به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس سعید صفرزاده گفت:این درختکاری غیرمجاز به مساحت پنج هزار مترمربع واقع در محور اصلی مجموعه جهانی تخت جمشید صورت گرفته بود.
وی بیان کرد: با توجه به ضوابط و قوانین حریم درجه یک میراث جهانی تخت جمشید هرگونه صاف کردن، درختکاری، کندوکاو، ایجاد تاسیسات و امثال آن در حریم درجه یک این مجموعه ممنوع است .
صفرزاده ادامه داد:‌محدوده درجه یک خود دارای لایه های فرهنگی و تاریخی است بنابراین باید حفظ و حراست شود و همچنین هرگونه ساخت و ساز و تخلف در حرائم میراث فرهنگی توسط بخش حقوقی این اداره پی گیری و اقدام قضایی می شود.
مسئول اداره میراث فرهنگی مرودشت اضافه کرد : سامانه 1801 برای ارائه گزارش های مردمی در زمینه تخلفات در حریم میراث فرهنگی شهرستان مرودشت فعال شده است و آماده دریافت مشارکت های مردمی برای حفظ حریم مجموعه جهانی تخت جمشید است.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد در ایران حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 55 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
دریافت خبر:‌حمیدرضا خلیقی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
7368 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.