به گزارش دریافتی سه شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، عبدالحسین یوسفی افزود: تمام گلوگاه ها و مبادی ورودی مناطق ییلاقی فارس توسط گروه های ثابت و سیار یگان حفاظت این اداره کل تحت کنترل قرار دارد تا ضمن رعایت تعادل دام و مرتع، از ورود زود هنگام و بدون مجوز هرگونه دام به مراتع ییلاقی و تخریب مراتع جلوگیری شود.
وی بیان داشت: زمان حرکت کوچ ماشینی عشایر و دامداران کوچ رو با استفاده از تریلر، کامیون و کامیونت نیز از بیست و سوم اردیبهشت ماه جاری انجام می شود ضمن اینکه برای این کار اخذ مجوز از اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری و شبکه دامپزشکی استان ضروری است.
یوسفی گفت: همچنین همراه داشتن پروانه های چرا یا مجوزهای قانونی در رابطه با طرح های مرتعداری و نیز کارت عضویت در انجمن های صنفی مرتعداری برای عشایر در هنگام کوچ الزامی است.
وی، عشایر را به رعایت موارد یاد شده دعوت کرد و گفت: هرگونه ورود زودهنگام به این مناطق خارج از زمان تعیین شده غیر قانونی است و در صورت تخطی از آن، پروانه چرای دامداران متخلف باطل و برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد.
او بیان کرد: با توجه به هماهنگی های ایجاد شده، بهره برداران مستقر در مراتع قشلاقی استان های همجوار از جمله بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و یزد از پانزدهم فروردین 96 به مراتع ییلاقی استان فارس وارد شدند اما زمان حرکت کوچ این دسته از بهره برداران به وسیله خودرو از بیست و سوم اردیبهشت ماه به بعد تعیین شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در مورد ورود عشایر کوچنده به حوزه شهرستان شیراز هم گفت: زمان حرکت برای ورود این دسته از دامداران از مسیرهای کوار، دشت ارژن و کوهمره سرخی، بعد از دهم اردیبهشت ماه جاری در نظر گرفته شده بود.
یوسفی ادامه داد: ورود زود هنگام عشایر باعث تخریب، فقیر شدن مراتع و از بین رفتن آنها می شود و در صورت همکاری مطلوب عشایر در اجرای طرح کنترل کوچ بهاره، علاوه بر افزایش علوفه موجب حفظ و احیای مراتع نیز خواهد شد.
استان فارس، دارای هفت میلیون و 300 هزار هکتار عرصه های مرتعی و 2 میلیون و 800 هزار واحد دامی مجاز است.
7367 /6118
دریافت خبر: عبدالله اعظمی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.