به گزارش ایرنا، پروفسور سعید محمودی دوشنبه در نشست علمی بررسی ابعاد حقوقی و بین المللی برجام در دانشگاه شیراز افزود: این که برخی می گویند می توانستیم تحریم ها را تحمل کنیم و نباید برجام را امضا می کردیم، سخن درستی نیست.
عضو کمیته مشورتی دانشگاه برکلی آمریکا و عضو انجمن آمریکایی حقوق بین الملل اظهار کرد: مذاکره کنندگان ایران با گروه 1+ 5 انسان هایی کارآزموده و آگاه بودند و با دستیابی به برجام، کار بزرگی را انجام دادند.
محمودی گفت: نباید از یاد برد که تحریم های آمریکا و اروپا تاثیر زیادی بر اقتصاد ایران گذاشت و مشکلاتی را در سر راه تامین نیازهای مردم کشور ایجاد کرد.
این استاد دانشگاه که 80 مقاله علمی و کتاب های مختلف در حوزه نظام های حقوقی و حقوق بین الملل را نگاشته است، اظهار کرد: در برجام آمده است که اقدام های ایران داوطلبانه است و ذکر این موضوع در این مدرک جامع بین المللی، از نظر حقوقی مهم، قابل توجه و اقدام مثبتی تلقی می شود.
محمودی یادآوری کرد: نباید از یاد برد که دولت قبل ایران در اجرای پروتکل الحاقی پیشقدم بود و حتی قبل از تصویب مجلس آن را اجرایی کرد اما کشورهای صنعتی به تعهدات خود عمل نکردند.
** احترام بین المللی، ارمغان برجام برای ایران
استاد روابط بین الملل دانشگاه شیراز نیز در این نشست گفت: بسیاری از افراد برجام را نخوانده اند و راجع به آن اظهار نظر می کنند.
دکتر یوسف قرشی افزود: برجام 2 ضمیمه 44 صفحه ای دارد که خواندن آن برای قضاوت درباره برجام لازم است، در این صفحات است که تاکید شده ایران از نگاه دیگران خطر محسوب نمی شود و در مجامع بین المللی هم در این زمینه اظهار نظر زیادی شده است .
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: از این منظر، ایران دیگر زندانی نیست و به واسطه برجام از بند رها شده است.
وی ادامه داد: ایران در شرایط تحریم همانند یک فرد در بند، نیازهای خود را از بازار سیاه تامین می کرد و برجام با آزاد کردن ایران از این بند و اسارت، احترام بین المللی را برای ایران به ارمغان آورد.
وی گفت: احترام بین المللی به همان میزان اهمیت دارد که اقتصاد و امنیت ایران اهمیت دارد ، احترام بین المللی برای کشور ما با این تمدن بزرگ لازم و ضروری است و به عبارت خلاصه تر، برجام برای کشور ما احترام به ارمغان آورد.
برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک (Join Comprehensive Plan of Action)، در 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان مذاکرات قرن نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
این توافق در 29 تیرماه 1394 با تصویبت قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، 6 قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.
این توافق از 26 دی ماه 94 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.
6113/ 2027
خبرنگار: نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.