مهدی نجفی افزود: تاکنون 3 فاز از موزه گرمابه فارس با هدف معرفی آداب و رسوم استحمام کردن و نمایش مشاغل مختلف که برخی از بین رفته در قالب 50 مجسمه مومی راه اندازی شده است.به گفته وی، موزه گرمابه فارس
(حمام وکیل) یکی از نمونه های منحصربه فرد موزه تخصصی مردم شناسی در کشور است که هم اینک مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.
نجفی با بیان اینکه در حمام وکیل بخشی از آداب و رسوم مردم فارس به نمایش گذاشته شده، افزود: طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته و در صورت تامین هزینه ها، دو بخش استحمام اقلیت های مذهبی و بیماران خاص به زودی در این موزه تخصصی راه اندازی خواهد شد. همچنین نخستین گاوچاه حمام نیز احیا و معرفی خواهد شد.
سرپرست امور موزه های فارس ادامه داد: با توجه به اینکه محل گاوچاه حمام یکی از اماکن تاریخی مجموعه محسوب می شود بهتر است مرمت و ساماندهی گردد و در معرض دید عموم علاقه مندان قرار گیرد.
وی اضافه کرد: ساماندهی، مرمت و راه اندازی این محل (گاوچاه حمام وکیل) دستکم به یکصدمیلیون تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تامین این رقم، شاهد توسعه موزه خواهیم بود.
نجفی با بیان اینکه در موزه گرمابه، مشاغل از یاد رفته نیز معرفی شده است، افزود: خوشبختانه این موزه تخصصی یکی از پربازدیدکننده ترین اماکن فرهنگی و تاریخی استان محسوب می شود و شاهد این ادعا هم بازدید روزانه بین 13 تا 18 هزار مسافر در ایام نوروز از این موزه است.
سرپرست امور موزه ها در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در بخش دیگری از این گفت وگو از معرفی موزه های برتر استان خبر داد و گفت: مطابق سنوات گذشته همزمان با روز جهانی موزه ها 28 اردیبهشت ماه، موزه های برتر کشور معرفی خواهد شد که امسال 5 شاخصه برای این اماکن فرهنگی و هنری مشخص شده است.
نجفی افزود: پژوهش، معرفی، حفظ و نگهداری، بازدید، استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی همچنین پرداختن به مباحث کودکان و نوجوانان از شاخصههای موزههای برتر است.
وی با بیان اینکه در فارس 23 موزه تخصصی دولتی، مشارکتی و بخش خصوصی وجود دارد، اضافه کرد: امکان برتری موزه های فارس با توجه به شاخص های معرفی شده بسیار زیاد است. به طور مثال در بخش معرفی، حفظ و نگهداری همچنین بازدیدها و پژوهش، موزه گرمابه فارس و در بخش استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، موزه پارس با ایجاد مخزن نگهداری اسناد و اشیا پس از 80 سال و استانداردسازی ویترین های مجموعه، می توانند جزو موزه های برتر کشور باشند.
نجفی همچنین گفت: خوشبختانه برخی از موزه های خصوصی استان نیز در این شاخص ها سرآمد موزه های کشور هستند که امیدواریم در زمره موزه های برتر جای گیرند.بنا بر این گزارش حمام وکیل شیراز از بناهای دوران کریم خان زند در شیراز است که به دستور وی در محله میدان شاه، جنب مسجد وکیل (خیابان طالقانی) ساخته شد. این حمام بزرگ از پیشرفتهترین اصول معماری زمان خود برخوردار بودهاست. برای نمونه، درآیگاه (ورودی) حمام کوچک است و با شیبی ملایم به هشتی ورودی که پایین تر از سطح زمین قرار دارد میرسد. ورودی به رختکن، زاویه دار ساخته شده و همه این ملاحظات برای این بودهاست که از ورود سرما به داخل و از خروج گرما به خارج از حمام جلوگیری شود. سربینه حمام یک هشت ضلعی منظم است که هشت ستون یک پارچه سنگی در وسط سقفی گنبدی قرار گرفتهاند. گرم خانه با سنگ فرش پوشیده شدهاست اما جالب توجه این که در زیر این سنگ فرش دالانهای کم عرض و باریکی ساخته شده که هوای گرم و بخار آب در آن جریان مییافتهاست تا کف حمام زودتر گرم شود. در جنوب گرم خانه، خزینه قرار دارد که دو دیگ بزرگ برای گرم کردن آب داشتهاست.
در زیر گنبد نقوش آهک بری زیبایی است که داستانهای آنها از مذهب، سنت، علائق و رویاهای مردم این دیار سرچشمه میگیرد.این حمام که به عنوان حمام عمومی شهر شناخته میشد، دارای چهار قسمت مرتبط با یکدیگر است.
مدخل ورودی این حمام هم اینک یک هشتی است که در ابتدا وجود نداشته و دوره پهلوی احداث شده است.این هشتی دارای سقفی با گچکاری برجسته است.
این بنا با شماره 917 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حمام وکیل شیراز پس از یک دوره افت و خیز طولانی و تبدیل به رستوران، سفرهخانه و موزه فرشهای دستباف (فروشگاه فرشهای دستباف) طی سنوات گذشته و آسیبهایی که بخش خصوصی به آن وارد کرد، در نهایت به موزه گرمابه تبدیل شد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 623905
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.