانگر و سیل و حوادث غیرمترقبه دیگر هر جا بنیاد مسکن با قوت وارد مقاوم سازی و بهسازی واحد های فرسوده شده، این اماکن و بافت ها در برابر حوادث مقاومت کرده و ما کمترین تلفات و خسارت ها را دراین مناطق داشته ایم .
وی که به همراه کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعی از مدیران از واحد های مقام سازی شده در روستای مجدآباد بخش مرکزی شهرستان مرودشت بازدید می کرد گفت:‌سال گذشته بیش از چهار هزار قرارداد با بانک های عامل برای دریافت تسهیلات نوسازی و بهسازی واحدهای روستایی در کشور منعقد شد.
سهرابی ادامه داد:‌ واحد های روستایی فرسوده آسیب پذیرترین واحد ها هستند که ممکن است در برابر کوچکترین لرزه نتوانند مقاومت کنند .
مدیرکل مسکن روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی کشور در ادامه با اشاره به اینکه بطور متوسط در هر هفته 600قرارداد برای نوسازی و بهسازی واحدهای روستایی با بانک های عامل برای دریافت تسهیلات قرار داد می بندند گفت: لازم است بانک ها دراین زمینه همکاری های لازم را داشته باشند و همچنین دستگاه ها و مسئولان محلی هماهنگی های لازم برای راهنمایی روستاییان انجام دهند.
این مقام گفت:‌تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت ها و واحدهای فرسوده به روستاییان با بهترین شرایط اعطا می شود .
سهرابی نوسازی و بهسازی واحدهای مسکن روستایی و مقاوم شدن آنها در برابر بلایای طبیعی به خصوص زلزله را از اولویت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دانست.
وی همچنین در مراسم افتتاح واحد مقاوم سازی شده در روستای قاسم آباد رامجرد مرودشت اظهار داشت : بیش از 2 میلیون و 100 هزار مسکن روستایی از مجموع پنج میلیون و 400 واحد روستایی موجود در کشور تا کنون مقاوم سازی شده اند .
سهرابی با بیان اینکه اولویت اصلی بنیاد مسکن در محرومیت زدایی و کاهش و حوادث و تلفات در حوادث غیر مترقبه بهسازی و بازسازی بافت های روستایی است اضافه کرد : به عبارتی معادل 40 درصد واحدهای روستایی در کشور مقاوم شده اند و این اقدامات موجب شده است که تلفات و خسارات حادثه ها در روستاها کاهش یابد.
مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه نیز از اولویت های اصلی بنیاد مسکن بهسازی و بازسازی بافت های فرسوده روستایی است گفت : براساس برنامه ششم تا پایان برنامه سالانه 200 هزارواحد در کشور بهسازی می‌شوند و تا سال 1405 حدود 75 درصد واحدهای مسکونی روستایی در کشور مقاومت سازی می‌شوند.
این مقام مسئول خواستار همکاری نهادهای محلی، شوراها و دهیاری ها و همچنین مشارکت بیشتر مردم برای دریافت تسهیلات و مشارکت بانک ها برای اعطای تسهیلات بانکی شد.
سهرابی عنوان کرد:به طور سنتی درکنار هر واحد مسکن روستایی یک واحد دامی هم دربرخی از مناطق روستایی مستقر است بر این اساس با تفاهم نامه ای که بین معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن امضا شده است واحد دامی روستایی همراه با واحد مسکونی روستاییان بهسازی می‌شود.
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور و مدیران این بنیاد همچنین از واحد های احداث شده برای خانوارهای دارای دوعضو معلول در شهرستان مرودشت دیدن کردند .
مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور در این برنامه با بیان اینکه همه خانوارهای دارای دو عضو معلول در شهرها و روستاها دارای مسکن می شوند گفت:برای ساخت واحدهای مسکونی خانوارهای دارای دو معلول در مجموع بین 360 تا 380 میلیون ریال هزینه می شود و نرخ سود تسهیلات برای این خانوارها 5 درصد تعیین شده است.
سهرابی اضافه کرد:برای ساخت این واحدهای مسکونی در کشور 180 میلیون ریال کمک به بلاعوض به این خانواده ها پرداخت شده و بین 180 تا 200 میلیون ریال نیز تسهیلات بانکی اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه خانوارهای دارای دو معلول تحت پوشش بهزیستی قطعا مشکلات فراوانی دارند گفت : بنیاد مسکن با تامین سرپناه برای این خانوارها می کوشد تا از رنج ها ومرارت های این خانوارها قدری بکاهد، قطعا نگهداری از 2 معلول در یک خانواده امری سخت است و باید با تامین نیازها و تامین مسکن مناسب برای این خانوارها در زمینه حل مشکلات آنان گام ها ی اساسی برداشته شود.
مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور ادامه داد: در طرح خانه دار شدن خانوارهای دو معلول بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی همکاری دارند تا این قشر آسیب پذیر جامعه بتوانند در شهرها و روستاها صاحب خانه شوند.
وی بیان کرد : برای تامین مسکن اقشار کم درآمد جامعه در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور، دولت در نظر دارد سالیانه 150 هزار مسکن با استفاده از منابع دولتی و تسهیلات بانکی در شهرها برای اقشار کم درآمد دهک پایین جامعه احداث کند.
این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت:‌ از زمان آغاز بکار دولت یازدهم تاکنون 270 هزار واحد روستایی در سطح کشور به بهربرداری رسیده است .
معاون بازسازی و بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان فارس نیز در این برنامه به احداث سرپناه برای خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر در سطح استان فارس اشاره کرد و گفت : برای کمک به تامین مسکن معلولان تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان بهزیستی و انجمن خیرین مسکن‌ساز منعقد شده است.
فرج الله نصیری افزود:‌ براساس این تفاهم‌نامه برای 934 خانواده‌ دارای دومعلول و بیشتر استان فارس مسکن ساخته می‌شود که تاکنون کار ساخت 140 واحد مسکونی آغاز شده و 42 از این واحدها تکمیل شده است.
وی ادامه داد:‌تامین زمین برای خانوارهای شهری بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن و راه‌ و شهرسازی است که براساس این تفاهم‌نامه 32 میلیون تومان وام بلاعوض در نقاط شهری و 18 میلیون تومان وام بلاعوض در نقاط روستایی برای تامین مسکن خانواده‌های دارای دو معلول در نظر گرفته شده است.
نصیری گفت:‌اعطای تسهیلات 15 میلیون تومانی با بهره 5 درصد به خانواده‌های دارای دو معلول در نقاط روستایی در اولویت است و بنیاد مسکن در نقاط روستایی 2 میلیون تومان وام بلاعوض به روستاییان پرداخت می‌کند و زمین را نیز به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان فارس همچنین برلزوم توسعه بهسازی مسکن روستایی تاکید کرد و گفت : بنیاد مسکن از همه ظرفیت های موجود و اعتبارات و تسهیلات برای بازسازی بافت های روستایی استفاده می کند .
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان فارس اجرای طرح های مقاوم سازی را دراستان فارس از اولویت های بنیاد مسکن برشمرد و گفت: از 388 هزار و 680 واحد مسکونی روستایی استان تاکنون 218 هزار واحد مسکونی که معادل 56 درصد واحدهای روستایی است مقاوم‌سازی شده‌ است .
نصیری ادامه داد : در سال جاری نیز سهیمه بهسازی و نوسازی 14 هزار و 800 واحد روستایی به بنیاد مسکن ابلاغ شده است .
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌ غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.