این کتاب دربرگیرنده مطالبی پیرامون فرهنگ زیستی مردم بخش زرقان شهرستان شیراز است که در اعصار مختلف تا به امروز رواج داشته و برخی به بوته فراموشی سپرده شده است.
دکتر جعفر ملک زاده نویسنده این کتاب شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : چه بسا پاره ای از باورهای عامیانه مردم خرافی باشد ، یا به نظر برخی از صاحبنظران جزو خرافات باشد ، این باورها در هر حال بخش جدا نشدنی از فرهنگ مردم است و هر چند امروز بسیاری از این باورها کاربردهای خود را از دست داده است اما دانستن آن برای شناخت یک جامعه ضرورت دارد .
نویسنده و پژوهشگر کتاب فرهنگ زرقان درادامه بیان داشت : توسعه آموزش و پرورش و پیشرفت های همه جانبه جامعه واقع بینی را گسترش داده است ، انسان امروزی کمتر برای جلب محبت کسی پیش دعا نویس می رود تا او با نوشتن دعا کسی را رام و دلداده کسی دیگر کند ، اما هنوز بسیاری از مردم برای نان احترام قائلند و آب را نمی آلایند ، اینها مجموعه ای از باورهای عامه مردم است که دراین کتاب به آن پرداخته شده است .
ملک زاده بابیان اینکه آنچه دراین کتاب گردآوری شده باورهای مردم زرقان در سده اخیر است گفت : بسیاری از این باورها هنوز در خاطره سالمندان زرقان باقی است ، در این کتاب به آداب و رسوم و آیین های خاص پرداخته نشده مگر آنجا که باز هم پای باور عامه مردم در میان باشد .
کتاب ' فرهنگ باورهای عامیانه زرقانی ' توسط چاپخانه انتشارات ادیب مصطفوی شیراز لیتوگرافی در شمارگان سه هزار نسخه چاپ شده و منتشر شده است .
شهر زرقان در 25 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.