به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، قطعی طولانی‌مدت برق در روزهای پنج‌شنبه و جمعه اخیر در روستاهای علی‌آباد، کهنه، هرمود، درزوسایبان و زادمحمود لارستان سبب مشکلاتی برای مردم این روستاها شده بود، از جمله اینکه به گفته برخی از اهالی این روستاها در این دو روز تعدادی دستگاه‌های برقی منازل سوخته است. 

قطعی همزمان برق و آب روستاهای لارستان 

جعفر عابدی، دهیار روستای علی‌آباد در گفت‌وگو با تسنیم از قطعی برق 8 تا 9 ساعت در روز پنج‌شنبه و جمعه سخن می‌گوید که این امر علاوه بر مشکلاتی که برای دستگاه‌های برقی به وجود آورده سبب قطعی آب نیز شده است. به گفته عابدی از آنجا که چاه‌ آب در فاصله 4 کیلومتری روستا قرار دارد پمپاژ آب با برق انجام می‌شود و با هر بار قطعی برق، آب روستا نیز قطع می‌شود. 

هدایت حیدری، دهیار روستای کهنه در گفت‌وگو با تسنیم از وصل برق از صبح امروز خبر می‌دهد و می‌گوید: روز پنج‌شنبه از ساعت 13 تا 20 شب و روز جمعه تا ساعت 24 برق در این روستا قطع بوده است. وی نیز به مشکل قطعی آب با هر بار قطعی برق اشاره می‌کند که این امر به دلیل پمپاژ آب با موتورهای برقی است. 

اسدالله دلشاد، دهیار روستای هرمود در گفت‌وگو با تسنیم از قطعی 8 - 9 ساعته برق در روزهای پنج‌شنبه و جمعه سخن می‌گوید و می‌افزاید: این روستا 400 خانوار دارد و با هر قطعی برق، آب نیز قطع شده و کمبود آب برای مردم مشکلاتی را در زمینه شرب و بهداشت به وجود می‌آورد. 

محمد دروند، دهیار روستای زادمحمود نیز در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تاکید بر مشکلاتی که قطعی برق و آب برای مردم روستا به وجود آورده است، می‌گوید: شروع گرما در لارستان زودتر از دیگر نقاط استان است و مشکلاتی نظیر قطع برق و آب برای مردم این منطقه آزاردهنده‌تر است. 

به گفته وی روستای زادمحمود به دلیل اینکه شبکه آبرسانی فرسوده‌ای دارد، هدررفت آب زیاد در آن صورت می‌گیرد و در حالت طبیعی مردم روستا با کمبود فشار آب روبه‌رو هستند. 

محمدامین دامن‌کشان، مدیر توزیع برق لارستان در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح علت این موضوع پرداخت. به گفته وی اتصال در خط فشار متوسطی که این منطقه را تغذیه می‌کند علت اصلی قطعی برق این روستاها بوده که در حال حاضر مشکل برطرف شده است. 

به گفته وی اگر این مشکل در دیگر نقاط شهرستان رخ داده بود امکان این امر که برق از یک خط همجوار تامین شود، وجود داشت اما با توجه به شرایط جغرافیایی این روستاها امکان این امر وجود نداشت. دامن‌کشان می‌گوید: این روستاها در مسیر استان هرمزگان قرار گرفته و خط مشترک برق در این منطقه وجود ندارد. 

نوسازی خطوط برق نیازمند اعتبار

مدیر توزیع برق لارستان از پیگیری اعتبارات برای به حداقل رساندن اتصالات خطوط برق در این مناطق خبر می‌دهد و می‌گوید: باید بازدید دقیق و کارشناسی روی خطوط انجام شود تا نقاط مشکل‌دار شناسایی شود چراکه نوسازی کل خط نیازمند اعتبارات میلیاردی است و تامین اعتبار برای نوسازی کل خط در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست. 

به گفته وی سال گذشته 10 کیلومتر از خط برق‌رسانی با اعتبار 400 میلیونی نوسازی شده است و برای نوسازی دیگر نقاط خط برق‌رسانی پیگیری می‌شود. 

قطعی آب همزمان با قطعی برق مشکلاتی را برای مردم روستاهای مذکور به وجود آورده بود، دامن‌کشان معتقد است که حل این مشکل با نصب موتور اضطراری از سوی آبفا قابل حل است اما رسول عسکری، رئیس آبفای روستایی لارستان در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: هر چند نصب موتورهای اضطراری در برنامه بلندمدت این اداره قرار دارد اما در شرایط کنونی تحقق این امر در توان دولت نیست. 

شرایط ایده‌آل آبرسانی در لارستان فراهم نیست 

به گفته وی اینکه هر چاه روستایی یک موتور اضطراری داشته باشد، شرایط ایده‌آلی است که در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار امکانپذیر نیست. عسکری می‌گوید: این شرایط ایده‌آل در شهر لار هم فراهم نیست چه رسد به روستاهای لارستان. 

مدیر آبفای روستایی لارستان راه حل این مسئله را خرید و نصب مخازن در منازل روستایی می‌داند و می‌گوید علاوه بر این امر در کنار چاه‌های آب روستایی مخازنی نصب شده که تا 12 ساعت ذخیره آب دارد. 

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان  فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

انتهای پیام/ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 616513
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.