دکتر علی نورافشان گفت: نتایج این تحقیق در معتبرترین ژورنال بین المللی خواب به چاپ رسیده، هرچند با وجود 100 ساله بودن این ژورنال، تاکنون مقاله ای از ایرانیان در آن چاپ نشده بود.

وی ادامه داد: فرد هنگامی که خواب می رود به شکل دوره ای چشم ها حرکت سریع دارد (REM)و این زمانی است که فرد اطلاعاتی را که در طول آن روز و یا روزهای قبل به دست آورده به حافظه بلندمدت خود می سپارد و همزمان خواب هم می بیند که تیم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تاثیر خواب عمیق بر سلول های عصبی را مورد بررسی قرار داد.

دکتر نورافشان یادآور شد: در این تحقیق در موش صحرایی آزمایشگاهی سفید، حرکت سریع چشم ها را در طول چرخه خواب حذف کردیم و نتایج آن را برروی گروه مربوطه مورد آزمایش قرار دادیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ما یکسری مخازن بزرگ در اختیار داریم که تا ارتفاع 6 تا 7 سانتی متری آب در آنها وجود دارد و موش های آزمایشگاهی برروی پایه های کوچک استوانه ای مانند روی لبه این محل ایستادند و در صورتی که خوابشان عمیق می شد و به عبارتی وارد مرحله (REM) می شدند در آب می افتادند و با توجه به اینکه آب کمی سرد بود، بیدار می شدند و همین مسئله باعث داشتن خواب سطحی ونه عمیق آنها می شد.

دکتر نورافشان ادامه داد: تیم پژوهشی یادشده به مدت 21 روز روی این موش ها آزمایش کردند و نتیجه این بود که نداشتن خواب عمیق بر کاهش حافظه بلندمدت و کوتاه مدت افراد به شدت تاثیر می گذارد.

رئیس مرکز تحقیقات استریولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علاوه بر این شرایط یادشده (نداشتن خواب عمیق) باعث از دست دادن سلول های عصبی اصلی (نورون) و سلول های پرستار نورون ها می شود.

دکتر نورافشان افزود: در این خصوص از دست دادن سلول ها را در 3 منطقه اصلی بررسی کردیم؛ یکی در بخش پیشانی مغز که مربوط به منطقه شخصیت، قضاوت و وجدان افراد است، دیگری منطقه هیپوکمپ که مربوط به حافظه کوتاه مدت و همچنین هسته هایی که در ساقه مغز بوده و مربوط به تنفس است؛ در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در هر 3 ناحیه یادشده، نداشتن خواب عمیق باعث از دست رفتن سلول های نورون و پرستار می شود.

وی عنوان کرد: حاصل این تحقیق، بررسی برروی هسته های تنفسی بود و مقاله آن در یکی از بهترین ژورنال های دنیا در زمینه خواب چاپ شد.

دکتر نورافشان با اشاره به انجام این تحقیق توسط مرکز تحقیقات استریولوژی و گروه علوم اعصاب دانشکده علوم نوین دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این نتیجه رسیدند که از دست رفتن زمان خواب عمیق که با حرکات چشم ها همراه است برروی سلول های عصبی منطقه حافظه، شخصیت و تنفس تاثیر منفی می گذارد.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 627937
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.