به گزارش خبرنگار ایرنا بهمن نامور مطلق، سه شنبه در نخستین همایش ملی آموزش هنر در ایران که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از جنبه های زیبایی شناختی در زندگی ما سرشار از هنر و اصالت است و بدون تردید هنر در زیبایی و طراوت زندگی نقش پر رنگی دارد.
وی افزود: اگر هنر و تبلور هنری در پدیده های هستی نبود، در زندگی ما نیز نشاط و زیبایی وجود نداشت، هنر به زندگی و زیستن جان می بخشد و نمادی از جلوه های آفرینش است.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: دانشجویان رشته هنر علاوه بر توجه به خلاقیت و نوآوری، باید نسبت به زیبایی‌شناسی و سلیقه بازار هم از آگاهی لازم برخوردار باشند زیرا شهروندان در یک جامعه سلیقه های مختلفی دارند و به همین سبب ضروری است تولیدات محصولات هنری منطبق با این سلیقه ها باشد و این رویکرد به هنر می تواند فرایندهایی زاینده در پی داشته باشد.
نامور مطلق، بر لزوم توسعه اشتغال بر محور بهره گیری از هنر و صنایع دستی نیز تاکید کرد و گفت: یکی از ویژگی های ارزشمند صنایع دستی ،اشتغالزایی این صنعت است و سرمایه انسانی مهمترین مولفه تولید صنایع دستی و هنرهای سنتی به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه هیچ رسته دیگری به اندازه صنایع دستی ظرفیت اشتغالزایی ندارد، بیان داشت: برنامه‌های این سازمان معطوف به حمایت از ایجاد اشتغال در این بخش است اما باید قبل از اشتغالزایی به فکر فروش محصولات هنرمندان باشیم زیرا اگر تنها بر اشتغالزایی بدون توجه به بازار فروش صنایع دستی متمرکز شویم، فرصت‌های شغلی کنونی هم تهدید می‌شود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همچنین بر لزوم تقویت رابطه صنعت و دانشگاه تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها با توجه به زیبایی‌شناسی نسل جوان باید از آفرینش های هنری نمونه، مدل‌سازی کنند و به تقویت این ارتباط بپردازند.
دبیر علمی همایش ملی آموزش هنر در ایران، اظهار داشت: محورهای اصلی این همایش شامل، آموزش هنر، فرصت ها و تهدید ها، پژوهش در آموزش هنر، آموزش هنر در نظام آموزشی ، مبانی فلسفی، اجتماعی و روانشناسی آموزش هنر، آموزش هنر و محیط زیست و آموزش هنر در قلمرو اسلامی است.
محبوبه البرزی افزود: پژوهشگران و اندیشمندان در این همایش همچنین به مباحثی پیرامون روان شناسی و هنر درمانی، کاربرد هنر در آموزش کودکان با نیازهای ویژه، برنامه درسی هنر، تاریخ آموزش هنر، آموزش هنر و جامعه پذیری، آموزش هنر و گردشگری، هنر در آموزش صلح، روش های یاد گیری هنر، چالش های آموزش هنر در نظام تعلیم و تربیت و آموزش عالی، روش های پژوهش در آموزش هنر و مطالعات تطبیقی در آموزش هنر می پردازند.
وی با بیان اینکه، آینده پژوهی و آموزش هنر از دیگر موضوع های قابل بحث در این همایش است، گفت: فعالیت های هنری مختلفی که کودکان انجام می دهند سرآغازی برای رشد کودک در همه حوزه ها از جمله اخلاق، عواطف و روابط اجتماعی است از این رو توجه به چگونگی انجام اینگونه فعالیت ها و برنامه ریزی های مناسب در این زمینه اهمیت بسزایی دارد.
او بیان کرد: رویکردی که امروزه به فعالیت های هنری در ارتباط با سایر برنامه های آموزشی وجود دارد، رویکردی تلفیقی است و اعتقاد بر این است که باید فعالیت های هنری در چارچوب و بدنه سایر دروس قرار داشته باشد به همین سبب گفته می شود آموزش هنر یعنی آموزش زیستن و به بیان دیگر آموزش هنر در قالب برنامه درسی، هنر زندگی کردن را می آموزد.
این همایش تا فردا (چهارشنبه) در دانشگاه شیراز ادامه دارد.
خبرنگار: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.