به گزارش دریافتی دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل زندان های فارس، سید حشمت الله حیات الغیب در نشست هم اندیشی مشترک مسئولان اداره کل زندان ها و آموزش فنی و حرفه ای استان فارس که با محوریت حرفه آموزی زندانیان، در شیراز برگزار شد، افزود: از این تعداد پنج هزار و 37 نفر در آزمون های پایان دوره آموزشی شرکت کردند و موفق به کسب نمره قبولی شدند که این آمار نیز نشان دهنده 18 درصد افزایش در قیاس با سال 94 است.
وی بیان داشت: بیش از 94 حرفه در قالب رشته های فنی و حرفه ای، صنایع دستی و کشاورزی در کارگاه های حرفه آموزی زندان های فارس برای زندانیان برگزار می شود.
حیات الغیب اظهار کرد: بیش از 61 نفر مربی با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، صنایع دستی و بنیاد تعاون زندانیان فارس برای برگزاری و آموزش دوره های حرفه آموزی مشارکت دارند.
وی گفت: مرکز ثابت آموزش فنی وحرفه ای شهید کچویی برای نخستین بار در زندان های کشور در زندان مرکزی شیراز راه اندازی شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: پرکردن اوقات فراغت زندانیان با اجرای برنامه های آموزشی، حرفه آموزی، اشتغال، فرهنگی و تربیتی با هدف کاهش آسیب درون زندان از رسالت های مهم سازمان زندانهاست.
مدیر کل زندان های فارس اضافه کرد: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال 'اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید' نامگذاری شده، عملیاتی کردن این شعار از دغدغه های مسئولان این اداره کل است.
حیات الغیب گفت: برای تحقق این مهم، زیرساخت های اشتغال با راه اندازی کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای در زندانها فراهم شده و فضاهای آموزشی درحوزه حرفه آموزی زندان های این استان به بیش از چهار هزار و 500 مترمربع توسعه یافته است.
این مقام مسئول اضافه کرد: ضروری است با همفکری مسئولان مراکز فنی و حرفه ای و با استفاده از مربیان مجرب، رشته های مورد نیاز بازار کار در زندان ها راه اندازی شود تا زندانی پس از آزادی بتواند شغل و حرفه ای مناسب برای خود اختیار کند.
حیات الغیب گفت: انعقاد تفاهم نامه با سازمان های متولی آموزش همچون، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، کانون کارآفرینان استان، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی با رویکرد گسترش فعالیت های آموزشی و ایجاد زمینه اشتغال انجام شده است.
مدیرکل زندانهای فارس بیان داشت: توسعه و ایجاد فاز دوم نهالستان در فضایی به مساحت یک هزار و 200 مترمربع با ظرفیت تولید سالانه 60 هزار اصله نهال، راه اندازی کارگاه تولید قارچ دکمه ای، راه اندازی کارگاه تولیدی یوخه پزی در مجتمع حرفه آموزی زندان، راه اندازی کارگاه خیاطی و قالیبافی در اندرزگاه نسوان زندان مرکزی با اشتغال 30 نفر بخشی از اقدام های انجام شده در حوزه اشتغال زندان های فارس است.
حیات الغیب افزود: فعال سازی کارگاه تولیدات صنایع دستی شامل معرق، کیف دوزی، سراجی، گلسازی و بافندگی در اندرزگاه نسوان و ایجاد اشتغال برای بیش از80 نفر، پرورش زنبور عسل و تولید عسل با بهره گیری از 250 کندو در زندان جهرم، راه اندازی کارگاه آموزشی خیاطی در زندان مرکزی با همکاری بخش خصوصی و بکارگیری 25 نفر از زندانیان از دیگر اقدام هایی است که در حوزه اشتغال انجام شده است.
او افزود: ماهانه به طور میانگین 2 هزار و 296 نفر در بخش های خدماتی، عمرانی و دیگر بخش ها در زندان های این استان به کار اشتغال دارند.
مدیرکل زندانهای فارس اظهار داشت: همچنین در قالب شیوه نامه اشتغال زندانیان واجد شرایط با همکاری بخش خصوصی، برای بیش از 150 نفر از زندانیان رای باز برای فعالیت در شرکت های تولیدی و عمرانی قرارداد همکاری منعقد شده است.
وی بیان کرد: همچنین کارگاه اشتغال بانوان در بلوار امیر کبیر شیراز نیز با ایجاد اشتغال برای 35 نفر از زندانیان زن رای باز، تجهیز و راه اندازی شده است.
طبق قانون یک فرد زندانی که یک سوم از مدت حبس خود را سپری کرده می‌تواند با گذاشتن یک سند و فیش حقوقی ضمانت خود را تامین کند تا به بیرون از زندان برود و این امر به معنای رای باز شدن زندانی است، اما این فرد هنوز برای زندان یک زندانی محسوب می‌شود، لیکن در حین این آزادی ضمانتی دارد که می‌تواند بر اساس آن قسمت‌های مختلفی در زندان را انتخاب کند و مشغول به کار شود.
مدیرکل زندان های فارس در بخش دیگری از مطالب خود در مورد جمعیت کیفری زندان های این استان گفت: پس از استان های تهران و خراسان رضوی، فارس سومین جمعیت کیفری و به لحاظ تعداد نیز بیشترین زندان را دارد.
حیات الغیب، بدون اشاره به شمار زندانیان استان فارس اظهار داشت: بالاترین آمار در این استان مربوط به مواد مخدر است و جرم 40درصد زندانیان را تشکیل می دهد و 97 درصد آمار زندانیان متعلق به مردان است.

** 598 هزار ساعت آموزش در زندان های فارس
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای فارس هم در این نشست گفت: طرح آموزش در زندان، سال 95 در 14 شهرستان این استان اجرا شد و در قالب اجرای این طرح حدود 598 هزار نفر ساعت آموزش در زندان های فارس ارائه شد که این رقم 150 هزار نفر ساعت بیش از تعهد پیش بینی شده است.
حشمت کوشکی افزود: امیدواریم در سال 96 بر اساس تفاهمنامه منعقد شده بین اداره های کل آموزش فنی و حرفه ای و زندان های فارس، این رقم افزایش بیشتری داشته باشد.
وی، بیکاری را ریشه تمام معضلات اجتماعی دانست و اظهار کرد: بدون تردید افراد دارای مهارت بیکار نمی مانند و افراد دارای شغل آبرومند و پایدار، کمتر در معرض آسیب های اجتماعی هستند و این امر باعث کاهش آمار زندانیان در جامعه می شود.
کوشکی در قسمت دیگری از سخنانش بیان داشت: هم اینک اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس، دارای 50 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و بیش از 800 آموزشگاه آزاد در این استان است و تنها کانون آموزش های مهارتی رایگان است همچنین 75 درصد آموزش ها عملی و 25 درصد به صورت تئوری است.
وی، حوزه آموزش های فنی و حرفه ای را بسیار گسترده توصیف کرد و افزود: آموزش های مهارتی در بخش های آموزش روستایی و عشایری، پادگان ها، زندان ها، دانشگاه ها، صنایع، صنوف و مهارت های پیشرفته، بخش وسیعی از جمعیت جامعه را پوشش می دهد.
کوشکی، یکی از راهبردهای جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را بحث آموزش به افراد آسیب دیده اجتماعی بیان کرد و اظهار داشت: آموزش در سکونتگاه های غیر رسمی، آموزش به معتادان بهبود یافته و آموزش در ندامتگاه ها در چارچوب سیاست آموزش به افراد در معرض آسیب های اجتماعی است و دوره های آموزشی برای این افراد به گونه ای طراحی شده است که مسیر اشتغال فرد به سرعت هموار شود.
در این نشست، موانع و مشکلات پیش رو در زمینه آموزش فنی و حرفه ای در زندان ها مطرح و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد.
2027 /6118
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.