ناصر طالب بیدختی، دوشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی و نشست مشورتی تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب های بختگان، طشک و کمجان در شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: غم های تالاب بختگان در چهار دیواری خانه نهفته است و کسی صدای مظلومیت این تالاب را نمی شنود به همین سبب باید تدبیری اندیشید که موضوع بختگان در ابعاد جهانی مطرح شود.
وی بیان کرد: باید به همان شیوه ای که دریاچه ارومیه احیا و آبدار شد، این شیوه نیز برای احیای بختگان نیز عملیاتی شود و
نمایندگان مجلس، مسئولان سیاسی، دست اندرکاران و تصمیم گیران اجتماعی در استان فارس، موضوع بختگان را در ابعاد بین المللی مطرح و برای احیای آن از صاحبنظران نظر خواهی کنند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه مشارکت مردم تنها راه نجات بختگان است، گفت: مسائل قانونی در این زمینه مطرح است، مشارکت بدون مبنای قانونی جواب نمی دهد و قانون باید در این زمینه با بهره برداران غیر مجاز برخورد کند.
طالب بیدختی ادامه داد: اثرات زیانبار خشکسالی بختگان متوجه همگان است، بنابراین موضوع بختگان موضوع یک شهر یا 2 شهر نیست، بختگان حتی موضوع استان فارس به تنهایی هم نیست و بدون تردید احیای بختگان فوایدی دارد که منافع آن به همه مردم می رسد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز، حقابه را یکی از راهکارهای احیای بختگان دانست و گفت: اما باید توجه داشت که رها سازی حقابه اگر از سوی مراجع قانونی حمایت نشود، نمی توان بختگان را احیا کرد، زیرا هنگامی که حقابه رها شود اما به وسیله موتور پمپ های موجود در مسیر مکیده شود چگونه می توان با حقابه بختگان را احیا کرد؟.
طالب بیدختی اظهار داشت: مطالعات نشان می دهد که در سال های پُر آبی یک میلیارد متر مکعب، در سال های با بارندگی متوسط 600 میلیون متر مکعب و در سال های کم آب 300 میلیون متر مکعب آب باید به دریاچه بختگان برسد، اما تا کنون هیچگاه این حقابه برای دریاچه بختگان رها سازی نشده است.
وی افزود: محیط زیست باید پیگیر این حقابه باشد، باید در مسیر راه رهاسازی حقابه، موتور پمپ های غیر مجاز جمع آوری شود تا آب رها شده به بختگان برسد اما امسال امیدی به رها سازی حقابه نیست و در این شرایط باید طرح های مدیریت تالاب بازنگری و تخصیص هایی برای بختگان در نظر گرفته شود.
طالب بیدختی، به طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی و بستن چاه های غیر مجاز اشاره کرد و گفت: با تداوم این طرح، پُر کردن چاه های غیر مجاز و افزایش مشارکت مردم، می توان به احیای بختگان امید داشت.
دریاچه بختگان که در شهرستان نی ریز فارس و در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده، هم اکنون کاملا خشک شده‌ است.
این دریاچه در سال های پُر باران به دریاچه طشک می پیوندد و طشک و بختگان را می سازد، بختگان هنگام پُر آبی زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.
پرواز فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز و سایر پرندگان سال هاست که دراین دریاچه مشاهده نشده است.
مصاحبه: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.