به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام معاونت میراث‌ فرهنگی کشور، استان فارس رتبه نخست بازدید کنندگان نوروزی کشور از آثار تاریخی را در تعطیلات نوروزی سال 96 به خود اختصاص داد.
محمدحسن طالبیان معاون میراث ‌فرهنگی کشور با ارائه گزارش ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به آمار بازدیدکنندگان از 21 پایگاه جهانی در کشور گفت:از ابتدای نوروزتا پایان 12 فروردین 96، آمار بازدید کنندگان از مجموعه‌های جهانی درمجموع به 2میلیون و 524 هزار نفر بوده است که بیشترین آمار بازدیدکنندگان مربوط به مجموعه جهانی پارسه و پاسارگاد شامل مجموعه های تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم و نقش رجب با 404 هزار و 623 است.
براساس آمار ارائه‌ شده استان فارس با یک‌ میلیون و 568 هزار و 498 نفر بیشترین آمار بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است.
استان فارس به دلیل برخورداری از تاریخ، تمدن و فرهنگ غنی در طول سال میزبان گردشگران بسیاری است که برای دیدن تاریخ و فرهنگ این سرزمین مسافت های طولانی را می پیمایند.
برخورداری از بیش از سه هزار اثر تاریخی در فهرست آثار ملی و چهار اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی، فارس رابه عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل کرده است.
استان فارس توانمندی ها، ظرفیت ها و جاذبه های منحصر به فردی در بخش های مختلف گردشگری مانند تخت جمشید، پاسارگاد، باغ ارم، شهر تاریخی بیشاپور، حافظیه و سعدیه دارد که علاوه بر مردم داخل کشور برای بسیاری از مردم داخل و خارج از کشور دیدنی است.
مسئولان استان فارس در بخش های مختلف تلاش می کنند تا میزبان خوبی برای مسافران و گردشگران این استان در طول سال باشند که باتوجه به اهمیت تعطیلات نوروز و پیک سفر به فارس، ستاد خدمات سفر این استان برنامه ریزی جامعی در بخش های مختلف برای رضایت مندی گردشگران فارس داشتند که این برنامه ریزی، رضایت مسافران نوروزی استان را به دنبال داشته است.
مدیران استان فارس در بخش های مختلف، در ستاد خدمات سفر استان برنامه های جامعی برای جذب بیشتر و میزبانی شایسته از مسافران نوروزی استان ارائه کردند که همین پیوستگی و خدمات دهی مناسب موجب شد تا استان فارس به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور، همانند سالهای گذشته عملکرد خوبی داشته باشد.

** افزایش هفت درصدی شمار بازدیدکنندگان نوروزی مکان های تاریخی فارس
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شمار بازدید کنندگان مکان های فرهنگی و تاریخی زیر نظر این اداره کل در تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هفت درصد افزایش یافته است.
مصیب امیری افزود: از 25 اسفند 95 تا شامگاه یکشنبه 13 فروردین ماه جاری، یک میلیون و 633 هزار و 960 نفر از جاذبه های تاریخی و فرهنگی فارس دیدن کردند.
وی اظهار کرد: مجموعه فرهنگی حافظ که آرامگاه این شاعر بلندآوازه ایران را در بر می گیرد و در تعطیلات نوروز به صورت شبانه روزی میزبان گردشگران بود، در این مدت 449 هزار و 661 بازدیدکننده داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: در این دوره زمانی، مجموعه جهانی تخت جمشید 374 هزار و 506 بازدیدکننده و مجموعه فرهنگی سعدی 279 هزار و 80 بازدیدکننده داشتند.
امیری اظهار کرد: مجموعه جهانی پاسارگاد هم با میزبانی 161 هزار و 991 نفر و مجموعه ارگ کریمخان زند با پذیرش 151 هزار و 717 گردشگر از دیگر مکان های فرهنگی تاریخی پربازدید استان فارس در تعطیلات نوروز امسال بودند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: از 25 اسفند 95 تا شامگاه یکشنبه 13 فروردین ماه جاری، 2 میلیون و 912 هزار و 466 نفر شب مسافران نوروزی در مراکز اقامتی فارس پذیرش شدند.
وی ادامه داد: این آمار واحدهای اقامتی این استان شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، کمپ های موقت، کلاس های مدارس، منازل استیجاری، چادرهای مسافرتی مهمانسراهای اداره ها، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی را شامل می شود.

** رتبه نخست مدارس فارس در اسکان نوروزی در کشور
مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از 26 اسفند 95 تا 13 فروردین ماه 96، مدارس و مکان های وابسته به این اداره کل با میزبانی 623 هزار و 800 نفر از مسافران نوروزی در قالب 170 هزار خانواده عنوان نخست کشور را به دست آوردند.
حمیدرضا آذری افزود: با توجه به مدت اقامت گردشگران، آمار اسکان یک میلیون و 856 هزار و 643 نفر روز مسافران نوروزی در مدارس استان فارس ثبت شد.
وی بیان کرد: مسافران نوروزی حدود 11 میلیون نفر روز در مدارس و مکان های وابسته به وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور اسکان داده شدند که 17 درصد این آمار مربوط به استان فارس است.
او اظهار داشت: با توجه به میزبانی مدارس استان از 2 میلیون و 92 هزار و 369 نفر روز مسافر در مدت مشابه سال قبل، اسکان میهمانان نوروزی تعطیلات نوروزی امسال نسبت به پارسال حدود 11 درصد کاهش یافت.
آذری اضافه کرد: اداره کل آموزش و پرورش فارس تعطیلات نوروز امسال با اختصاص 18 هزار و 300 کلاس در قالب یکهزار و 960 مدرسه در سراسر استان پذیرای میهمانان نوروزی بود.
وی با بیان اینکه مدارس و مکان های وابسته به آموزش و پرورش در شهرستان های شیراز، کازرون، مرودشت و آباده بیشترین شمار مسافران نوروزی را در فارس میزبانی کردند ادامه داد: گردشگران استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان و خراسان رضوی بیشترین آمار مربوط به استفاده از کلاس های درس مدارس استان فارس برای اسکان در تعطیلات نوروز امسال را به خود اختصاص داده اند.
آذری عنوان داشت: استان فارس امسال برای پنجمین سال پیاپی رتبه برتر کشور در پذیرش و اسکان میهمانان نوروزی را به خود اختصاص داد.

** رضایت 95 درصدی مردم از عملکرد پلیس فارس در نوروز
جانشین فرماندهی انتظامی استان فارس هم به ایرنا گفت: بر اساس نظر سنجی های انجام شده از مسافران نوروزی و گردشگران خارجی، 95 درصد از مردم از اقدامات و عملکرد پلیس اعلام رضایت کرده اند.
سرهنگ علی ذوالقدری به خبرنگار ایرنا بیان کرد: در طول ایام نوروز 431 ایستگاه نوروزی در استان برپا شده بود تا نسبت به خدمات رسانی به مسافران نوروزی اقدام شود.
وی اظهارداشت: بر اساس اطلاعات کسب شده از 87 دستگاه تردد شمار، در ایام نوروز امسال روزانه بیش از یک میلیون و در مجموع 17 میلیون و 300 هزار تردد در استان صورت گرفته است.
ذوالقدر اضافه کرد: علی رغم وجود این آمار بالای تردد در استان فارس، با اقدامات بسیار مناسب از جمله پوشش نقاط حادثه خیز در محورهای مواصلاتی و افزایش نیروها و گشت های پلیسی، تلفات جاده ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد کاهش داشته است.
در این مطلب به شمار تلفات جاده ای استان فارس در مقطع های زمانی یادشده، اشاره نشده است.

** خدمات رسانی هلال احمر فارس به 176 هزار مسافر نوروزی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس نیزبه خبرنگارایرنا گفت:این جمعیت با اجرای طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی، به 176 هزار و 976 مسافر نورزوی به استان فارس خدمات رسانی کرده است.
فیض الله جعفری بیان کرد: هفدهمین طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی جمعیت هلال احمر، از 25 اسفند ماه 95 آغاز و تا 14 فروردین ماه 96 در قالب 29 پست ایمنی و سلامت اجرا شد.
وی افزود: در این مدت زمان جوانان جمعیت هلال احمر فارس در قالب 11 تیم سحاب (سامانه حرکت های امدادی و بشردوستانه) میان مسافران و گردشگران در تفرجگاه ها و بوستان ها، به ایمن سازی اماکن پرخطر و کمک رسانی برای تامین سلامت مردم پرداختند و به شش هزار و 234 نفر خدمت رسانی کردند.
جعفری اظهارداشت:مسافران و گردشگران نوروزی فارس استقبال خوبی از چادرهای فضای دوستدار کودک هلال احمر داشتند و 12 هزار و 294 کودک با حضور در این چادرها با آموزه های بشردوستانه و خودامدادی هلال احمر آشنا شدند.
او با اشاره به اجرای طرح ملی نه به تصادفات جاده ای ادامه داد: در استان فارس امسال 17 هزار و 471 نفر با امضای میثاق نامه به این کمپین پیوستند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر فارس عنوان داشت: در ایام نوروز، تعداد 245 هزار و 873 نقشه، بروشور، کتاب، مجله و اقلام فرهنگی - آموزشی رایگان در بین مسافران نوروزی فارس توزیع شد.

** تردد بیش از 17 میلیون خودرو در نوروز 96 در جاده های فارس
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس هم به ایرنا گفت: طرح نوروزی این اداره کل از 25 اسفند 95 تا پایان 13 فروردین 96 در استان اجرا شد که براساس بررسی های انجام شده در قالب این طرح 17 میلیون و 264 هزار دستگاه انواع وسیله نقلیه در محورهای این استان تردد کردند.
علیرضا سیاهپور افزود: این میزان تردد در 78 محور اصلی این استان که مجهز به دستگاه تردد شمار بود، ثبت شد.
وی ادامه داد:استان فارس با این میزان تردد در رتبه ششم کشور قرار گرفته و در مجموع پنج درصد کل ترددهای کشور در این ایام را به خود اختصاص داده است.
سیاهپورگفت:محورهای شیراز- مروشت، شیراز- کازرون، مرودشت - سعادت شهر و کمربندی شیراز پر ترددترین محورهای استان طی مدت مذکور بوده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس اظهارداشت: همچنین طی این مدت 19 هزار و 625 تخلف رانندگی (سرعت غیرمجاز) با به کارگیری 136 سامانه ثبت تخلف این اداره کل ثبت شده که بیشترین سرعت غیرمجاز ثبت شده 184 کیلومتر و 182 کیلومتر مربوط به ترتیب در محورهای صفاشهر- آباده و سپیدان – شیراز است.
او بدون اینکه آمار کشته ها را بیان کند اضافه کرد: کاهش 36 درصدی در تعداد کشته های ناشی از حوادث جاده ای در نوروز امسال (25 اسفند 95 تا 13 فروردین جاری) داشته ایم که تعداد کشته های این حوادث مربوط به دوره ابتدای فروردین تا پایان 13 فروردین نیز در نوروز 96 نسبت به مدت مشابه پارسال 58 درصد کاهش نشان می دهد.
وی با اشاره به کاهش 9 درصدی میزان استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل اتوبوس برون شهری افزود: از 25 اسفند 95 تا پایان روز 12 فروردین جاری، 387 هزار و 906 تن در قالب 390 سفر به نقاط درون و برون استان جا به جا شده اند.

** شرکت بیش از سه میلیون نفر در فارس در طرح نوروزی آرامش بهاری در فارس
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز به ایرنا گفت: طرح آرامش بهاری این اداره کل از 28 اسفندماه سال 95 آغاز و تا 14 فروردین 96 اجرا شد که بیش از سه میلیون و 500 هزار نفر از مسافران و گردشگران نوروزی استان فارس با حضور در اماکن متبرکه و مقدس در این طرح شرکت کردند.
حجت الاسلام سید عباس موسوی بیان کرد: این طرح در بقاع و اماکن متبرکه، مساجد بین راهی و مساجد تاریخی استان اجرا شد که در قالب این طرح 100 مسجد بین راهی، 300 مسجد شهری و 126 بقعه متبرکه استان خدمات ویژه و شبانه روزی به زائران ارایه کردند.
وی اظهارداشت: همچنین در قالب این طرح 30 خیمه معرفت با حضور نیز 110 مبلغ دینی نیز به مسافران و زائران نوروزی فارس در بخش های مختلف خدمت رسانی کردند که به طور میانگین روزانه 30 هزار نفر از خیمه معرفت امامزاده ابراهیم در تخت جمشید بازدید کردند.
وی اضافه کرد: در این مدت زمان بیش از 80 هزار نفر از مسافران و گردشگران نوروزی استان فارس در 200 حسینیه در استان اسکان یافتند که در این بخش شاهد افزایش 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

** 26 هزار ماموریت کاری اورژانس فارس در نوروز امسال
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس هم به ایرنا گفت: بر اساس آمارها از 27 اسفند 95، تا پایان روز سیزدهم فروردین امسال، اورژانس فارس بیش از 26هزار ماموریت کاری انجام داده است که از این تعداد بیش از دو هزار و 300مورد مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.
دکتر محمدرضا عالی منش افزود: در این ماموریت ها سه هزار و 92 مصدوم خدمات درمانی ارائه شده است.
وی بیان کرد: آمار ماموریت های امدادی اورژانس فارس، نسبت به سال گذشته، 32درصد افزایش نشان می دهد.
او با بیان اینکه با وجود هشدارهای رسانه ای در نوروز امسال هم شاهد مواردی از بروز مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بودیم، اظهارداشت: 175نفر در فارس، در طول این تعطیلات، دچار مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن شده بودند و سه هموطن نیز جان خود را از دست دادند.
عالی منش با اشاره به آماده باش ایستگاه های سلامت اورژانس در طول تعطیلات نوروز برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی اضافه کرد: بیش از 11 هزار و 100مورد مراجعه به 17 ایستگاه سلامت و کمپ های نوروزی استان، در این تعطیلات داشتیم.
وی گفت: تیم اورژانس هوایی فارس در این ایام، 11پرواز داشته و 17مصدوم به کمک این خدمت، نجات یافته اند.

** بازدید بیش از 206 هزار نفر از باغ ارم شیراز
مدیر باغ گیاهشناسی ارم شیراز هم به خبرنگار ایرنا گفت: از 29 اسفند95 تا دوازدهم فروردین ماه جاری206 هزار و 13 نفر از چشم اندازهای زیبای این باغ دیدن کردند که از این تعداد 636 نفر گردشگر خارجی بودند.
حمیدرضا ستاری افزود: بارندگی های روزهای آغازین تعطیلات نوروز بر تعداد بازدید کنندگان از باغ ارم اثر گذاشت اما در عین حال شمار بازدید کنندگان از جاذبه های دیدنی این باغ قابل توجه است.
گزارش: فاطمه هاشمی نیک ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
3002 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.