به گزارش در یافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، در این نشست نوروز رجبی سرپرست ایرانی گروه، نتایج اولیه و مقدماتی فعالیت های گروه مشترک را تشریح کرد و با اعلام رضایت از شرایط مناسب فعالیت های باستان شناسی در فارس اظهار داشت: می توان با همکاری دانشگاه های بین المللی از ظرفیت های علمی آنها بهره برد.
وی گفت: نتایج دقیق این برنامه میدانی به زودی در اختیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان شناسی برای تحقیقات بیشتر قرار خواهدگرفت.
در این نشست مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با تقدیر از فعالیت های این گروه، با ضروری دانستن زمینه مناسب برای همکاری بیشتر استان با دانشگاه های مطرح جهان، استان فارس را دارای ظرفیت های بالای بین المللی در زمینه پژوهشی، باستان شناسی و مرمت آثار تاریخی دانست.
در این جلسه پروفسور ویکه سرپرست گروه آلمانی نیز جایگاه فارس را در مطالعات باستان شناسی ایران و جهان یگانه شمرد و عنوان کرد: مدت بیست سال است که در کشورهای آسیای میانه، خاور نزدیک و آفریقا به فعالیت های باستان شناسی پرداخته ام و تجربه کار در ایران و به ویژه استان فارس برای دانشگاه ما بسیار عالی است و مشتاق هستم فعالیت های خود را در درازمدت دنبال کنم .
همچنین وی از حمایت ویژه مدیر کل میراث فرهنگی استان، بنیاد پژوهشی پارسه و کارشناسان برای مهیا کردن کمپ باستان شناسی مناسب و امکانات اقامتی برای پژوهشگران در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید ابراز رضایت و قدردانی کرد.
در این جلسه سرهنگ عیدی پور، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس نیز به اهمیت نگهداری و حفاظت از عرصه تپه تاریخی تل کمین اشاره و یکی از نتایج این برنامه را تعیین حدود عرصه و حریم محوطه برای حفاظت های بعدی دانست.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس 30 فروردین 96 گفته بود:با موافقت مراجع ذیربط و طبق برنامه، عملیات کاوش در تل کمین در شهرستان مرودشت آغاز شد.
امیری افزود:‌ این برنامه شامل تعیین عرصه و حریم با روش گمانه زنی، بررسی ژئوفیزیک و سیستماتیک، تهیه پرونده ثبت ملی و مستند نگاری تل کمین واقع در شهرستان مرودشت است.
وی اظهار داشت : بر اساس قانون حفظ آثار ملی با انجام عملیات کاوش تل کمین واقع در شهرستان مرودشت به سرپرستی مشترک نوروز رجبی و دکتر جان واک مایر و نظارت ابراهیم قزلباش و با مشاورت علمی و راهبردی دکتر علیرضا سردری زارچی، در قالب هیئت مشترک ایرانی - آلمانی از 30 فروردین لغایت 30 اردیبهشت 96 به مدت یک ماه موافقت شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: اعتبار این پروژه از ابتدا تا پایان عملیات کاوش را دانشگاه گوته آلمان تامین می کند و پس از پایان عملیات کاوش، همه اشیای موزه ای و مطالعاتی به دست آماده به امین اموال اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس تحویل خواهد شد.
امیری اضافه کرد:‌همچنین نتایج پژوهش های میدانی به صورت مقاله تحلیلی برای چاپ در مجله علمی- پژوهشی پژوهشکده باستانشناسی ارائه می شود.
در پنج کیلومتری نقش رستم و 9 کیلومتری تخت جمشید(حدود 70 کیلومتری شمال شیراز) تپه معروف به تل کمین حسن آباد قرار گرفته است که دارای شواهد فرهنگی و تاریخی شامل سفال هایی با رنگ نخودی ، خاکستری ، ساده و چرخ ساز مربوط به دوره هزاره دوم پیش از میلاد است.
دریافت خبر:‌فاطمه هاشمی نیک ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
3002/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.