بیستم مهرماه هر سال در تقویم رسمی کشور به عنوان یادروز حافظ نامگذاری شده است.
دکتر کاووس حسن لی جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در نشست های علمی و تخصصی یادروز حافظ در شیراز، دیگر نقاط ایران و جهان تاکنون موضوع هایی مانند عصر حافظ، تاثیرپذیری حافظ از منابع دیگر، تاثیرگذاری حافظ بر ادبیات پس از خود، تصحیحات دیوان حافظ، حافظ و قرآن، ترجمه¬های شعر حافظ، زیبایی¬شناسی شعر حافظ، حافظ و معنویت و ... مطرح شده بود.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال نیز آیین یادروز حافظ در ماه محرم برگزار می شود و یکی از پیام‌های بنیادی نهضت عاشورا اخلاق مداری و دعوت به اخلاق نیکو است، مرکز حافظ‌شناسی موضوع برنامه‌های علمی یادروز حافظ در سال 1396 را 'حافظ و اخلاق' در نظر گرفته است.
مدیر مرکز حافظ شناسی گفت: یکی از دلایل رویکرد گسترده‌ مردم به دیوان حافظ وجود بسیاری از پیام‌های ناب اخلاقی است.
وی ادامه داد: دعوت به نیک رفتاری، راست‌کرداری، خوش‌خلقی‌ و زلالی درون و نیز پرهیز از خودبینی و خودخواهی، و دوری از ریا، دروغ، عیب‌جویی و دیگرآزاری از سفارش‌های همیشگی حافظ شیرازی‌ست که در زیباترین زبان هنری بازتاب یافته است و امروز که جامعه‌ ما بیش از گذشته نیازمند اصلاح رفتار خویش است، دیوان حافظ می‌تواند یکی از سرچشمه‌های شیرین و کارامد چنین آموزه‌هایی باشد.
حسن لی گفت: مرکز حافظ‌شناسی همه فرهنگوران، اندیشمندان و علاقه مندان را به درنگ در سروده‌های متعالی حافظ و بازشناسی و واکاوی مفاهیم اخلاقی آن فرامی‌خواند و آمادگی خود را برای دریافت مقالات علمی اعلام می‌دارد.
6114/ 2027
خبرنگار: علی اکبر خرامش ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.