سیدعلی محمد موسوی در گفت و گو با ایرنا افزود: بنا بر این تحقیقات، مردم فارس بیش از دیگر نقاط کشور از نشاط و امید به حل مشکلات فراروی آنها برخوردار هستند.
وی ادامه داد: پیامی که این پژوهش ها به همراه دارد این است که درست است که مسائل و مشکلات وجود دارد اما این امیدواری در مردم وجود دارد که مسئولان در فرصت مناسب ، مشکلات را رفع کنند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با اشاره به اهمیت یافتن سرمایه اجتماعی در دولت یازدهم گفت: سرمایه اجتماعی به منزله میزان اعتماد، رضایت و مشارکت مردم نسبت به حاکمیت در سطوح کلان، میانی و خرد است و می تواند به مثابه پشتوانه یک نظام واساس توسعه پایدارتلقی شود.
وی ادامه داد: در سال 83 شاهد انجام پیمایش ملی سنجش سرمایه اجتماعی در کشور بودیم اما پس از آن، کشور بدون درک و فهم دقیقی از رفتار و قضاوت مردم نسبت به مسئولان در سطوح مختلف اداره شد.
موسوی گفت: دولت تدبیر و امید با نگاه عالمانه ای که داشت، بار دیگر به مقوله سرمایه اجتماعی توجه کرد و در سال 93 با انجام پیمایش ملی در این حوزه، تحقیقاتی را در دستور کار قرار داد که بر مبنای آن مشخص شد که وضعیت سرمایه اجتماعی در کشور با آنچه که مسئولان در ذهن دارد، چه فاصله ای دارد.
وی اظهار کرد: بر مبنای این پژوهش ها بود که تلاش برای ایجاد اعتماد و رضایت بیشتر مردم نسبت به مسئولان ضروری دانسته شد.
دبیر ستاد ساماندهی آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی استان فارس گفت: در سال 94 نیز انجام پیمایش سنجش وضعیت سرمایه اجتماعی در همه شهرستان های استان ها صورت گرفت که داده های این تحقیق در حال تحلیل نهایی است.
** اجتماعی ترین دولت پس از انقلاب
موسوی در ادامه با اشاره به رویکردهای دولت یازدهم در حوزه مسائل جامعه، این دولت را اجتماعی ترین دولت پس از انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: در پرتوی چنین نگاه و باوری، رئیس جمهوری در آیین تنفیذ حکم ریاست جمهوری از مسائلی مانند سروسامان دادن به معیشت مردم، کنترل و کاهش آسیب ها به عنوان برنامه های مهم دولت تدبیر و امید یاد کرد.
وی ادامه داد: دولت یازدهم با بهره گیری از داده های حوزه اجتماعی که در ویترین ها خاک می خورد و بدون استفاده مانده بود، نگاهی عالمانه و پیش دستانه را در مسائل اجتماعی در پیش گرفت.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور نیز با چنین رویکردی، گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور را تهیه و در جلسه ای با حضور مقام معظم رهبری، سران قوا و مسئولان ارشد نظام بدون پرده و با شفافیت مطرح کرد.
موسوی افزود: این گزارش حاکی از آن بود که کشور در حوزه کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و مسائل اخلاقی دچار بیست سال عقب افتادگی است و این گونه بود که با نگاه واقع بینانه دولت یازدهم، مسائل اجتماعی از حاشیه به متن آمد.
وی اظهار کرد: قبل از دولت یازدهم مسائل اجتماعی در حاشیه بود و کسی جرات نمی کرد که داده های اجتماعی را بازگو کند؛از ترس این که متهم به سیاه نمایی شود.
این مقام مسئول اظهار کرد: با تلاش های دولت یازدهم، امروز جامعه شناسان بدون لکنت زبان می توانند مسائل اجتماعی را اظهار کنند.
دبیر ستاد ساماندهی آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی استان فارس گفت: پس از ارائه گزارش روشن مبتنی بر داده های علمی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی به یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از مسئولان نظام تبدیل شد و در بازه های زمانی 6 ماهه، گزارش تلاش ها در این حوزه در محضر ایشان ارائه می شود.
اختصاص 200 میلیارد تومان برای کاهش آسیب های اجتماعی
موسوی اظهار کرد: به دنبال گفتمان سازی در سطح نخبگان، مسئولان و سطح جامعه، آسیب های اجتماعی به یکی از مطالبات و اولویت های مردم تبدیل شد و پس از آن گام های مهمی در راستای سیاستگزاری و اقدام و عمل در این عرصه برداشته شد.
این مقام مسئول گفت: دولت یازدهم با وجود دشواری های فرارو از نظر منابع اعتباری، پارسال و امسال 200 میلیارد تومان اعتبار برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی اختصاص داد که با اولویت مسائل اخلاقی، اعتیاد و طلاق در کشور هزینه می شود.
** پرهیز از فعالیت جزیره ای
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در ادامه هم افزایی و اثربخشی در حوزه کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی را معلول سیاست های دولت یازدهم در حوزه اجتماعی یاد کرد و گفت: در این حوزه، قبلا به صورت جزیره ای عمل می شد و این گونه اثربخشی فعالیت ها کاهش می یافت.
وی ادامه داد: کنترل و کاهش آسیب ها در این دولت تدوین شد و روی میز است برای پرهیز از موازی کاری سند ملی کنترل و کاهش طلاق ابلاغ شده است و وظایف دستگاه ها و ماموریت های هر یک از آنها کاملا مشخص است و منابع و هماهنگی ها و اقدام ها و برنامه ها به اجرا در می آِید و نتیجه این انسجام، هم افزایی و اثربخشی را برای ما به دنبال داشته است.
اختصاص سه میلیارد تومان به حوزه اجتماعی استان فارس
موسوی در ادامه گفت: مجموعه دستگاه های دارای تکلیف قانونی در حوزه کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی در استان فارس بیش از سه میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی کردن 50 برنامه اولویت دار دریافت کرده اند و در حال اجرای این برنامه ها هستند.
وی ادامه داد: بزرگترین توفیق در این مدت کوتاه، تسلط و کنترل ما بر این حوزه ها و حیطه ها است و ما داده داریم و داده پردازی شده است.
** یادآوری به نامزدهای انتخابات
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در ادامه با اشاره به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها باید مراقب حفظ سرمایه اجتماعی باشند.
وی یادآوری کرد: سرمایه اجتماعی مثل آبرو است، این آبرو به ندرت و به سختی به دست می آید و از طریق خدمت بیشتر به مردم و خدمت با کیفیت تر به مردم و تبلیغ و ترویج آنچه که دولت انجام داده است ، حاصل می شود.
موسوی گفت: از این رو، باید مراقب بود فضای گفتمان مناظره ها ، سرمایه اجتماعی را مخدوش نکند چرا که این سرمایه متعلق به نظام است و مربوط به جریان و جناح خاصی نیست.
وی بیان کرد: با یک سخن ناروا و نادرست ممکن است اعتماد و آبرو بر باد رود و برگشت آن بسیار سخت است و باید در مناظره ها و دیگر فرایندهای رقابت انتخاباتی به این موضوع توجه کرد.
** نگاه متفاوت دولت یازدهم به مقوله حاشیه نشینی
دبیر ستاد ساماندهی آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی استان فارس در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: از زاویه نگاه دولت یازدهم، حاشیه نشینی محصول سیاست ها و برنامه ریزی مسئولان در گذشته است که منجر به برقراری توازن و تعادل در دسترسی به فرصت ها ، منابع و عدالت اجتماعی که ارمان انقلاب است نشده است ومشکلات اقلیمی نیز ان را تشدید نموده است و از این رو، دولت به دنبال معکوس کردن مهاجرت است .اما چون این کار زمان بر است لازم است در مقصد مهاجرت که منجر به حاشیه نشینی شده است .لازم است حاشیه نشینان است در همه عرصه ها توانمند شوند.
موسوی گفت: دولت با وجود کمبود منابع مالی و با بهره گیری از همکاری شهرداری ها، آموزش به شهروندان مناطق حاشیه ای شهرها را به طور جدی دنبال کرد و اجازه نداد که فرزندان ساکنان این مناطق از تحصیل محروم شوند.
وی ادامه داد: در پرتوی چنین سیاستی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور توانمندسازی ساکنان حاشیه شهرها را در دستور کار قرار داد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: این استان از نظر توجه به مسائل حاشیه نشینی در مقایسه با دیگر استان ها پیشرو و پیشگام است ضمن این که باید توجه داشت که تلاش ها برای حل مسائل اجتماعی و کاهش آسیب ها نیازمند گذشت زمان است.
وی ادامه داد: آنچه اهمیت داشت ریل گذاری صحیح در این عرصه بود که در کوتاه مدت، آثار و برکات خوبی را در استان فارس به ارمغان آورده است و در آینده نیز این اثربخشی مثبت را شاهد خواهیم بود.
موسوی گفت: در حوزه های دیگر مانند کاهش طلاق نیز گام های بلندی با آموزش و مشاوره برداشته شده است و از تابستان امسال دیگر هیچ زوجی در استان فارس بدون بهره گیری از آموزش در حوزه مسائل خانوادگی، زناشویی و مهارت های ارتباطی به خانه بخت نمی رود.
6122/ 2027
مصاحبه از: سارنگ عبدالهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.