به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، رضا صالحی امیری امشب در مراسم بزرگداشت سعدی اظهار داشت: این شهر، سرزمین رازها و رمزهاست و همچنان برای  فرهنگوران رمزها و رازهای آن ناشناخته مانده است، این جغرافیا در دل خود معدن غنی فرهنگ و تمدن را دارد.  

وی با بیان اینکه رمز و راز این سرزمین را باید در  سعدی و حافظ جست، گفت: این جغرافیا بخشی از تمدن و هویت تاریخی ملی و اسلامی ماست و سعدی حق بزرگی بر گردن ایرانیان دارد چرا که رمز بقای فرهنگ ایرانی مدیون این  دو شخصیت‌ها به ویژه سعدی است. 

صالحی‌امیری با بیان اینکه سعدی به ما اخلاق را می‌آموزد، افزود: گمشده این سرزمین اخلاق است و امروز بد اخلاقی بزرگ‌ترین مشکل نسل حاضر است، باید در کلام سعدی اخلاق را بیابیم و در جامعه جاری  و ساری کنیم و همگان می‌توانند از مسیر سعدی از اخلاق سیراب شوند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌با اشاره به نقش سعدی در تداوم زبان فارسی بیان کرد: زبان فارسی رمز ماندگاری هویت ایرانی ‌و یک فرهنگ و یک تمدن است و از این منظر ما باید قدردان این شخصیت باشیم. 

وی با بیان اینکه سعدی پرچمدار اعتدال، عقلانیت، انسانیت، شرافت و کرامت است، عنوان کرد: اگر امروز سخن از عدالت و همگرایی داریم از سعدی وام گرفته‌ایم امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند پرهیز از افراط و تفریط هستیم.  

صالحی‌امیری اظهار داشت: امروز جهان اسلام در خشونت می‌سوزد چون از معیار اعتدال فاصله گرفته است. سعدی نماد عدالت‌گرایی و پرهیز از ظلم است و در سخت‌ترین زمان یعنی دوران مغولات عدالت و انسانیت و اخلاق را بیان می‌کند. سعدی در مقابل ظلم با کلام خود مقاومت کرده و نشان داد که با کلام می‌توان زیست‌ فرهنگی را در شرایط ظلم برقرار کرد.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دین‌مداری و مردم‌سالاری در غزلیات سعدی می‌خروشد، در کلام سعدی، دین مظهر سازگاری و نشاط است، سعدی تصویر غبارآلود را از دین می‌زداید و دین را خدمت به خلق می‌داند. 

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 624073
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.